سه‌شنبه 17 مهر 1403

کرونا و اصنافی که همراه نبودند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا و اصنافی که همراه نبودند

تهران - ایرنا - محدودیت های کرونایی دو هفته‌ای کرونایی هرچند در استان پرجمعیتی چون تهران دستاوردهای خوشی داشت و رنگ آن را به نارنجی درآورد اما روسیاهی دور زدن ممنوعیت ها به چهره برخی باقی ماند.

محدودیت فعالیت مشاغل و تعطیلی بازار تهران، اصناف، پاساژها و مراکز خرید بزرگ در شهر بزرگی چون تهران که قلب تپنده اقتصاد ایران است، مهمترین شاخصه این دور از محدودیت‌های کرونایی بود. تعطیلی در استان تهران با حدود 15 میلیون جمعیت و در اختیار داشتن نزدیک یک چهارم تولید ناخالص ملی کار آسانی نیست بخصوص آنکه تنیدگی اقتصاد تهران با استانهای همجوار و حتی همه استان های کشور، کار را برای تصمیم گیران در مواقع حساسی چون شیوع کرونا سخت می کند.

با این همه، اهمیت حفظ جان مردم آن هم در استانی که از شرایط بحران کرونا هم عبور کرده بود سبب شد تا تصمیم سخت گرفته شود و همه مشاغل بجز مشاغل ضروری و مرتبط با سلامتی و معیشت مردم تعطیل شوند.

تعطیلی دو هفته اصناف و بازار بزرگ تهران در کنار آن، کاهش حضور کارکنان ادارات دولتی و بخش خصوصی این کلانشهر تهران را به حالت نیمه تعطیل درآورد.

شاید به همین خاطر بود که تا پیش از اعمال تعطیلی‌ها، بسیاری از فعالان اقتصادی و صنفی تهرانی بار سفر بستند و راهی ویلاها و شهرهای خود در حاشیه تهران، استان های شمالی و دیگر نقاط کشور شدند که تصاویر مربوط به ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به شمال کشور تعجب همگان را برانگیخت.

با این همه آنهایی هم که در تهران ماندند، دو راه را در پیش گرفتند؛ یا به محدودیت‌های کرونایی تمکین کردند و با همه مشقت‌های ناشی از کسب و کارهای آزاد مثل داشتن چک، فروش نرفتن محصول، اجاره واحد صنفی و تامین هزینه های زندگی کنار آمدند و یا «راههای در رو» پیدا کردند که برخی از آنها را مرور می کنیم.

آرایشگاه‌های مردانه و زنانه از جمله مشاغل پرخطری بودند که در سایه محدودیت های کرونایی تعطیل شدند اما آیا همه آنها تعطیل بودند؟ پشت درهای بسته و کرکره های کشیده آرایشگاهها و سالن های زیبایی زنانه، هم مشتری بود هم کاسب؛ کافی بود به تلفن همراه آرایشگر زنگ بزنی یا از طریق فضای مجازی «دایرکت» بدهی تا برایت وقت رزرو کنند؛ سرشان شلوغ بود؛ طبق وقت قبلی اجازه حضور در سالن داده می شد.

البته آرایشگاه‌های مردانه محدودیت بیشتری داشتند زیرا اغلب آنها در خیابان های اصلی و در مغازه های دارای شیشه مستقر هستند که از دید ناظران اصناف و تعزیرات پنهان نمی ماند؛ با این حال می شد از این اصناف هم تلفنی وقت رزرو کرد؛ آنوقت آرایشگر به خانه اعزام می کردند.

مراکز فروش کالاهای غیرضرور مثل لوازم آراشی، لوازم خانگی، اسباب بازی ها و پوشاک و کفش هم روش های خود را داشتند؛ برخی «فروش آنلاین» را انتخاب کرده و از طریق فضای مجازی نظیر کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرام سفارش می گرفتند و برای ارسال سفارش ها به صورت پنهانی فعالیت می کردند و برخی هم با «کرکره های نیمه باز» دست دوستی به کرونا دادند.

استدلال این گروه، غم نان بود؛ اجاره ماهانه واحد صنفی، چکی که موعد آن آذر این ماه سر می رسد و حتی اینکه بازارش را به رقیب وانگذارد؛ این گروه در سطح شهر پراکنده بودند از مناطق شمالی شهر تا جنوب شهر می شد مغازه هایی با کرکره های نیمه باز مشاهده کرد نمی خواستند مشتریان دایمی خود را از دست بدهند.

در همین روزهای تحمیل خانه نشینی کرونایی، در صفحات اینستاگرام، عکس جشن های تولد و حتی اعلامیه‌های ترحیم بین «فالوئرها» دست به دست می شد؛ یکی از بستگان در همین روزها برای فرزند نوجوان خود جشن تولدی به پا کرده بود که طراحی ماکت، کیک تولد و تزئیاتی که در عکس ها دیده می شد و حتی شام و پذیرایی تولد، نشان می داد هم اصناف فروشنده این اقلام باز بوده اند و هم عکاسان دست رد به سینه مشتری های خود نزده اند.

اعلامیه ترحیم یکی از بستگان در شهرهای اقماری تهران، اعلان زمان برگزاری مراسم تشییع، تدفین و مجلس ختم در فضای مجازی یکی دیگر از شاهکارهای دوره محدودیت‌های کرونایی بود که نشان می‌داد کرونا هنوز برای خیلی ها جدی نیست.

در مورد دیگری خبرنگار ایرنا از برگزاری جشن ازدواجی با خبر شد که عروس و داماد با هماهنگی یکی از شرکت های ارایه دهنده خدمات مجالس در یکی از ویلاهای خصوصی اطراف تهران جشن عروسی محدود خود را با حدود 200 مهمان به پا کرده بودند! یعنی هم آرایشگاه زنانه و مردانه، هم آتلیه و عکاسی، هم شیرینی و کیک و دیگر ملزومات عروسی به راه بوده و جالب تر اینکه 200 نفر هم حاضر شده اند دور از چشم پلیس و نهادهای ناظر محفلی برای شادمانی کرونا برگزار کنند.

با همه این افت و خیزها و همراهی نکردن برخی اصناف در حفظ جان مردم، تعامل عامه شهروندان تهرانی، سیر ابتلا به کرونا را در این کلان‌شهر نزولی کرد تا از امروز پانزدهم آذرماه اصناف دور جدید فعالیت خود را در شرایط نارنجی تهران آغاز کنند. با این حال هنوز محدودیت‌ها باقی است و شرایط عادی نشده است و آنطور که دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران می گوید، این هفته نیز همچنان محدودیت‌های تردد شبانه و ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی ادامه می یابد.

وی بر این نکته دارد که در این شرایط، وضعیت نگران کننده اقتصادی فشار قابل توجهی بر اصناف وارد می‌شود، به همین دلیل باید با کنترل گلوگاه شیوع بیماری از جمله ناوگان حمل و نقل عمومی و اداره‌ها، تصمیم‌ها طوری اتخاذ شود که اصناف را دچار مشکل نکند.

اکنون که شرایط در تهران نارنجی شده است، همچنان عنان کار دست مردم و اصنافی است که دو گزینه بیشتر پیش روی خود ندارند؛ یا باید محدودیت ها را رعایت کرده و با اجرای کامل مقررات بهداشتی، وضعیت تهران را به سمت زرد نزدیک کنند و یا به دنبال نفع شخصی باشند که در این صورت بار دیگر تهران در محاق کرونا فروخواهد رفت.

*س_برچسب‌ها_س*