سه‌شنبه 17 مهر 1403

کرمانشاه در توسعه مدارس غیرانتفاعی جزو استان‌های آخر است / پیش‌بینی 35 درصدی افزایش شهریه‌ها

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کرمانشاه در توسعه مدارس غیرانتفاعی جزو استان‌های آخر است / پیش‌بینی 35 درصدی افزایش شهریه‌ها

مهریار حاتمی با اشاره به اینکه 153 مدرسه غیردولتی در استان کرمانشاه داریم، گفت: از لحاظ توسعه کمی مدارس غیرانتفاعی جزو استان‌های آخر هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهریار حاتمی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: استان کرمانشاه از لحاظ توسعه کمی مدارس غیرانتفاعی جزو استانهای آخر محسوب می شود.

فعالیت 153 مدرسه غیردولتی در استان کرمانشاه

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: جمعاً 153 مدرسه غیردولتی در استان داریم که 10 مورد از آن مدرسه بزرگسالان است در حالیکه استانهای همجوار ما که از لحاظ جغرافیایی وسعت آنها کمتر از کرمانشاه است مثل همدان، آذربایجان غربی و حتی کرمان حدود 2 هزار مدرسه غیرانتفاعی دارند.

حاتمی بیان کرد: کل نیروهایی که در مدارس غیردولتی بکارگیری شده اند تقریباً 2900 نفر هستند که از این تعداد هزار نیروی بازنشسته بکارگیری شده اند و مابقی فارغ التحصیلان بیکار دانشگاهها هستند.

وی گفت: ما انتظار داریم این آمار حداقل به هزار مدرسه برسد که اگر اینچنین شود تعداد افرادی که بکارگیری می شوند به 8 برابر می رسد.

حاتمی با اشاره به اینکه شهریه مدارس کرمانشاه نسبت به استانهای دیگر کمتر است، افزود: در مقطع ابتدایی استان دهم و در مقطع متوسطه استان چهاردهم هستیم.

وی عنوان کرد: هفته آینده در شورای نظارتی آموزش و پرورش استان شهریه آموزشگاههای آزاد اعلام می شود. در حال حاضر به مدارس غیردولتی نیز ابلاغ کردیم که طبق تعرفه سال گذشته شهریه علی الحساب دریافت کنند.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: همانطور که می دانید حق الزحمه کادر مدارس غیرانتفاعی طبق قانون اداره کار و امور اجتماعی پرداخت می شود و امسال 47 درصد افزایش پیدا کرده و همچنین نیمی از مدارس غیرانتفاعی استان استیجاری هستند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش30 درصدی نرخ اجاره بهاء پیش بینی می کنیم امسال بین 30 تا 35 درصد افزایش شهریه داشته باشیم که در شورای نظارتی آموزش پرورش مطرح و سپس به مدارس ابلاغ خواهد شد.

همه مدارس موظف به درج شهریه به سر درب مدارس هستند

حاتمی خاطرنشان کرد: همه مدارس را موظف کرده ایم که شهریه ها را در یک بنر به ابعاد یک متر در 70 سانتی متر تهیه و به سر درب مدارس نصب کنند همچنین تلفن دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش استان در آن قید شود که اگر احیاناً تخلفی رخ بدهد همشهریان بتوانند اطلاع رسانی کنند.

برای سنجش مدارس غیرانتفاعی دو آیتم نرم افزاری و سخت افزاری داریم

وی گفت: برای سنجش مدارس غیرانتفاعی دو آیتم نرم افزاری و سخت افزاری داریم، آیتم نرم افزاری شامل موفقیت های کنکور، امتحانات نهایی، رتبه های معلمان در جشنواره های کشوری، خروجی مدارس تیزهوشان و نمونه؛ آیتم سخت افزاری شامل فضای مدرسه، میزان هوشمندسازی، مکان مدرسه، کلاسهای فوق برنامه، اجاره بهاء است.

این شخص مسئول بیان کرد: متاسفانه در کرمانشاه توسعه پایداری در مدارس غیرانتفاعی نداریم. طبق ماده 18 قانون شورای آموزش پرورش دولت با در اختیار گذاشتن زمین و پرداخت تسهیلات به این مدارس کمک می کند تا هزینه های آنها کاهش یابد.

در طی چهارماه گذشته نظارت ها تشدید شده است / در حین بازرسی صحت سنجی می کنیم

وی تصریح کرد: در طی چهارماه گذشته علاوه بر اینکه نظارت ها را تشدید کردیم طی نامه ای به نواحی مختلف اعلام کردیم که باید در طول ماه 30 درصد بازدید از مدارس داشته باشند و گزارش عملکرد را نیز برای ما ارسال کنند. بر این اساس ما نیز به صورت رندمی از این مدارس به طور مرتب بازدید به عمل خواهیم آورد و نسبت به گزارش عملکردها صحت سنجی می کنیم.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه تاکید کرد: امتحانات نهایی برای ما از کنکور مهمتر است لذا به صورت سیستمی و رندمی بازدید از مدارس ادامه خواهد داشت و از کلیه مراحل آموزش صحت سنجی به عمل خواهد آمد.

حاتمی افزود: طبق نظر کارشناسان پس از بازرسی اگر ثابت شود مدرسه ای عملکرد ضعیفی داشته باید در شهریه ها لحاظ شود چرا که بخش زیادی از هزینه هایی که اولیای دانش آموزان به مدارس پرداخت می کنند، جهت پرداخت حق الزحمه دبیران و کارکنان مدارس غیرانتفاعی است.

وی در پایان گفت: مدارس هیئت امنایی هم تحت نظر مشارکتهای مردمی اداره کل آموزش و پرورش استان است که تاکنون 150 مورد بازدید داشته ایم.