یک‌شنبه 15 مهر 1403

گستاخی دانشجوی اخراجی پس از بازگشت به دانشگاه / تخلفاتی که «مطهره گونه ای» را راهی کمیته انضباطی کرد

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
گستاخی دانشجوی اخراجی پس از بازگشت به دانشگاه / تخلفاتی که «مطهره گونه ای» را راهی کمیته انضباطی کرد

با توجه به گستاخی یکی از دانشجویان اخراجی، موج انتقادات و اظهارات افراد نسبت به بازگشت دانشجویان اخراجی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با توجه به گستاخی یکی از دانشجویان اخراجی پس از بازگشت به دانشگاه موجی از انتقاد و اظهارات نسبت به دانشجویا ن اخراجی به دانشگاه افزایش یافته است.

«مطهره گونه ای» یکی از اسامی است که این روز‌ها سر تیتر خبر‌های خبرگزاری‌های معاند شده است، او کیست و چه اقداماتی انجام داده است؟

مطهره گونه‌ای که دانشجوی دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است او از سال 1398، فعالیت جدی خود را در انجمن‌اسلامی دانشکده‌ی دندانپزشکی آغاز کرد.

وی در سال 1400 به عنوان دبیر فرهنگی و سال 1401 به عنوان دبیر سیاسی در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران فعالیت می‌کرد.

همچنین، اولین اقدام ضد انقلابی او در اغتشاشات در پی انتشار بیانیه‌ای صریح در باره خیزش جریان «زن زندگی آزادی» بود. او در حالی که دانشجوی ترم آخر دکترای دندان‌پزشکی بود، بنا بر حکم بدوی شورای انضباطی دانشگاه به اتهام «ایجاد بلوا و آشوب در دانشکده» به اخراج از دانشگاه و محرومیت از تحصیل در دانشگاه‌ها به مدت پنج‌سال محکوم شد.

از اقدامات ضد انقلابی او می‌توانیم به تیرماه سال 1402 اشاره کنیم که او در توییت‌هایی مبنی بر "توهین به مقدسات" اشاره کرد. حکم اخراج وی در شورای تجدیدنظر کمیته انضباطی و سپس در وزارت بهداشت به تغییر محل تحصیل و تبعید به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تبدیل شد.

همچنین در تاریخ 16 اردیبهشت امسال به اتهامات "توهین به مقام معظم رهبری، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و اخلال در نظم عمومی به دلیل ایجاد هیاهو در اداره اطلاعات" به‌قید وثیقه یک میلیارد و دویست میلیون تومانی آزاد شد.

نوشتن نامه عذرخواهی برای بازگشت به دانشگاه

با آغاز سال تحصیلی جدید، این دانشجوی علوم پزشکی تهران با نوشتن یک نامه عذرخواهی، نامه‌ای که خودش نوشتن آن را تکذیب کرده است توانسته بود به دانشگاه برگردد.

او در صفحه ایکس خود می‌نویسد «به لطف خدا و بعد هم شما عزیزان و اساتید و مقاومت ستودنی دکتر ظفرقندی و دکتر رییس کرمی، امروز نامه بازگشت بنده به دانشگاه علوم پزشکی تهران صادر و ابلاغ شد. فردا اگر مشکلی پیش نیاد، برای ترم جدید انتخاب واحد می‌کنم. دستبوسم و ارادتمند».

دبیر سابق سیاسی در شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران که اخیراً به دانشگاه بازگشته بود، با هدف جلب توجه رسانه‌های ضد انقلاب دست به انتشار مطالب توهین آمیز در واکنش به حمله موشکی ایران در فضای مجازی زد و در همین راستا دادستانی تهران نیز علیه وی اعلام جرم کرد.

حال او همچون دانشجویان اخراجی به دانشگاه برمی گردد و طولی نکشیده است که او در صفحه ایکس خود در مطلبی که توهین آمیز تلقی می‌شود، نوشته: «اصلاح‌طلبان صندوقی که امروز از هول هلیم افتادند توی دیگ و دارند میروند نماز جمعه، شرایط امام جمعه، عقل، ایمان، حلال‌زادگی و عدالت است. حالا تصمیم با خودتان است، ولی این شرایط برای اکثریت مردم ایران محرز نیست به طوری که جنگ رو به شما و امامتون ترجیح می‌دهند».

بازگشت دانشجویان اخراجی به دانشگاه‌ها

مسئله بازگشت دانجشوبان اخراجی برای دولت چهاردم از اهمیت ویژه‌ای بقرخوردار است چرا که مسعود پزشکیان از همان روز‌های ابتدایی روی کار آمدن دولت و در آئین تکریم و معارفه وزیران سابق و فعلی علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: به وزرای بهداشت و آموزش و پرورش گفته‌ام همه اساتیدی که به هر طریقی دانشگاه لغو قرارداد کرده یا اخراج کرده است را بازنگری کنند و دانشجویان را برگردانند.

همچنین، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور نیز در اولین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها خطاب به مسئولان دانشگاهی اعلام کرد: در این رابطه باید جلساتی برگزار و یا کارگروهی تشکیل و این مسئله بسته شود. باید مشخص شود، برخوردی که با دانشجویان شده چند درصد براساس ضوابط بوده که باید توجیه شوند و مشکلشان حل شود. همچنین اگر برخورد سلیقه‌ای با دانشجویان صورت گرفته، مساله شأن باید حل شود.

به دنبال آن سیمایی صراف، وزیر علوم نیز با تشریح دستور رئیس جمهور در این رابطه گفت: برحسب مطالباتی که صورت‌گرفته آقای رئیس‌جمهور و معاون اول یک فرصت برای تجدیدنظر در آرا صادره ایجاد کردند مفهوم دستور رئیس جمهوری این نیست که هر چه اتفاق افتاده غلط بوده‌است ما برحسب شکایاتی که صورت گرفته که بعضی‌ها مدعی هستند با آنها سیاسی برخورد شده‌است و برخورد با آنها قضائی و انضباطی نبوده بلکه سلیقه‌ای و براساس شواهد غلطی بوده است، بررسی می‌کنیم.

از طرفی؛ معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت از بازگشت تمامی دانشجویان اخراجی یا تعلیقی علوم پزشکی به کلاس‌های درس از مهر ماه جاری خبر داد و گفت: این دانشجویان در دانشگاه محل تحصیل خود تحصیل خود را شروع خواهند کرد.

وی افزود: با توجه به درخواست‌های مکرر دانشجویان و تاکید رییس جمهور برای بررسی مجدد احکام انضباطی دانشجویان دارای پرونده، تمامی دانشجویانی رشته‌های علوم پزشکی دارای احکام انضباطی (تعلیقی یا اخراجی) از مهر ماه جاری می‌توانند در کلاس‌های درس بشینند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: پرونده‌های دانشجویان دارای احکام تعلیقی و اخراجی در فرصت مناسب مجدد مورد بررسی قرار خواهند گرفت و این دانشجویان قبل از بررسی مجدد این پرونده‌ها می‌توانند به دانشگاه‌ها برگردند.

حبیبی تاکید کرد: تمامی دانشجویانی که دارای احکام انضباطی هستند در دانشگاه‌های محل تحصیل خود می‌توانند درس خود را شروع کنند. اینطور نیست دانشجویی به دانشگاه‌های دیگر جابجا شوند.

وی تاکید کرد: بر اساس بندی در شیوه نامه انضباطی وزیر می‌تواند احکام صادره برای دانشجویان را تعلیق و پرونده را مجدد مورد بررسی قرار بدهد؛ بنابراین بر اساس این اختیار دانشجویان علوم پزشکی دارای احکام می‌توانند درس خود را شروع کنند.

مسئله برگشت دانشجویان اخراجی به گونه‌ای شدت گرفته بود که شیوه نامه انظباطی جدیدی تدوین شد که به امضای وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم رسیده است، برای اجرا به رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در روز‌های ابتدایی سال تحصیلی جدید به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

شیوه نامه سلیقه‌ای که دست دانشجویان ضد انقلابی را بازگذاشته است

شیوه نامه انضباطی باید به گونه‌ای باشد که دانشجویان را محدود نکند، اما نه اینطور که فرد دوباره به خود حق بدهد که بخواهد به مقدسات و نظام جمهوری اسلامی ایران توهین کنید.

مسئله شیوه نامه انضباطی باید با دقت بیشتری بازنگری شود، نباید برای دانشجویان اختیار تام بگذارذ تا هر فردی هر رفتاری دوست دارد در دانشگاه انجام دهد. آنچه در شیوه نامه انضباطی جدید قابل مشاهده است، کلید واژه «اخراج» است، شاید این دانشجوی علوم پزشکی نهایتا تا 5 سال آینده دوباره از دانشگاه محروم شود.

با توجه به این مسئله با مسعود حبیبی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت صحبت کردیم.

حکم ادامه تحصیل «مطهره گونه ای» لغو شد

مسعود حبیبی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در واکنش به اقدام اخیر «مطهره گونه ای» دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشجویی تعلیقی که حکم آن لغو و به دانشگاه بازگشته بود، گفت: این دانشجو به دلیل موضع گیری اخیر و تخلفاتی که مجددا در فضای مجازی انجام داده به کمیته انضباطی معرفی و حکم بازگشت وی به دانشگاه و ادامه تحصیل لغو شد. وی افزود: در واقع گونه‌ای به حکم قبلی بازگشت و اتهام جدید وی نیز با ارجاع معاونت دانشجویی در کمیته انضباطی بررسی می‌شود. معاون فرهنگی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: پس از مطرح شدن پرونده وی در کمیته انضباطی به سایر تخلفات هم رسیدگی خواهد شد.

گستاخی دانشجوی اخراجی پس از بازگشت به دانشگاه / تخلفاتی که «مطهره گونه ای» را راهی کمیته انضباطی کرد 2
گستاخی دانشجوی اخراجی پس از بازگشت به دانشگاه / تخلفاتی که «مطهره گونه ای» را راهی کمیته انضباطی کرد 3
گستاخی دانشجوی اخراجی پس از بازگشت به دانشگاه / تخلفاتی که «مطهره گونه ای» را راهی کمیته انضباطی کرد 4