چهارشنبه 6 تیر 1403

گسترش کتابخوانی دیجیتال ضرورت مطالعه در شرایط کروناست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گسترش کتابخوانی دیجیتال ضرورت مطالعه در شرایط کروناست

گناباد - ایرنا - رییس اداره کتابخانه های عمومی بجستان با اشاره به شیوع کرونا و کاهش کتابخوانی گفت: باید با گسترش کتابخوانی دیجیتال این خلاء جبران شود.

علیرضا صغیر روز جمعه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مطالعه و کتابخوانی از نیازهای اساسی و فرهنگی جامعه به شمار می رود و باید مانع از آن شد که شیوع کرونا تاثیری در این زمینه ایجاد کند لذا باید فرهنگ کتابخوانی دیجیتال در جامعه گسترش یافته و جایگزین سبک فعلی مطالعه شود.

وی ادامه داد: ترویج کتابخوانی دیجیتال از رویکردهای مهم اداره کتابخانه های عمومی بجستان است و اقدامات مهمی در این زمینه در دست انجام است بطوریکه نخستین بخش کتب دیجیتال کتابخانه های عمومی خراسان رضوی هفته آینده در این شهرستان به بهره برداری می رسد.

رییس اداره کتابخانه های عمومی بجستان گفت: توسعه علمی و فرهنگی بدون توجه به نقش مهم کتاب و کتابخوانی در جامعه محقق نمی شود و نقش کتابخانه‌ها در انتقال علوم به افراد بسیار سازنده است و یکی از ارکان توسعه فرهنگی و از ابزارهای اصلی رشد علمی به شمار می روند.

وی افزود: کتابخانه ها علاوه بر رفع نیازهای اطلاعاتی و آموزش افراد و گروه‌های مختلف، سهم عمده‌ای در ارتقای سطح دانش اجتماعی و پویایی افراد بر عهده دارند و رشد و بالندگی و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان و دانشجویان را به ارمغان آورده و در نتیجه به تولید اندیشه، دانش و رشد فرهنگ مطالعاتی جامعه منجر می شوند.

صغیر ادامه داد: رشد و توسعه تمدن‌ها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی نمی‌توان به رشد هیچ تمدنی دل خوش کرد.

وی با بیان اینکه گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیازمند توجه همه بخشها و دست اندرکاران ذیربط است گفت: هفته کتاب و کتابخوانی فرصت مغتنمی برای توجه به نقش این مهم در توسعه فرهنگی و علمی در جامعه فراهم کرده است.

رییس اداره کتابخانه های عمومی بجستان افزود: با توجه به شیوع کرونا بخش اعظم برنامه های هفته کتابخوانی در بجستان در بستر فضای مجازی، اسکای روم و اینستاگرام برگزار می شود.

وی مهمترین برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی در بجستان را غبارروبی مزار شهدا، برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان "ما و آسمان پر اضطراب امروز"، طرح چاشنی کتاب و اندیشه با حضور اسدالله شعبانی نویسنده برجسته کشور در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، محفل شعر اندیشه و قلم با حضور شاعران بومی سه شهرستان بجستان، گناباد و بردسکن و افتتاح بخش کتب دیجیتال در کتابخانه شهید رجایی بجستان ذکر کرد.

صغیر ادامه داد: برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان کتاب، تصمیم گیری، رشد و توسعه، طرح چاشنی کتاب و اندیشه با حضور عباسعلی سپاهی یونسی نویسنده مطرح کودک و نوجوان و سلسله نشست های شاهنامه خوانی از دیگر برنامه ها در این شهرستان است.

دو کتابخانه عمومی در بجستان و یونسی از توابع این شهرستان فعال و چهار کتابخانه هم با پیشرفت فیزیکی 40 تا 60 درصد در حال احداث است.

22 لغایت 29 آبان ماه هفته کتابخوانی و 24 آبان ماه روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.

مرکز شهرستان بجستان در 278 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*