سه‌شنبه 17 مهر 1403

کامالا هریس برای پوتین شرط گذاشت

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
کامالا هریس برای پوتین شرط گذاشت

اقتصادنیوز: کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری این کشور گفت: بدون مشارکت کی‌یف با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره اوکراین گفتگو نخواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، هریس این سخنان را در پاسخ به پرسش "شبکه سی بی اس" آیا آماده است با پوتین برای حل بحران پیرامون اوکراین دیدار کند، گفته است.

او پاسخ داد: " بدون اوکراین حاضر به انجام چنین کاری نیستم. اوکراین باید در مورد آینده خود اظهارنظر کند. "

کامالا هریس همچنین به این سوال که آیا در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، از عضویت اوکراین در ناتو حمایت خواهد کرد، پاسخ روشنی نداد.

روز گذشته «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با مجله آمریکایی «نیوزویک» گفت: برقراری و بازگشت به صلح، برنامه اوکراین و حامیان غربی آن نیست.

لاوروف در این مصاحبه تاکید کرد که بازگرداندن صلح برنامه اوکراین نیست، در حالی که حامیان غربی آن به بازی با آتش ادامه می‌دهند و از عواقب خطرناک آن غافل هستند.

به گزارش ایرنا، لاوروف پیش نیازهای برقراری صلح در اوکراین اعلام شده توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را این موارد تکرار کرد:

- خروج کامل نیروهای اوکراینی از جمهوری‌های تازه تاسیس

- به رسمیت شناختن سرزمین‌های قانونی روسیه

- غیرنظامی سازی و نازی زدایی اوکراین

- تامین حقوق، آزادی ها و منافع شهروندان روسی زبان

- لغو تمامی تحریم ها علیه روسیه

لاوروف افزود: «از آنجایی که حامیان غربی اوکراین به دنبال تحمیل شکست راهبردی به روسیه هستند، ما چاره‌ای جز ادامه عملیات نظامی تا رفع تهدیدات ناشی از اوکراین نداریم.»

رئیس‌جمهوری روسیه 21 فوریه 2022 (دوم اسفند 1400) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه 24 فوریه (5 اسفند 1400) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید