یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

کرونا نفس قطب انیمیشن سازی کشور را گرفت

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کرونا نفس قطب انیمیشن سازی کشور را گرفت

ویروس کرونا، قیمت دلار و عدم حمایت مسئولان مثلثی است که صنعت انیمیشن سازی را تحت فشار قرار داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، روز گذشته علی ربیعی طی سخنانی در سفر به شهرستان تنکابن گفت: در شوک نخست کرونا، دست‌کم یک میلیون و 600 هزار شغل دچار آسیب شد و یک میلیون و 300 هزار شغل در معرض تهدید قرار گرفت و در پی آن یک میلیون و 500 هزار نفر هم از کار بیکار شدند.

یکی از عرصه های شغلی که در اثر کرونا آسیب دید، مشاغل فرهنگی به خصوص سینما و انیمیشن سازی بود. با شیوع کرونا تمامی استودیو های فیلم سازی در سراسر جهان تعطیل شد و چراغ های سالن های سینما نیز برای مدت زمان طولانی خاموش ماند. انیمیشن سازان اما با تولید آثاری تلاش کردند تا در خصوص فرهنگ سازی علیه کرونا اقدام کنند.

قطب انیمیشن سازی کشور و کرونا

استان کرمان همواره به عنوان قطب انیمیشن سازی کشور مطرح بوده است. هم اکنون چندین شرکت و استودیو کوچک و بزرگ در شهر کرمان در عرصه انیمیشن سازی فعالیت دارند و فعالان این عرصه آینده صنعت انیمیشن در کرمان را روشن می دانند. اما این صنعت در حال رشد هم اکنون با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند.

فرزاد شکفته که 13 سال تجربه تولید انیمیشن سازی دارد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تیم اصلی ما هفت نفره است که حدود ده سال در یک شرکت کرمانی به ساخت فیلم های انیمیشن مشغول بود اما به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی سینماها اکران فیلم آخر به مشکل خورد.

شکفته ادامه داد: الان شرکت هایی در کرمان فعالیت می کنند که نه تنها در ایران شناخته شده اند بلکه تولیداتی برای دیگر کشورها هم انجام می دهند.

وی ابراز کرد: متاسفانه با شیوع کرونا و توقف اکران فیلم ها از جمله فیلم های انیمیشنی، ضربه زیادی به شرکت های تولیدکننده انیمیشن زده شد.

شکفته درخصوص مشکلات انیمشین سازان تشریح کرد: مهمترین مشکل انیمیشن سازی قیمت بالای سیستم های مورد نیاز این رشته است و از سوی دیگر عدم سفارش کار موجب شده است تا هزینه‌های تولید جبران نشود.

وی با بیان اینکه انیمیشن سازی کار بسیار جذابی است ولی درکنار آن کار گران قیمتی است، تاکید کرد: سازمان های متولی می بایست زمینه ای را ایجاد کنند تا چرخه تولید انیمیشن کامل شود.

علیرضا عیسایی تفرشی تهیه‌کننده انیمیشن نیز در گفتگویی اعلام کرد: واقعیت این است که نهادهای مختلف می‌خواهند کارهایی را در حوزه انیمیشن انجام دهند ولی معمولا بحث بودجه که می‌شود عقب می‌کشند و کمتر در این زمینه ورود پیدا کنند، به همین دلیل جدا از صدا و سیما، نهاد یا سازمان دیگری برای فرهنگسازی از طریق انیمیشن وجود ندارد.

تفرشی گفت: این در حالی است که معمولا سفارش‌هایی با موضوع‌های مختلف از کشورهای دیگر به انیمیشن‌سازان ایرانی می‌شود و آثاری با کیفیت خوب می‌تواند تولید شود و نقشی در فرهنگسازی و اطلاع رسانی داشته باشند، اما در ایران استقبال کمتری از تولید انیمیشن می‌شود.

در ادامه حسین همتی مدیر موسسه تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی نیز در خصوص مشکلات صنعت انیمیشن سازی گفت: عدم پرداخت به موقع هزینه های ساخت انیمیشن از یک سو و از سوی دیگر افزایش قیمت دلار و به تبع آن افزایش قیمت قطعات رایانه به صنعت انیمیشن سازی ضربه وارد کرده است.

وی پیشنهاد داد: همانگونه که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاغذ یارانه ای در اختیار اهالی مطبوعات قرار می دهد، تجهیزات مورد نیاز انیمیشن سازی را نیز با قیمت مناسب در اختیار فعالان این صنعت قرار دهد.

انتهای پیام /