دوشنبه 9 مهر 1403

پیش‌بینی کارشناس امور راهبردی عراق از کاهش فشارها به ایران

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیش‌بینی کارشناس امور راهبردی عراق از کاهش فشارها به ایران

بغداد - ایرنا - وفیق السامرایی سپهبد بازنشسته که از او به عنوان یکی از برجسته ترین استراتژیست‌های (راهبردشناسان) عراق یاد می شود و سال ها سمت مشاور «جلال طالبانی» رییس جمهوری فقید عراق را در امور امنیت ملی بر عهده داشته است، پبش‌بینی کرد که تحولات کنونی منطقه در نهایت موجب کاهش فشارها به ایران خواهد شد.

السامرایی امروز یکشنبه با ارائه گزارشی از اوضاع کنونی منطقه با اشاره به پسرفت نفوذ آمریکا در مقابل تقویت نفوذ ترکیه و روسیه در منطقه، پیش بینی کرده است که فشارها بر ایران کمتر شده و امارات و عربستان سعودی در کانون فشارهای جدید قرار می گیرند.

السامرایی این باور را بر پایه بررسی اوضاع جدید لیبی از جمله اعلام یکجانبه آتش بس در قاهره با حمایت مصر از ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» و مخالفت صریح ترکیه با آن، عنوان کرده است.

وی در صفحه شخصی خود در فیسبوک گفته است: گسست در روابط عربی - عربی روز به روز عمیق تر و پیچیده می شود و برگشت اوضاع در لیبی، شانس ترکیه را برای اجرای طرح هایش در سومالی غنی از نفت و همچنین حضور در یمن به عنوان خنجری در کمر عربستان سعودی و امارات بالا می برد.

این کارشناس مسال راهبردی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی، روسیه فشار خود را در شمال سوریه بر ضد نیروهای ترکیه بیشتر خواهد کرد ادامه داده است: انحصار، شکست و یا عقب نشینیمحور جنوب غرب خلیج فارس (عربستان - امارات) در برابر پیشروی ترکیه، کشمکش را با محور ترکیه - قطر - لیبی (دولت فایز السراج) بالا برده و این به نوبه خود، باعث می شود تا از سهم ایران به عنوان دشمن اول منطقه، کاسته شود.

السامرائی پیش بینی کرده است که اوضاع سعودی و امارات در یمن پیچیده و سخت تر شده و کشمکش غیر مستقیم به شبه مستقیم تغییر یافته و نقش بی توجه یا تشویق گر آمریکا در این جنگ غیر مستقیم اثر گذار خواهد بود.

وی تاکید کرده است که آمریکا در حال حاضر به دلیل کشش سعودی و اماراتی به سمت روسیه و چین ترجیح داده است که در قضیه لیبی و افزایش روز افزون نقش ترکیه در حمایت از دولت وفاق لیبی (فایز السراج)، بی اعتنا باشد.

وفیق السامرایی با اشاره به شکست دونالد ترامپ در کشاندن ایران به پای مذاکره گفته است: در صورت پیروزی دمکرات ها در انتخابات آینده آمریکا، فرصت از سرگیری سیاست های نرمش دوره اوباما در برابر ایران بیشتر و در نتیجه، اوضاع برای سعودی ها و امارات بغرنج تر خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س*
پیش‌بینی کارشناس امور راهبردی عراق از کاهش فشارها به ایران 2