جمعه 13 مهر 1403

پیگیری مطالبات زعفرانکاران خراسان رضوی از وزیر جهاد کشاورزی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیگیری مطالبات زعفرانکاران خراسان رضوی از وزیر جهاد کشاورزی

مشهد - ایرنا - مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: پیگیری مطالبات زعفرانکاران این استان از جمله موارد مطرح در سفر وزیر جهاد کشاورزی به مشهد است.

ایرج ناصری‌مقدم روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طلب زعفرانکاران این استان بیش از 6 هزار میلیارد ریال بود که تاکنون چهار هزار و 140 میلیارد ریال و معادل 63 درصد آن پرداخت شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون 2 هزار و 370 میلیارد ریال از مطالبات زعفرانکاران خراسان رضوی که زعفران خود را در قالب طرح خرید حمایتی به این سازمان تحویل داده‌اند باقی مانده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: پارسال 9 هزار و 502 کشاورز در این استان بیش از 68 تن زعفران تولیدی خود را در قالب طرح یاد شده به این سازمان تحویل دادند که تاکنون با پنج هزار و 347 نفر آنان به صورت کامل تسویه حساب شده است.

وی افزود: آخرین وجوه پرداختی به زعفران‌کاران استان در 20 اردیبهشت ماه امسال بوده است.

ناصری مقدم با اشاره به برگزاری آخرین جلسه پیگیری این موضوع در تهران ادامه داد: قرار است با استقراض از سیستم بانکی ظرف دو هفته آینده 100 درصد مطالبات زعفران‌کاران استان پرداخت شود.

وی همچنین با اشاره به سفر امروز وزیر جهاد کشاورزی به مشهد گفت: پیگیری پرداخت باقی مطالبات زعفران‌کاران استان یکی از مسائل مطرح با ایشان در این سفر است.

از هشت آبان تا 30 آذر ماه پارسال 68 تن و 825 کیلو گرم محصول زعفران تولیدی کشاورزان در خراسان رضوی خریداری شد که هم اکنون در چهار انبار ویژه استان نگهداری می‌شود.

در این راستا 18 مرکز خرید حمایتی زعفران در 17 شهرستان خراسان رضوی فعال شد تا محصول کشاورزان این استان را به طور حمایتی خریداری کند.

خرید حمایتی زعفران در قالب چهار نوع محصول شامل زعفران نگین، شبه نگین، پوشال درجه یک و پوشال معمولی سطح بندی شد که بر این اساس هر کیلوگرم نگین زعفران به قیمت 105 میلیون ریال، شبه نگین 95 میلیون ریال، پوشال درجه یک 90 میلیون ریال و پوشال معمولی 82 میلیون ریال از کشاورزان خریداری شد.

پارسال 90 هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافته بود که حجم محصول برداشت شده از این سطح معادل 320 تن اعلام شده است.

129 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی خراسان رضوی در حوزه تولید زعفران فعالیت می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*