دوشنبه 9 مهر 1403

کرونا سوارکاری زنجان را از رونق انداخت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا سوارکاری زنجان را از رونق انداخت

زنجان - ایرنا - رییس هیات سوارکاری استان زنجان گفت: نگرانی از ابتلای سوارکاران و مربیان به بیماری کووید - 19، سوارکاری در استان را این روزها از رونق انداخته است.

محمدرضا رجبی‌خمسه، روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمرینات سوارکاری زنجان هرچند پس از قریب سه ماه وقفه با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد اما در حال حاضر باشگاه‌های سوارکاری این استان به دلیل شیوع این ویروس منحوس و ترس از ابتلای سوارکاران و مربیان به این بیماری، به صورت نیمه فعال هستند.

وی با تاکید بر اینکه هیات سوارکاری استان زنجان نیز با توجه به پیشگیری از بیماری ویروس کرونا، هیچ اصراری بر انجام تمرینات سوارکاری ندارد، اظهار داشت: سوارکاران، خود نیز به خاطر وجود این بیماری منحوس و همه‌گیر و عدم برگزاری مسابقات، رغبت چندانی به حضور در باشگاه های سوارکاری و انجام تمرینات ندارند.

رجبی خمسه افزود: هرچند در ورزش پرطرفدار سوارکاری، به خودی خود فاصله گذاری اجتماعی رعایت می شود اما با این وجود، استقبال از حضور در باشگاه های سوارکاری بسیار پایین آمده است بطوریکه از 20 نفر به حدود چهار نفر کاهش پیدا کرده است.

رییس هیات سوارکاری استان زنجان به تسهیلات بانکی در نظرگرفته شده برای باشگاه های ورزشی اشاره کرد و گفت: باشگاهداران این رشته ورزشی با توجه به پایین بودن مبلغ تسهیلات بانکی، تمایل و رغبت چندانی به دریافت این تسهیلات ندارند و به همین خاطر نیز تعداد متقاضیان در حد بسیار پایین است.

رجبی خمسه با بیان اینکه مربیان این رشته ورزشی با تعطیلی باشگاه های سوارکاری زنجان بیکار نماندند، افزود: حدود 90 درصد مربیان سوارکاری زنجان دارای شغل دیگر هستند و این باعث شده است تا آنان به دلایل مالی دچار ضرر و زیان و مشکل نشوند.

وی اظهار داشت: ترس از شیوع ویروس کرونا و احتمال ابتلا سوارکاران به این بیماری باعث شده است تا مجوز برگزاری مسابقات استانی و کشوری داده نشود و این موضوع صنعت اسب را به لحاظ کسب درآمد از طریق خرید و فروش و حمل و نقل اسب در معرض تهدید و آسیب قرار داده است.

پارسال قریب 400 سوارکار به صورت آماتور و حرفه‌ای در این رشته ورزشی زنجان فعالیت داشتند که 80 نفر آنان حرفه ای و مابقی به صورت آماتور بودند.

تعداد باشگاه‌های سوارکاری استان زنجان 16 باب است که از این تعداد، 10 باشگاه سوارکاری در شهرستان زنجان، 2 باشگاه در شهرستان ابهر، سه باشگاه در شهرستان خرمدره و یک باشگاه نیز در شهرستان سلطانیه قرار دارد،

در زمان حاضر اسب‌های این استان از نژادهای مختلفی چون کرد، عرب، ترکمن، دوخون، پونی، آلمانی، سوئیسی، بلژیکی و هلندی، هستند و در واقع 20 درصد از این اسب‌ها از نژاد ترکمن، 10 درصد عرب، 10 درصد کرد، 10 درصد خارجی و 50 درصد مابقی نیز دوخون و بومی است.

اسب پونی ویژه سوارکاری کودکان، اسب عرب و کرد برای زیبایی، اسب‌های خارجی برای پرش، ترکمن به منظور کورس و پرش و دوخون نیز برای کورس، پرش و استقامت است.

*س_برچسب‌ها_س*