یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

چند مدال می‌گیریم؟ چقدر امیدواریم؟/ سال جدید: ورزش ایران وسط طوفان المپیک!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
چند مدال می‌گیریم؟ چقدر امیدواریم؟/ سال جدید: ورزش ایران وسط طوفان المپیک!

سال 1403 برای ورزش ایران به آوردگاهی در تابستان ختم می شود که پر خواهد بود از اشکها و لبخندها، المپیک سی و سوم، شهر نور، پاریس 2024.

به گزارش ورزش سه؛ سی و سومین دوره بازیهای المپیک به میزبانی پاریس در فرانسه از روز پنجم تا بیست و یکم مرداد سال جاری با احتساب کشتی آزاد و فرنگی به دو رشته ی مختلف، در 32 رشته ورزشی با ماده های گوناگون برگزار خواهد شد.

ورزش ایران تا پایان آخرین روز سال 1402 شمسی موفق شد 16 سهمیه انفرادی را در پنج رشته ورزشی کشتی آزاد، تکواندو، کشتی فرنگی، تیراندازی و یک سهمیه هم بر اساس رنکینگ در دوچرخه سواری جاده را فعلا به خود اختصاص دهد که از بین آن پنج سهمیه توسط دختران ورزشکار کشورمان و 11 سهمیه توسط مردان به دست آمده است.

در این مطلب ویژه به صورت اختصاصی نگاهی به مباحث و مطالب مختلفی در ورزش سه خواهیم کرد که شاید در سال المپیک خواندن آنها خالی از لطف نباشد آنهم برای المپیکی که به نظر از سوی کارشناسان و صاحب نظران چنگی به مانند عملکرد درخشان ورزشکاران کشورمان در 2012 لندن به دل نخواهد زد.

شاید یکی از مهمترین دلایل نگرانی ها برای عملکرد احتمالی نه چندان رضایت بخش کاروان ورزش ایران در المپیک 2024 پاریس عملکرد انتقاد آمیز فدراسیون ها و ورزشکاران در بازیهای آسیایی 2022 هانگژو باشد که با یکسال تأخیر در پاییز سالی که پشت سر گذاشتیم، برگزار شد.

سالی که نکوست از بهارش پیداست

بازیهای آسیایی یا همان المپیک آسیایی را به نوعی می توان بهارِ المپیک تلقی کرد چون این پیکارهای قاره ای که کاملا شبیه و به اصطلاح با قوانین المپیک برگزار می شود، همیشه دو سال قبل از بازیهای المپیک انجام شده و به نوعی می تواند ملاک ارزیابی قرار گیرد.

از هر نظر وضعیت آماری عملکرد ورزش ایران در بازیهای 2022 هانگژو چشمگیر نبود تا جایی که به بهانه اعزام کاروانی کیفی تعداد رشته ها و ورزشکاران اعزامی نسبت به 2018 جاکارتا کاهش قابل توجهی یافت.

البته با ذکر این توضیح که تا دلتان بخواهد همراه، مدیران ورزشی یا اعضای فدراسیون ها در قالب کاروان ورزش ایران به جای ورزشکاران راهی چین شدند، که تجربه اندوزی آنها هم تا اینجای کار تحولی خاصی در مدیریت ورزشی ایجاد نکرده است.

خودتان آمار کاروان ورزشی ایران را در دو دوره بازیهای آسیایی 2022 هانگژو و 2018 جاکارتا با هم مقایسه کنید:

هانگژو - 289 ورزشکار 54 مدال 132120 جاکارتا - 378 ورزشکار 62 مدال 202022

کاهش و افت ناامید کننده در کسب مدالهای طلا توسط ورزشکاران مرد و عدم کسب هیچ مدال طلایی در ورزش زنان بر عکس سه دوره قبلی بازیهای آسیایی در هانگژو، زنگ خطر جدی محسوب شده و می شود برای المپیک 2024 پاریس.

ورزش زنان ایران در بازیهای آسیایی 2010 گوانگ ژو با خدیجه آزادپور در ووشو، در 2014 اینچئون با نجمه خدمتی و حمیده عباسعلی در تیراندازی و کاراته، در 2018 جاکارتا با ورزش تیمی کبدی مدال طلا گرفته بود که در بازیهای 2022 هانگژو هیچ طلایی کسب نشد.

ورزش ایران در بازیهای آسیایی 2022 هانگژو هفتم شد و عملکرد کاروان ایران نسبت به هر سه دوره قبلی این رقابتها چه در کسب مرغوبیت مدالی یعنی گردن آویز طلا و چه تعداد مدالی با افت روبرو بود که می تواند زنگ خطر جدی محسوب شود برای المپیک پاریس.

فعلا به باشگاه صد تایی های المپیک نمی رسیم

ورزش ایران در 32 دوره قبلی بازیهای المپیک با ورزشکاران انفرادی توانسته 76 مدال را به خود اختصاص دهد که از این بین 24 مدال طلا، 23 نقره و 29 عدد نیز برنز بوده است.

به این ترتیب کسب چهار مدال در پاریس با هر رنگی یا به دست آوردن یک طلا، دو نقره و یک برنز می تواند تمام عددهای روبروی نام کشورمان در جدول مدالهای المپیک را این چنین رند کند: مجموع مدال 80، طلا 25، نقره 25 و برنز نیز 30 عدد.

اگر ورزشکاران کشورمان عملکرد درخشانی به نمایش بگذارند بی شک مدالهای تاریخ ورزش ایران در المپیک از عدد 80 عبور می کند اما بی شک برای سه رقمی شدن مدالها و یا به عضویت باشگاه صد مدالی ها درآمدن، چند المپیک دیگر زمان خواهد برد و با این روند شاید نوادگان ما این مهم را جشن بگیرند.

هفت ضلعی ایران در المپیک هشت می شود؟

ورزشکاران ایرانی تا قبل از سی و سومین المپیک موفق شده اند در هفت رشته ورزشی این بازیها مدال بگیرند، وزنه برداری، کشتی آزاد، تکواندو، کشتی فرنگی و تک مدالهای دو و میدانی، تیراندازی و کاراته.

در المپیک 2024 پاریس به دو رشته می توان امیدوار بود که کسب مدال در هفت رشته ورزشی را به هشت یا حتی 9 افزایش دهند.

شمشیربازی با علی پاکدامن و سنگنوردی سرعت با رضا علیپور می تواند امیدوار به کسب سهمیه و حداقل مدال برنز باشد تا تعداد رشته های ورزشی مدال آور ایران در المپیک افزایش یابد.

کشتی آزاد، فرنگی و تکواندو امید ورزش ایران

برای مدال آوری در المپیک 2024 پاریس می توان به سه رشته کشتی آزاد، فرنگی و تکواندو امیدوار بود که رنگ مدالهای احتمالی این رشته ها در روز مسابقه مشخص می شود.

در پاریس 2024 نمی توان با توجه به عملکرد ورزشکاران وزنه برداری که هنوز سهمیه ای کسب نکرده اند و شوربختانه افت فاحشی در سالهای اخیر داشته اند یا تیراندازی برعکس طلایی تاریخی که جواد فروغی در 2020 توکیو به گردن آویخت به درخشش ورزشکاران این دو رشته چندان امیدوار بود.

در دو و میدانی هم که احسان حدادی با نقره المپیک 2012 و برنز قهرمانی جهان در کنار خرجین خرجین مدالهای ارزشمند آسیایی خداحافظی کرده است و منتظر کسب سهمیه هایی از طریق رنکینگ جهانی یا شاید رکوردهای ورودی هستیم که تنها راه یابی ورزشکاران این رشته به المپیک خود موفقیت ارزیابی می شود.

وضعیت بوکس و جودو نیز به مانند دیگر رشته های مورد بحث است، تیر و کمان نیز که اصلا شرایط مطلوبی ندارد و در این بین تنها می ماند کشتی آزاد، فرنگی و تکواندو.

سنگنوردی و شمشیربازی سورپرایز احتمالی ایران

بارقه ای از امید به درخشش ویژه برای شمشیربازی و سنگنوردی با دو عنوان دار که در سال 2023 شاهد درخشش آنها بوده ایم در دل جامعه ورزش ایران می تواند موج بزند.

علی پاکدامنی که طلای انفرادی آسیا را برای دومین بار در تاریخ بعد از پیمان فخری کسب کرد و در جام جهانی ها هم درخشید یا رضا علیپوری که در بازیهای آسیایی دوباره طلا گرفت و قهرمان جهان در رشته و ماده تازه ورود سنگنوردی سرعت به المپیک است. شاید این دو رشته ورزشی بتوانند با کسب مدالی احتمالی، ضعف ورزش ایران در المپیک را مرهم باشند.

یل جویبار و ققنوس ایران دو کفه ترازوی المپیک

ورزش ایران در پاریس دو قهرمان بزرگ در دل خود دارد که هر دو می توانند تاریخ سازی کنند.

حسن یزدانی کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد ایران و البته کاروان ورزش کشورمان با 9 مدال طلا، نقره و برنز المپیک و جهان در کنار ناهید کیانی کاپیتان ورزشکاران دختر کاروان که مدال طلای تاریخی قهرمانی جهان او در سال 2023، دلها را به درخشش ویژه اش در المپیک خوش می کند آنهم با حضور پرافتخارترین المپین ایران یعنی هادی ساعی در راس فدراسیون تکواندو.

یل جویبار در پاریس به دنبال دو رقمی کردن مدالهای خود در مجموع المپیک و جهان است، ناهید کیانی نیز می خواهد دو برنز آزمایشی و مجموع مدالی زنان ورزش ایران را به نقره یا طلا تبدیل کند.

حسن می تواند رکورد ساعی و آقا تختی را بشکند

در تاریخ بازیهای المپیک، هادی ساعی به عنوان پرافتخارترین المپین ایرانی شناخته می شود، تکواندو کاری که دو طلا و یک برنز از این بازیها در کارنامه دارد.

جهان پهلوان غلامرضا تختی نیز تنها ورزشکار ایرانی محسوب می شود که به سه فینال المپیک راه یافته آنهم با کسب یک طلا و دو نقره.

حسن یزدانی با توجه به فرصت سوزی بچگانه فدراسیون وزنه برداری در قبال با کیانوش رستمی که طلا و نقره وزنه برداری المپیک را بر گردن آویخت، تنها ورزشکاری در پاریس به حساب خواهد آمد که طلا و نقره این بازیها را داراست.

یل جویبار با کسب مدال طلای المپیک 2024 پاریس دو رکورد مهم را شکسته و مال خود می کند، رکورد 16 ساله هادی ساعی و رکورد 64 ساله آقا تختی.

ناهید کیانی ققنوسی که باز باید به کیمیا بیاندیشد

ناهید کیانی تنها دختر رزمی کار در در رشته های محبوب رزمی تکواندو و کاراته ایران به حساب می آید که به طلای جهان رسیده است.

قهرمان طلایی جهان تکواندو که مدال ارزشمند او سال قبل از المپیک در 2023 باکو به دست آمده و به خاطر عملکرد چشمگیر خود در رقابتهای معتبر و مختلف در رنکینگ جهانی به المپیک راه یافته است.

رقابت تلخ ناهید و کیمیا علیزاده در المپیک 2020 توکیو احتمال تکرار در 2024 پاریس هم دارد، جایی که علیزاده با کسب سهمیه قاره ای از اروپا به فرانسه می رود و شاید قرعه باز دو نفر را در وزن منهای 57 مقابل هم قرار دهد.

ناهید کیانی و عزم ارتقای رنگ دو برنز زنان ایران

ورزش زنان ایران دو مدال برنز از المپیک به یادگار دارد یکی آزمایشی و دیگری محاسبه شده در جدول مدالی بازیهای المپیک.

اولین مدال تاریخ ورزش زنان ایران در المپیک سال 2008 در پکن به دست آمد جایی که فرزانه دهقانی دختر ووشوکار اصفهانی مدال برنز ساندا یعنی مبارزه ی این رشته را بر گردن آویخت، ساندایی که در گذشته سانشو اطلاق می شد.

درست به مانند دو برنزی که فریبرز عسگری و رضا مهماندوست در المپیک 1992 بارسلون به دست آوردند که آن زمان تکواندو نیز به مانند ووشو در 2008 پکن، آزمایشی در المپیک حضور داشت.

این سه مدال در جدول رده بندی مدالها ثبت نشد اما در بازیهای المپیک به دست آمده و نباید آن را نادیده گرفت تا این که کیمیا علیزاده در 2016 ریو توانست مدال برنز تکواندوی زنان مهمترین بازیهای ورزشی جهان را برای ورزش ایران به گردن آویزد.

مدالی که ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده از تکواندو امیدهای اصلی ورزش ایران برای ارتقاء رنگ و تکرار آن به شمار می روند.

جای خالی تیمی توپی ها و کورسوی والیبال

ورزش ایران در المپیک پاریس نماینده ای در رشته های ورزشی تیمی و توپی واترپلو، بسکتبال، فوتبال، هاکی روی چمن، هندبال و راگبی هفت نفره ندارد و تنها کورسوی امیدی اندک برای والیبال به جا مانده است.

به همین دلیل تمام امید به مدال آوری روی شانه های ورزشکاران رشته های انفرادی سنگینی می کند.

ورزش کشورمان هیچگاه مدالی تیمی نتوانسته از بازیهای المپیک به چنگ آورد و در ماههای منتهی به 2024 پاریس تنها می توان امیدوار بود شمشیربازی و قایقرانی سهمیه های تیمی کسب کنند یا والیبال تنها ورزش تیمی توپی نام بگیرد که شاید به المپیک برسد.

به طلای این دو رستم می شود امید داشت

دو سنگین وزن آزاد و فرنگی کشتی ایران رستم وار به فکر کسب طلای المپیک هستند، امیرحسین زارع و امیر میرزازاده یکی از شمال و دیگری جنوب.

دو امیر مازندرانی و خوزستانی کشتی ایران در وزنهای 125 کیلوی کشتی آزاد و 130 کیلوی کشتی فرنگی در سال قبل از المپیک طلای جهان را به گردن آویخته اند.

شاید طلای این دو سنگین وزن، شکست دیوید تیلور مقابل حسن یزدانی و کسب طلای پاریس توسط یل جویبار، رسیدن ناهید کیانی به طلا و مبینا نعمت زاده به برنز با درخشش ویژه رضا علیپور در سنگنوردی و علی پاکدامن در شمشیربازی در کنار درخشش دیگر کشتی گیران و دو تکواندو کار مرد کاروان ایران برای کسب مدالهای رنگارنگ المپیکی که به نظر می آید چنگی به دل نزند ورق را برای ورزش ایران عوض کند.

باید دید قصه تلخ بازبهای 2008 پکن آنهم تنها با کسب دو مدال طلا و برنز هادی ساعی و مراد محمدی در تکواندو و کشتی در انتظار ورزش ایران است یا روزهای درخشان 2012 لندن که بهترین نتیجه تاریخ را در بازیهای المپیک با کسب 13 مدال و جایگاه دوازدهم در بین تمامی کشورها به دست آوردیم.

سیزده مدالی که در 2012 لندن هفت عدد آن طلا در رشته های کشتی فرنگی، وزنه برداری و کشتی آزاد بود و نقره ی تاریخی احسان حدادی در پرتاب دیسک دو و میدانی و فینالیست شدن محمد باقری معتمد در تکواندو.

پوریا تابان

چند مدال می‌گیریم؟ چقدر امیدواریم؟/ سال جدید: ورزش ایران وسط طوفان المپیک! 2
چند مدال می‌گیریم؟ چقدر امیدواریم؟/ سال جدید: ورزش ایران وسط طوفان المپیک! 3
چند مدال می‌گیریم؟ چقدر امیدواریم؟/ سال جدید: ورزش ایران وسط طوفان المپیک! 4
چند مدال می‌گیریم؟ چقدر امیدواریم؟/ سال جدید: ورزش ایران وسط طوفان المپیک! 5
چند مدال می‌گیریم؟ چقدر امیدواریم؟/ سال جدید: ورزش ایران وسط طوفان المپیک! 6
چند مدال می‌گیریم؟ چقدر امیدواریم؟/ سال جدید: ورزش ایران وسط طوفان المپیک! 7
چند مدال می‌گیریم؟ چقدر امیدواریم؟/ سال جدید: ورزش ایران وسط طوفان المپیک! 8
چند مدال می‌گیریم؟ چقدر امیدواریم؟/ سال جدید: ورزش ایران وسط طوفان المپیک! 9