یک‌شنبه 8 مهر 1403

کرونا و سیل خروشانی که از مهربانی جاری کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کرونا و سیل خروشانی که از مهربانی جاری کرد

قزوین - ایرنا - ویروس کرونا با همه دردسرها و بدی‌هایش، خالق صحنه‌های بدیع، ناب، زیبا و البته فراموش نشدنی نیز شده و آن سیل خروشان مهربانی، همدلی و نوع دوستی هموطنان از جمله قزوینی‌ها در این روزهای سخت است.

افزایش شیفت کاری، کم خوابی و حجم بالای کار بدنش را ضعیف کرده اما اراده اش را نه، جای ماسک صورتش را زخم کرده اما زخمی که این روزها کرونا بر بیماران و خانواده آنان تحمیل کرده نمی گذارد که ذره ای به این موضوع توجه کرده و کوچک ترین خللی به خدمت رسانی اش وارد کند.

پرستار و پزشکی که بیش از 20 روز است که کودک و همسر خود را ندیده و فداکارانه در حال خدمت به بیماران کرونایی است و رسیدگی و مهر و محبتش به بیماران گرفتار این ویروس به گونه ای است که انگار از اعضای خانواده اش هستند.

صاحب مجتمع تجاری که کل فضای مجموعه اش را در اختیار ستاد مقابله با کرونا قرار داد، کارمندی که بخشی از حقوق ماهانه خود را صرف کمک به آسیب دیدگان کرونا کرده و یا صاحب مغازه و صاحب خانه ای که اجاره مستاجر خود را برای سه ماه بخشیده و یا صاحب کارخانه ای که برای کمک به کرونا چک چند صدمیلیون تومانی کشیده است، این ها جلوه های زیبا از سیل مهربانی هستند که این روزها در جای جای ایران عزیز از جمله قزوین به راه افتاده است.

سیل مهربانی به همین جاها ختم نمی شود، زن خانه داری که اگر چه توان مالی اش اجازه دادن کمک های نقدی را نمی دهد، اما چرخ خیاطی اش را به کارگاه تولید ماسک مجانی منتقل کرده و ساعت ها در روز بدون هیچ گونه چشمداشتی مشغول تولید ماسک برای مردم و پزشکان و پرستاران است.

راه اندازی دهها کارگاه بزرگ و کوچک تولید ماسک و اقلام حفاظتی و توزیع رایگان و بدون چشمداشت آن بین شهروندان، اقدام جهادگران بی نام و نشان برای گندزدایی شبانه روزی معابر شهری و روستایی و تهیه و توزیع مواد غذایی و مایحتاج عمومی برای نیازمندان از دیگر جلوه ها و صحنه های زیبای سیل خروشان مهربانی در قزوین مانند دیگر نقاط میهن اسلامی است که در دنیا بی نظیر است و بدون شک در تاریخ ماندگار خواهد شد.

در ادامه این گزارش به گوشه ای از سیل خروشان مهربانی مردم قزوین در روزهای کرونایی اشاره شده است.

کمک 30 میلیارد ریالی صاحبان واحدهای صنعتی قزوین به آسیب دیدگان کرونا

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین گفت: از زمان شیوع کرونا، صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی در این استان 30 میلیارد ریال برای کمک به بیماران کرونا و آسیب دیدگان ناشی از این ویروس اهدا کرده اند.

سعید نبیل افزود: علاوه بر کمک های نقدی از سوی صاحبان صنایع قزوین شاهد ارایه ارزاق عمومی از جمله هزار و 500 تن برنج و 2 هزار بسته اقلام بهداشتی بوده ایم که با کمک دستگاه های حمایتی به دست نیازمندان و آسیب دیدگان کرونا رسیده است.

وی در ادامه اظهار داشت: با کمک خیران همچنین نزدیک به 400 نانوایی نان مجانی به نیازمندان عرضه شد.

این مسوول گفت: 25 واحد تولیدی قزوین نیز برای تجهیز و تامین نیازهای بیمارستانی پیش قدم شده و به کمک کادر درمانی آمدند.

لبیک فعالان اقتصادی قزوین به فرمایشات رهبری برای مواسات و کمک مومنانه به نیازمندان

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت و معدن قزوین گفت: مقام معظم رهبری اخیرا در فرمایشات خود به لزوم راه اندازی رزمایشی برای مواسات و کمک های مومنانه به نیازمندان در این شرایط اشاره داشتند که خوشبختانه همکاران ما قبل و پس از ایراد سخنان معظم له به صورت خودجوش در این فضا گام برداشته و به ندای رهبری در این خصوص لبیک گفته اند.

مهدی بخشنده افزود: همکاران ما در قالب کمک های نقدی و غیرنقدی به ارزش 40 میلیارد ریال سهم خود را در مقابله با کرونا ادا کرده و به یاری آسیب دیدگان شتافته اند.

این فعال بخش اقتصادی افزود: تاکنون حدود چهار هزار بسته حمایتی به ارزش 20 میلیارد ریال و همچنین توزیع بیش از یک هزار دست لباس محافظ پزشکی و پرستاری به همراه ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی کننده به ارزش 2 میلیارد ریال به بیمارستان های ولایت، بوغلی، کوثر، اورژانس و انتقال خون از جمله این کمک ها بوده است.

وی اظهار داشت: با همکاری خیران و موسسه های خیریه همچنین نسبت به توزیع نان رایگان به ارزش بیش از یک میلیارد ریال به نیازمندان قزوینی انجام شده است.

بخشنده با بیان بیان اینکه در راستای اهداف نیکوکارانه و مقابله با کرونا همچنین 10 دستگاه ضدعفونی کننده اماکن عمومی و مراکز درمانی با کمک اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی قزوین تهیه و به خدمت گرفته است.

اختصاص تمامی ظرفیت سپاه و بسیج در قزوین برای مقابله با کرونا و کمک به نیازمندان

جانشین فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) قزوین نیز گفت: مانند دیگر نقاط کشور در استان قزوین نیز ظرفیت عظیم سپاه و بسیج برای کمک به مقابله با کرونا و همچنین یاری رساندن به نیازمندان متمرکز شده است.

سرهنگ پاسدار عباس برزگر ادامه داد: فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص رزمایش مواسات و کمک های مومنانه نیز بدون شک به استفاده بیش از پیش و حداکثری از این ظرفیت عظیم و مردمی کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه فلسفه ذاتی بسیج و سپاه پاسداری از انقلاب و دفاع از میهن اسلامی است، اظهار داشت: هرجا که کشور به این نیروهای جان برکف نیازمند باشد، سپاهیان و بسیجیان همه توان خود را در طبق اخلاص گذاشته و برای خدمت رسانی و ایثارگری آماده اند.

این مسوول سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین گفت: همزمان با شیوع کرونا و به دنبال افزایش چندبرابری تقاضا برای ماسک از سوی جامعه و کمبود این کالای بهداشتی، پایگاه های مقاومت بسیج اقدام به برپایی کارگاه های تولیدی کرده و بیش از 100 هزار ماسک به جامعه هدف توزیع شد.

وی افزود: به عنوان مثال در ابتدای شیوع کرونا تامین ماسک یکی از کمبودهای جدی استان بود که با ورود نگاه جهادی و اعتقادی سپاه و بسیج در این عرصه بیش از 130 هزار ماسک تولیدی در سطح استان با نظر فرماندارن توزیع شد.

این مسوول اضافه کرد: برای رزمایش کمک مومنانه نیز کمیته‌های مختلفی را مشخص کرده و ظرفیت 700 پایگاه مقاومت را که بر مسایل فرهنگی و اجتماعی منطقه خود اشراف دارند در این زمینه به کار گرفته ایم. سپاه و بسیج ظرفیت بسیار قابل توجهی در اجرای رزمایش کمک مومنانه دارند، به عنوان مثال 700 پایگاه مقاومت در سطح استان فعال هستند که اشراف بسیار خوبی به مسایل اجتماعی و فرهنگی منطقه خود دارند و می‌توانند در شناسایی اقشار آسیب پذیر از کرونا نقش موثری ایفا کنند.

وی افزود: فرماندهان نواحی و پایگاه‌های بسیج مقاومت در این زمینه کار را شروع کرده اند و شناسایی افراد آسیب دیده از کرونا را در دستور کار قرار داده اند.

سرهنگ پاسدار برزگر گفت: امیدواریم با کمک همدیگر برای مدیریت این مساله با جان و دل ورود کنیم و حداقل کاری برای اقشار نیازمند و آسیب پذیر به ویژه در آستانه ماه مبارک رمضان انجام دهیم.

جانشین فرمانده سپاه صاحب الامر (عج) قزوین گفت: جهادگران بسیجی قزوین همچنین با تشکیل گروه های مختلف اقدام به تهیه و توزیع محلول های ضدعفونی کرده و در قالب تیم های چندنفره به صورت شبانه روزی اقدام به ضدعفونی سازی و گندزدایی معابر و خیابان ها در نقاط شهری و روستایی می کنند.

وی اظهار داشت: نیروهای بسیج و سپاه در جمع آوری اقلام بهداشتی و بسته های حمایتی برای نیازمندان نیز با جدیت و خستگی ناپذیری مثال زدنی مشغول به خدمت هستند و این کمک ها را به محرومان و نیازمندان در نقاط مختلف استان می رسانند.

نمره 20 مردم قزوین در ارایه کمک های مومنانه 

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار و سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در قزوین گفت: همزمان با شیوع ویروس منحوس کرونا، مردم نوع دوست استان عملکردی خوب و قابل ستایش در فعالیت های خیرخواهانه و کمک های مومنانه داشته اند و سیلی از مهربانی را به راه انداخته اند که همچنان نیز جاری است.

منوچهر حبیبی گفت: محوریت فعالیت های خیرخواهانه در قزوین با خیران، اصناف و بازاریان و صنعتگران و همچنین گروه های بسیجی جهادگر و داوطلب است که در بخش های مختلف از تهیه اقلام بهداشتی مقابله با کرونا و توزیع آن در بیمارستان ها و بین نیازمندان تا ضدعفونی کردن معابر و خیابان ها و همچنین تهیه ارزاق عمومی برای محرومان فعالیت می کنند.

وی همچنین یادآور شد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص رزمایش مواسات و کمک های مومنانه در آستانه ماه مبارک رمضان، قرارگاهی به همین نام (مواسات و همدلی مومنانه) با عنوان قرارگاه شهید سردار خاج قاسم سلیمانی با محوریت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین آغاز به کار کرده و کمک به آسیب دیدگان کرونا و نیازمندان را در دستور کار قرار داده است.

این مسوول اظهار داشت: این قرارگاه خواهد کوشید تا کمک های مومنامه مردم مومن و خداجوی قزوین پررنگ تر شده و از ساماندهی بهتری برخوردار شود و از موازی کاری در این خصوص جلوگیری شود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: جمعی از کارمندان دستگاه های اجرایی قزوین نیز بخشی از حقوق خود را برای کمک به آسیب دیدگان کرونا اختصاص داده اند که این روند همچنان ادامه دارد.

وی افزود: شماره حساب متمرکزی نیز در نظرگرفته شده و در اختیار خیران و فعالان اقتصادی قرار گرفته تا کمک های نقدی خود را برای مقابله با کرونا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قرار دهند.

راه اندازی ده ها کارگاه تولید صلواتی ماسک و اقلام بهداشی در استان قزوین

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا در قزوین همچنین گفت: کمک های مردمی برای مقابله و مهار کرونا محدود به قشر خاص و یا برخوردار جامعه نمی شود، بلکه بسیاری با وجود بضاعت اندک در این خصوص پیش قدم شده اند.

وی به راه اندازی ده ها کارگاه تولید ماسک و اقلام بهداشتی دیگر که به افراد در آن به شکل صلواتی و رایگان به طور شبانه روزی مشغول به کار هستند خبر داد و گفت: بسیاری از شهروندان از پیر و جوان، زن و مرد، شاغل و بیکار و... گرفته در این کارگاه ها بدون مزد و چشمداشت مشغول به فعالیت بوده و حتی برای تامین مواد اولیه از جیب خود هزینه می کنند و تولیداتشان را در اختیار کادر درمان و شهروندان و نیازمندان قرار می دهند.

این مسوول گفت: تولیدات این کارگاه ها بر اساس ضوابط بهداشتی تعیین شده دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی و پس از استریل شدن در اختیار جامعه هدف قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: در کنار کمک های مردمی، نباید از ایثار و از خودگذشتگی کادر درمانی (پزشکان و پرستاران) که در صف اول نبرد با کرونا قرار دارند گذشت و جا دارد که از خدمات خالصانه و بی منت آنها قدردانی کنیم، البته ملت ایران قدردان زحمات این قشر فداکار بوده و حماسه مهربانی آنان را فراموش نمی کنند.

حبیبی افزود: در کنار کادر پزشکی باید از خدمات و زحمات نیروهای اورژانس به عنوان نیروهای پشتیبان کادر درمان و همچنین نیروهای داوطلب جمعیت هلال احمر و همچنین سپاهیان و جهادگران بسیجی که در زمینه غربالگری سلامت شهروندان و ارایه کمک به نیازمندان تلاش شبانه روزی دارند، قدردانی کرد.

مجاهدت خاموش پرستاران و پزشکان قزوینی 

اما سیل مهربانی مردم قزوین در شرایط کرونایی این روزها محدود به کمک های نقدی و غیرنقدی مردم نمی شود و احجاف است که وقتی از سیل مهربانی سخن گفته می شود، سخنی از ایثار و مجاهدت خاموش کادر درمان به میان آورده نشود.

دکتر پیمان نامدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: همچون دیگر نقاط میهن اسلامی، کادر درمانی استان نیز برای مقابله و مهار کرونا بسیج شده اند و با همه ظرفیت و توان در این مسیر گام برداشته اند.

وی اظهار داشت: در این روزها بسیاری از پزشکان و پرستاران داوطلبانه بیش از مقدار و زمان تعیین شده در حال کمک و خدمت به بیماران کرونایی هستند و مصداق از جان مایه گذاشتن در مورد آنان کاربرد دارد.

این مسوول گفت: کادر درمانی جانانه و فداکارانه در این روزها مشغول خدمت به بیماران هستند و در صف مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند و آسایش و رفاه خود را برای خدمت رسانی به بیماران زیرپا گذاشته اند و در این راه از جان مایع گذاشته اند.

نامدار در پایان اظهار امیدواری کرد با همراهی مردم و کمک آنها برای مقابله با کرونا، این ویروس سرانجام شکست خورده و باری سنگین از دوش کادر پزشکی جامعه که در خط مقدم نبرد با کرونا هستند، به زودی برداشته شود.

ویروس کرونا موسوم به «کوید 19» اواسط ماه دسامبر (24 اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

براساس آخرین آمار تاکنون 2 میلیون و 83 هزار و 326 تن در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند و از این میان 134 هزار و 616 تن جان خود را از دست داده اند.

آمار مبتلایان در کشورمان 76 هزار و 389 نفر بوده که از این تعداد متاسفانه چهار هزار و 777 نفر جان باخته اند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
کرونا و سیل خروشانی که از مهربانی جاری کرد 2
کرونا و سیل خروشانی که از مهربانی جاری کرد 3
کرونا و سیل خروشانی که از مهربانی جاری کرد 4
کرونا و سیل خروشانی که از مهربانی جاری کرد 5
کرونا و سیل خروشانی که از مهربانی جاری کرد 6