جمعه 28 اردیبهشت 1403

چرا حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش رو خیلی مهم است؟

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
چرا حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش رو خیلی مهم است؟

یک تحلیلگر مسائل سیاسی، با اشاره به منشأ قرآنی مشارکت ملت ایران در انتخابات، گفت: اگر مردم به صورت قوی در انتخابات حاضر شوند، دشمن می فهمد که فشارهایش تأثیری در اراده مردم ایران ندارد، اما اگر حضور مردم ضعیف باشد، قطعا بر فشارهای خود می افزاید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ حضور حداکثری مردم در انتخابات همواره مورد توجه مسئولان جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام با ماهیت مردم سالاری دینی قرار داشته است. از طرفی هم دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی از هیچ تلاشی برای کمرنگ کردن و وارونه نشان دادن مردمی بودن نظام، مضایقه نکرده اند. با توجه به نزدیکی انتخابات 1400 در این زمینه با محمود معلمی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی به گفت و گو نشستیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضور می شود.

*رسانه های بیگانه و معاند مدت ها است که به روش های مختلف به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات 1400 هستند. به نظر شما تا چه میزانی در تأمین هدف خود موفق خواهند شد؟

البته در همه دوره های انتخابات در سال های گذشته هم دشمنان ایران و انقلاب اسلامی از این نوع حرکات انجام می دادند و این موضوع جدیدی نیست. یکی از شبکه ها هم هست که معمولا عدم شرکت در انتخابات را تبلیغ می کند و بعد از انتخابات هم وقتی مشارکت بالای مردم را می بیند، به مردم فحاشی می کند. گویا این ها از تجربه های خود درس نمی گیرند. واقعیت این است که مردم ما وقتی میل و رغبت دشمنان به موضوعی را مشاهده می کنند، می فهمند که باید عکس آن خواست دشمنان عمل کنند و تا کنون بحمدلله این اتفاق افتاده است و ان شاء الله که در انتخابات خرداد ماه 1400 هم این تجربه تکرار خواهد شد.

البته امسال با توجه به شرایط شیوع کرونا و الزام به رعایت پروتکل های بهداشتی، طبیعتا تدابیری از سوی وزارت کشور اتخاذ خواهد شد تا تجمع جمعیت در حوزه های رأی گیری تا حد امکان کاهش پیدا کند و همین مسأله ممکن است مستمسک ضد انقلاب و شبکه های بیگانه قرار بگیرد تا بخواهند بر روی این سوژه، مانور رسانه ای بدهند. احتمالا تعداد صندوق های و شعبه های اخذ رأی نسبت به سنوات گذشته افزایش پیدا خواهد کرد تا تجمع کمتری صورت بگیرد و طبیعی است که تراکم جمعیت کمتری در یک مکان، نسبت به دوره های قبلی وجود داشته باشد.

چرا حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش رو خیلی مهم است؟

افول آمریکا در صحنه داخلی و بین المللی، تحولات جهانی مثبت برای ملت ایران، ظهور قدرت های اقتصادی جدید در جهان و در نظر گرفتن جایگاه ایران در صحنه بین الملل در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی، از موارد بسیار مهمی هستند که ملت ایران باید برای شرکت در انتخابات باید توجه جدی به آن ها داشته باشند. اگر مردم به صورت قوی در کارزار انتخابات حاضر شوند، دشمن می فهمد که فشارهایش تأثیری در اراده مردم ایران ندارد، اما اگر خدای ناکرده مردم حضور ضعیفی در انتخابات داشته باشند، قطعا بدانید که دشمن بر فشارهای خود اضافه خواهد کرد تا به مقصود نهایی خود برسد. بنابراین لازم است تا مردم ما این حقیقت را به خوبی درک کنند و شکر خدا مردم ما در این زمینه آگاه هستند.

*اعتقاد و انگیزه ملت ایران برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری از کجا نشأت می گیرد؟

مردم می دانند که این انتخابات پیش رو بسیار حساس و سرنوشت ساز است و طبعا می خواهند تا در تعیین سرنوشت خود نقش مثبتی ایفا کنند. مردم وقتی معضلات را می بینند، باید وضعیت فعلی را با یک انتخاب صحیح و خردمندانه به نفع خود تغییر دهند. این لزوم مشارکت مردم در تغییر وضع موجود و دغدغه برای دخالت در تعیین سرنوشت خود در آیه 11 سوره مبارکه رعد در قرآن کریم هم آمده است و یک اصل اعتقادی برای مسلمانان به شمار می رود.

آیا پیشنهادی برای پرشور تر شدن انتخابات دارید؟

اگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افراد شناخته شده و خوش نام و با سوابق مشخص و خدمات مهم به کشور و مردم باشند، طبعا مردم هم حضور پررنگ تر و قوی تری را خواهند داشت.

بسیاری از مردم در وضعیت اقتصادی مناسبی قرار ندارند و این می تواند مورد سوء استفاده دشمنان برای تحریک مردم در عدم مشارکت در انتخابات قرار بگیرد. نظر شما به عنوان فردی که دوران قبل از انقلاب را هم درک کرده است، چیست؟

الان تردیدی در مواجهه مردم با معضلات اقتصادی و معیشتی وجود ندارد و نمی توان تورم و کمبودها را انکار کرد. اما مردم می دانند که این معضلات بر گردن اصل انقلاب و نظام نیست و ناکارامدی بخشی از مسئولان سبب ایجاد این مشکلات شده است.

اما اگر بخواهیم این وضعیت اقتصادی فعلی را با زمان قبل از انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، باید بگوییم که وضعیت معیشتی مردم در دوران پهلوی بسیار بد بود. به عنوان مثال، صف های طولانی مردم برای دریافت نفت برای رفع نیازهای روزمره را کمتر کسی فراموش کرده است. گرانی هم به تناسب همان زمان، همیشه وجود داشت. معضل خانه هم به طور قوی وجود داشت و خاطرم هست که خانواده ما که مدت های زیادی اجاره نشین بود، وقتی می خواستیم برای خانه دار شدن اقدام کنیم، ابتدا یک زمین قسطی خریداری کردیم و مدت ها این زمین افتاده بود تا اقساط آن پرداخته شود و بعد از آن هم برای ساخت هر اتاق، شاید ماه ها زمان می برد تا اینکه در مدت زمان بسیار طولانی یک خانه در حد قابل قبول با سطح توقعات آن زمان خانواده ها ساخته شود و یک خانواده از اجاره نشینی رها و در خانه خود مستقر شود. قدیمی ها و کسانی که دوران پیش از انقلاب را درک کرده اند، باید به جوانان و نوجوانان حقیقت آن زمان را بگویند و اجازه ندهند تا دشمنان مطالب کذب را به خورد نسل کنونی بدهند. وضع مردم در زمان پیش از انقلاب به مراتب از وضعیت کنونی بدتر بود. البته امروز هم سطح توقعات و تجمل گرایی بالا رفته است و همین هم سبب ایجاد مشکلاتی برای جوانان در تشکیل خانواده شده است که قبلا این مسائل وجود نداشت و یک عروس و داماد سال ها در کنار پدر و مادر و در یک اتاق زندگی می کردند.

درباره مقایسه وضعیت اشتغال و صنعت با قبل از پیروزی انقلاب چطور؟

درباره وضعیت صنعت و اشتغال هم واقعا وضعیت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با دوران پهلوی به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. بسیاری از کارخانه ها و کارگاه ها و پیشرفت های علمی و پزشکی و امکانات مختلف، پیش از انقلاب وجود نداشتند و مردم هم این را می دانند. البته قبول داریم که در چند ساله اخیر، بسیاری از کارخانه ها و کارگاه ها تعطیل شده اند و یا با ظرفیت بسیار پایینی کار می کنند. اما مردم عامل این معضلات کنونی را شناسایی کرده اند و با انتخاب فرد اصلح به عنوان رییس جمهور جدید، زمینه ایجاد دولت جوان انقلابی با مدیریت جهادی و مردمی و تغییر اوضاع، به نفع خود را فراهم خواهند کرد. ایران پنجمین کشور ثروتمند جهان از نظر منابع طبیعی است و دارای پتانسیل فراوان برای پیشرفت اقتصادی است و مدیریت کارامد و دلسوز و جهادی می تواند این مهم را محقق سازد. تفکر انقلابی امتحان خود را پس داده است و امیدواریم با هوشیاری مردم این وضعیت هم پشت سر گذاشته شود.

انتهای پیام /