دوشنبه 2 مهر 1403

کوتاه از مناطق پایتخت | از دورهمی سالمندان تا خواناسازی «قنات مهرگرد» پس از احیا و مرمت

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
کوتاه از مناطق پایتخت | از دورهمی سالمندان تا خواناسازی «قنات مهرگرد» پس از احیا و مرمت

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، تورج فرهادی شهردار منطقه 19 افزود: این برنامه شاد و متنوع در دو بخش خدمات سلامت محور و ورزش و تفریحات با هدف بهبود روحیه، ایجاد حس شادمانی، نشاط، همدلی و سرزندگی در بین این اقشار همراه است و تا پایان تابستان ادامه دارد.

این مسئول اظهار کرد: در این برنامه که با مشارکت دبیران محلات کانون های سالمندان و پیشگیری از بیماری ها همچنین مرکز بهداشت جنوب تهران برگزار می شود، بیش از 100 نفر از سالمندان در برنامه‌های ورزشی مفرح و مسابقات شرکت می کنندکه در حین اجرای برنامه سالمندان در جریان نحوه برگزاری رقابت های گنجینه های شهر قرار گرفته و از محورهای این رقابت‌ها مطلع می شوند.

شهردار منطقه در خصوص خدمات میز سلامت در برنامه دورهمی سالمندان به مشاوره روانشناسی و تغذیه، غربالگری فشار خون و قند خون، اندازه گیری شاخص توده بدنی، ویزیت پزشک عمومی و... اشاره کرد.

ضمن اینکه مسابقات پرتاب دارت با مشارکت اداره ورزش بانوان منطقه همراه با اهدای جوایز نیز در بین سالمندان برگزار می شود.

محمد شیری شهردار منطقه 15 با تاکید بر اهمیت ترافیکی این بزرگراه در هدایت ترافیک ترانزیتی به معابر برون شهری به توافق های انجام شده با املاک معارض این پروژه اشاره کرد و گفت: در این راستا توافق با مالکان 4 ملک مسکونی معارض پروژه بزرگراه شهید شوشتری انجام و 700 مترمربع از عرصه های مورد نیاز تملک شد.

به گفته وی، برای آزادسازی این 4 ملک مسکونی اعتباری بالغ بر 18 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است.

شهردار منطقه15 در ادامه اضافه کرد: روند توافق و تملک یک گاراژ با مساحت هزار و 140 مترمربع نیز با تخصیص هزینه ایی بالغ بر 57 میلیارد تومان انجام و از 16 واحد تجاری این گاراژ 10 واحد تخریب و 6 واحد باقی مانده دیگر نیز تا پایان هفته تخریب و آزادسازی می شود.

شیری خاطر نشان کرد: فرایند توافقات و اقدامات کارشناسی برای 3 ملک مسکونی معارض باقی مانده با حمایت های سازمان املاک و معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و تلاش همکارانم در حال انجام است.

امیر یزدی، شهردار منطقه 12 توضیح داد: قنات مهرگرد، قدیمی‌ترین قنات تهران است که 5500 متر طول دارد و بیش از 2500 متر از آن در محدوده منطقه 12 واقع شده و دارای 7 میله چاه قابل رؤیت و دبی 400 لیتر در ثانیه است.

یزدی افزود: طی یک سال گذشته مرمت و احیای این قنات با هدف احیای فرهنگ گذشته قلب طهران، تأمین آب برای فضای سبز و جلوگیری از هدررفت آب، همچنین شکل‌دهی به هویت اجتماعی و فرهنگی محله قدیمی فردوسی در دستور کار منطقه 12 قرار گرفته و به منظور خواناسازی پروژه مرمت و آگاهی‌بخشی به مردم محلی و برآورد پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آن، پیوست اجتماعی تدوین گردیده که طی آن ارزش‌های محیط زیستی، مدیریتی و اجتماعی احیای قنات مطالعه شده است.

شهردار قلب طهران با اشاره به ارزش‌های احیای این پروژه بیان کرد: شکل‌گرفتن واحدهای اجتماعی، شکل‌گیری فرهنگ یاریگری برای دستیابی به بالاترین بهره‌وری از آب و زمین، وقف آب، مشارکت، یادگیری اجتماعی، غنای تاریخی فرهنگی، زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن و هویت‌بخشی در ابعاد مختلف، تعامل انسان و محیط و تجربه‌پذیری، حفظ فرایندهای ضروری بوم‌شناختی، ارتقای شرایط زیست‌محیطی منطقه، مدیریت پایدار منابع آب، بازتعریف نظام برنامه‌ریزی و مدیریت، شکل‌گیری قوانین عرفی و... از جمله ارزش‌های احیای این پروژه است.

جلسه پیش‌دفاع ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی احیای قنات مهرگرد با حضور شهردار ناحیه 1، رئیس اداره مسیل‌ها و قنوات و نماینده اداره مطالعات اجتماعی شهرداری تهران به همراه کارشناسان هر حوزه در شهرداری منطقه 12 برگزار شد.

بر اساس این گزارش، مطابق نتایج این پیوست اجتماعی، احیا و مرمت قنات مهرگرد باعث شکل‌گیری حس تعلق خاطر محلی، زیباسازی و افزایش منزلت فرهنگی اجتماعی محل فردوسی، امکان تأمین آب پایدار جهت فضای سبز، زمینه گردشگری و رویدادهای هنری و فرهنگی خواهد شد که این مهم با همکاری و مشارکت مردم محلی امکان‌پذیر می‌شود.

گفتنی است ایجاد سایت قنات مهرگرد برای معرفی، خواناسازی و آگاهی‌بخشی به مردم و ایجاد توریسم فرهنگی و اجتماعی در دستور کار برنامه‌های آتی قرار گرفته است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

شهرداری تهران

سالمندان پایتخت این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
کوتاه از مناطق پایتخت | از دورهمی سالمندان تا خواناسازی «قنات مهرگرد» پس از احیا و مرمت 2
کوتاه از مناطق پایتخت | از دورهمی سالمندان تا خواناسازی «قنات مهرگرد» پس از احیا و مرمت 3
کوتاه از مناطق پایتخت | از دورهمی سالمندان تا خواناسازی «قنات مهرگرد» پس از احیا و مرمت 4
کوتاه از مناطق پایتخت | از دورهمی سالمندان تا خواناسازی «قنات مهرگرد» پس از احیا و مرمت 5