یک‌شنبه 8 مهر 1403

پیش بینی قیمت دلار پس از شهادت دبیرکل حزب الله | زلزله تازه در بازار ارز؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
پیش بینی قیمت دلار پس از شهادت دبیرکل حزب الله | زلزله تازه در بازار ارز؟

تنش‌های نظامی در منطقه و شهادت سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، دیروز باعث افزایش قیمت دلار به حدود 61 هزار و 600 تومان شد. با این حال، این روند پایدار نماند و در نهایت قیمت هر دلار آمریکا در آخرین ساعات معاملات به حدود 61 هزار و 200 تومان کاهش یافت.

قیمت ارز از آن دست مولفه‌های اقتصادی است که از عوامل مختلفی تأثیر می‌پذیرد، با این حال این مولفه‌ها صرفا شامل مسائل اقتصادی نمی‌شود و وقتی پای مولفه‌های غیرسیاسی به میان می‌آید، بازار هم به‌شدت مستعد هیجانی شدن خواهد بود. به‌طور کلی بروز تنش‌های سیاسی می‌تواند به‌عنوان یک محرک در بازار ارز عمل کند و بازار را دچار نوسان کند، با این حال چون این عوامل سیاسی ریشه‌های بنیادی اقتصادی ندارد این نوسان‌ها نمی‌تواند پایدار باشد.

در چنین شرایطی مروری بر قیمت ارز از مهرماه سال قبل که مصادف با آغاز تنش‌های سیاسی در منطقه بوده است، نشان می‌دهد که قیمت ارز تحت‌تأثیر ریسک‌های سیاسی به‌طور مداوم با نوسان مواجه شده اما هر بار بانک مرکزی با مدیریت بازار، مانع از رشد هیجانی قیمت ارز شده است و نرخ‌ها هر بار به محدوده‌های قبلی بازگشته است.

تجارب گذشته

آنطور که آمارها نشان می‌دهد مهرماه سال گذشته و همزمان با آغاز جنگ در غزه قیمت هر دلار آمریکا از محدوده 49هزار و 700تومان شروع به رشد کرد و در مدت اندکی به محدوده 55هزار تومان رسید؛ اما این روند صعودی چندان ادامه نداشت و ظرف چند هفته قیمت هر دلار آمریکا دوباره به محدوده‌های قبلی بازگشت.

در ابتدای سال‌جاری هم بعد از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق قیمت دلار شروع به رشد کرد و این رشد خیلی زود شتاب گرفت، به‌طوری که ظرف چند روز قیمت هر دلار آمریکا 5هزار تومان افزایش یافت و به سرعت از مرز 65هزار تومان عبور کرد. پس ازآن قیمت هر دلار آمریکا حتی تا 65هزار و 600تومان هم پیشروی کرد اما پس از آن با ورود بانک مرکزی، قیمت ارز شروع به نزول کرد و بار دیگر به محدوده‌های قبلی بازگشت. پس از این دوره قیمت هر دلار آمریکا در یک مسیر نزولی قرار گرفت و برای ماه‌ها در محدوده 58 تا 59هزار تومان در نوسان بود.

رشد هیجانی امروز قیمت دلار

امروز بار دیگر و در پی شهادت سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان و افزایش تنش‌های نظامی در منطقه قیمت دلار شیب صعودی پیدا کرد و با 1800تومان افزایش از محدوده 59هزارو 800تومان به 61هزارو 600تومان رسید؛ اما این رشد قیمت تداوم نیافت و درنهایت قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد تا آخر وقت به محدوده 61هزارو200تومان رسید.

تحلیلگران بر این باورند با توجه به اینکه رشد امروز قیمت دلار ریشه‌های اقتصادی نداشته و صرفا تحت‌تأثیر افزایش تنش‌های منطقه‌ای بوده قیمت دلار دوباره به ارقام قبلی بازخواهدگشت؛ ضمن اینکه انتظار می‌رود با ورود بانک مرکزی به بازار بار دیگر قیمت دلار به محدوده‌های قبلی بازگردد. سوابق گذشته نیز نشان می‌دهد که بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز موفق عمل کرده است.

کارشناسان چه می‌گویند؟

کارشناسان بر این باورند که روند صعودی قیمت ارز در مبادلات روز گذشته ادامه‌دار نخواهد بود و قیمت ارز می‌تواند در روزهای آینده به محدوده‌های قبلی بازگردد.

علی اصغر جمعه‌ای، فعال اقتصادی با بیان اینکه التهابات و مسائل سیاسی بر همه بازارهای مالی و اقتصادی دنیا اثر می‌گذارند و این موضوع صرفا به ایران اختصاص ندارد، گفت: اقتصاد کشور ما در چندماه گذشته با چالش‌های گوناگونی ازجمله شهادت رئیس‌جمهور، بمب‌گذاری کرمان، حمله اسرائیل به کنسولگری ایران و حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی مواجه بوده که اگر این التهابات در هر کشوری رخ می‌داد نرخ ارز جهش شدیدی را تجربه می‌کرد.

او افزود: تجربه یک‌سال و نیم اخیر در ایران نشان داد که با وجود تعدد تنش‌های سیاسی داخلی و خارجی، نرخ ارز در محدوده معینی نوسان داشته است و حملات رژیم صهیونیستی به لبنان نیز اگرچه ممکن است بازارها را با نوساناتی روبه‌رو کند، اما افزایش قیمت ارز موقتی خواهد بود و شاهد تکرار تجربه خوب قبلی بازارساز در مدیریت ارز خواهیم بود.

فاطمه مقصودی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این‌باره گفت: اتفاقات و مسائلی همچون عملیات طوفان‌الاقصی، حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی فلسطین که تحت عنوان عملیات وعده صادق انجام شد و همچنین مسائل و اتفاقات امنیتی در یمن، سوریه و... در حالی رخ داد که همه پیش‌بینی رشد بالای نرخ ارز و رسیدن دلار به 120هزار تومان را داشتند؛ اما شاهد بودیم که قیمت‌ها پس از نوسانات اندک از مدتی کاهشی شد. او ادامه داد: با فاجعه تلخ لبنان نیز اگرچه بازار ارز تا حدودی نوسانی خواهد شد، اما تجربه نشان داده که قیمت‌ها پس از فروکش کردن هیجانات به سطح قبلی بازمی‌گردد.

پیش بینی قیمت دلار پس از شهادت دبیرکل حزب الله | زلزله تازه در بازار ارز؟ 2