شنبه 1 اردیبهشت 1403

کرونا، داود فیرحی را از حوزه اندیشه سیاسی گرفت

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
کرونا، داود فیرحی را از حوزه اندیشه سیاسی گرفت

آخرین سخنرانی عمومی این روحانی نواندیش با عنوان «عاشورا، جنگ و مبارزه نبود، فرار از بیعت بود» در شهریور امسال برگزار شد. فیرحی با نگاه علمی، جوانان دانشگاهی را جذب کرده بود...

داود فیرحی، استاد علوم سیاسی و پژوهشگر دینی در پی ابتلا به کرونا درگذشت.

به گزارش عصر ایران، او که دغدغه‌های دینی و سیاسی را با خوانش امروزین و عقلانی و دموکراتیک، پی می‌گرفت با کتب و نظریات خود توجه جوامع علمی و حوزوی را جلب کرده و در سال‌های اخیر به سبب ارایه نظریات علمی مورد نیاز جامعه اصطلاحا گل کرده بود اما در حالی که تنها 56 سال داشت گرفتار و در نهایت قربانی ویروس کوید 19 شد.

در پی درگذشت این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و پژوهشگر دینی، چهره های مختلف علمی و سیاسی و روحانی پیام فرستاده و ابراز تأسف کردند.

سید مصطفی محقق داماد رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم از او به عنوان همکار مدعو این گروه و یک «پژوهشگر صلح دوست» یاد کرده و نوشته است: «چهره مهربان فیرحی از خاطر دوستان، زایل نخواهد شد».

 احمد زید‌آبادی نیز در متنی حزن انگیز و احساسی شگفت زدگی خود را از این اتفاق ابراز داشته و آورده است: «دکتر فیرحی تلاش فکری خود را بنا به خاستگاه دو گانه دانشگاهی و حوزوی در جهت ایجاد پیوندی معقول بین سنت مأثور و دستاوردهای عصر جدید صرف کرد و جایش در جغرافیای دانش سیاسی ایران خیلی خالی خواهد ماند.» دکتر ناصر مهدوی هم با شگفتی نوشته است: «باورم نمی شود که دانشمند فرزانه ای چون دکتر داود فیرحی دیگر نفس نکشد و در سینه مرگ آرام گرفته باشد.»

واکنش ها و ابراز تأسف ها اما محدود به چهره های علمی و فرهنگی نیست. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه که البته خود نیز صبغه دانشگاهی دارد نیز او به عنوان «دوست، برادر، یار فرهیخته و نواندیش، استاد بزرگ و متواضع حوزه و دانشگاه» یاد و به عضویت او در مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز اشاره کرده است. سید حسن خمینی نواده و یادگار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران او را به سبب مطالعاتی فراتر از مباحث رایج در حوزه علمیه ستوده و از دکتر فیرحی به عنوان یکی از سرآمدان حوزه های مطالعاتی سیاسی یاد کرده است. از آثار مشهور دکتر داود فیرحی می توان به این کتاب ها اشاره کرد: قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام، تاریخ تحول دولت در اسلام، فقه و سیاست در ایران معاصر و به تازگی: فقه و حکم رانی حزبی.

داود فیرحی در سال 1343 خورشیدی در زنجان چشم به جهان گشود. مقدمات دروس حوزوی را بین سال‌های 1360 تا 1365 در حوزه علمیه ولی‌عصر شهرستان زنجان گذراند. پس از آن مقاطع سطح و دروس خارج را از 1366 تا 1380 در حوزه علمیه قم ادامه داد. از سال 1366 تا 1378 به تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری علوم سیاسی در دانشگاه تهران پرداخت. گرایش دکتری او اندیشه سیاسی بود.

در رساله کارشناسی ارشد با عنوان «اندیشه سیاسی شیعه در دوره قاجاریه» به اندیشه سیاسی فقیهان مشهور شیعه دوره قاجار و مکاتب مهم فقهی - سیاسی‌یی که در دوره قاجاریه بسط یافته و نیز تحولاتی چون نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی پرداخته‌است. عنوان رساله دکتری وی هم «دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام» بود که با الهام از روش‌شناسی فوکو و هرمنوتیک گادامر تنظیم شدو بعدتر خود به جایگاه استادی گروه علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران رسید.

او همچنین عضو شورای مرکزی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بود و درسگفتارهایی در موسسه مطالعات سیاسی - اقتصادی "پرسش" برگزار کرده‌است. از حجت الاسلام دکتر فیرحی 10 کتاب و قریب 60 مقاله منتشره در مجلات و کنفرانس‌های علمی در حیطه اندیشه سیاسی اسلام برجای مانده و اینها جدای نظراتی است که در نشست های تخصصی علمی مطرح کرده و ثبت شده است و از جمله می‌توان به سخنان او در محرم امسال و در مراسمی که انجمن اندیشه و قلم در کانون توحید بر پا داشته بود اشاره کرد که با عنوان «جنگ و مبارزه نبود، فرار از بیعت بود» در عصر ایران منتشر شد.

بیشتر بخوانید: روح الله عالمی، استاد فلسفه بر اثر کرونا درگذشت ادامه رکوردشکنی کرونا / 462 فوتی؛ 11780 مبتلا پیمایش ملی کرونا؛ 5 میلیون ایرانی تاکنون به درجاتی از کرونا مبتلا شده‌اند تحلیل داوود فیرحی درباره عاشورا / جنگ و مبارزه نبود، فرار از بیعت بود یک مدرس دانشگاه: آیا قهرمان بزرگی که راه روشن را به ما نشان دهد پیدا شده؟/ طالقانی می‌گفت با استبداد درگیر شوید نه مستبد بیشتر بخوانید: صداوسیما ستون پنجم کرونا، از مرکز تا شبکه‌های استانی (فیلم) لینک کوتاه: asriran.com/003AZl