سه‌شنبه 3 مهر 1403

چند ملاحظه درباره سخنان رییس کمیسیون بهداشت مجلس درباره مدارس

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
چند ملاحظه درباره سخنان رییس کمیسیون بهداشت مجلس درباره مدارس

صحبت‌های اخیر رییس کمیسیون بهداشت مجلس درباره مدارس قابل ملاحظه است.

سخنان ایشان را به دو بخش تقسیم می‌کنم: سه‌چهارم آغازین و یک‌چهارم پایانی. در سه‌چهارم ابتدایی چند ادعا مطرح شده است: اول: «مدارس تهران و شهرستان ها بازگشایی نشده است.» این ادعا نادرست و جفا در حق معلمان و مربیان و مدیرانی است که با جهاد و سختی و دشواری بسیار کلاس‌ها و آزمون‌ها را به شکل حضوری برگزار کرده‌اند و می‌کنند و ناشی از بی‌اطلاعی ایشان است.

دوم: «به مدارس غیرانتفاعی می گویم خصوصی چون همه اینها دنبال منافع هستند.» این هم اشتباهی دیگر از رییس کمیسیون بهداشت. مگر می‌توان درباره گروه بزرگی از مدارس با دغدغه‌ها و اهداف و رویکردهای گوناگون و شیوه‌های متفاوتِ مدیریت مالی به این شکل کلی‌گویی کرد؟ جدای از نگاه‌های کارشناسی متفاوت به مقوله مدارس غیرانتفاعی و سیر تاریخی طی شده، این نوع صحبت کردن کاملا غیرتخصصی و خلاف انصاف است. همین الان چند مدرسه غیرانتفاعی را می‌توانم مثال بزنم که با کمک خیرین و با دغدغه رشد و تعالی نسل آینده و با خونِ دلِ بسیار فعال هستند. وانگهی، اگر اشکالی ندارد؛ لطفا بررسی کنید که چند درصد از فرزندان مسئولان در مدارس دولتی و چند درصد در مدارس خصوصی درس می‌خوانند.

سوم: «مدارس انتفاعی تهران هفته ای یک روز آن هم دو ساعت کلاس حضوری دارند.» این هم ادعای نادرستی دیگر و برآمده از بی‌اطلاعی ایشان است.

چهارم: «در تمام دنیا آخرین جایی که تعطیل می شود و اولین جایی که باز می شود مراکز آموزشی است.» این گزاره توصیه سازمان جهانی بهداشت است. آیا در همه دنیا این‌گونه عمل می‌شود؟ خیر. آیا رفتار و عملکرد دیگر کشورها می‌تواند ملاک عمل یا مبنای مقایسه و ارزش‌گذاری بر عملکرد مسئولان ما باشد؟ اگر کشورهایی توانستند مدارس را به شکل «مطمئن و ایمن» باز نگه دارند؛ آن‌وقت از شما خواهش می‌کنیم دیگر اقدام‌های مسئولانِ «همه دنیا» را نیز زیر نظر داشته باشید و گزینشی عمل نکنید. مطلب مهم، دغدغه حفظ سلامتی و جان فرزندان و خانواده‌های آنان است. می‌توان مسئله را تک‌متغیره دید و فقط درباره ضرورت آموزش حضوری سخن‌ها گفت. اما سختی کار وقتی رخ می‌نمایاند که متغیرهای مسئله متعدد و هر کدام در جای خود حائز اهمیت بسیار می‌شوند. سری به درمانگاه‌ها زده‌اید؟ آمار غیبت‌های چند روز اخیر چند مدرسه را دیده‌اید؟ از تاخت و تاز اُمیکرون در بین خانواده‌ها و فرزندان‌شان خبر دارید؟

پنجم: «آثار تعطیلی ها را چند سال دیگر خواهیم دید.» کاملا صحیح است. ابتلای کرونا آثار سهمگینی بر همه ابعاد زندگی مردمِ همه جهان گذاشت؛ و آموزش‌وپرورش نیز از این بلوا و بلای عام مصون نماند. اما نکته اینجاست که نباید موضوعات را با هم آمیخت. آسیب‌دیدگی ناشی از کرونا و آسیب‌دیدگی حاصل از آماده نبودن برای آموزش‌های غیرحضوری و مجازی و کمبود آموزش‌های لازم و امکانات ضروری و آسیب‌های کلاس‌های غیرحضوری سه مقوله متفاوت هستند. ساده‌ترین تصمیم همانا اصرار بر بازگشت بی‌قید و شرط به کلاس‌های حضوری است.

سیاست‌گذار و قانون‌گذار و حکمران نباید همه‌چیز را با هم یک‌کاسه کند و نتیجه‌ای کلی بگیرد.

نکته قابل تامل اینکه این سخنان که سه‌چهارم مصاحبه ایشان را تشکیل داده؛ نه از رییس کمیسیون آموزش و نه از مسئولی در وزارت آموزش‌وپرورش است. این‌ها را رییس کمیسیون بهداشت درباره آخرین وضعیت آموزش کشور فرموده‌اند.

یک چهارم آخر صحبت از قضا درباره حوزه کاری و تخصصی ایشان است که به نظر درست می‌آید.

کد خبر 1598086