یک‌شنبه 15 مهر 1403

یوم الله 15 خرداد و ترسیم چشم انداز نهضت انقلاب

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
یوم الله 15 خرداد و ترسیم چشم انداز نهضت انقلاب

قیام خونین 15 خرداد 1342 برکات سیاسی، فرهنگی و تبعات سازنده و بنیادی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بر جای گذاشت، این روز نشان داد اگر دین‌خواهی با رهبری فقیهی آگاه و بیدار و حمایت و خیزش و قیام مردمی همراه شود هر مانعی از قدرت و کشتار و زور نمی‌تواند جلوه‌گر باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، خاستگاه قیام 15 خرداد از نقش و جایگاه روحانیت شیعه در جامعه ایران و پیروی مردم از آنها ناشی می شود، این روز نقطه عطفی است در تاریخ معاصر و واکنشی است از احساس عمیق مذهبی ملت ایران؛ نمایشی است از به پا خاستن مردمی که می خواستند ظلم و ستم را از بُن بر کنند.

در این روز نیروهای امنیتی و انتظامی، پس از محاصره ی منزل امام خمینی (ره)، ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و به پادگان عشرت آباد بردند. قبل از طلوع آفتاب، خبر دستگیری امام (ره) در قم و سپس در سایر شهرها منتشر و موجب تشدید هیجان مردم گردید. رکن اول قیام، رکن زمانی است که حضرت امام خمینی (ره) با سخنرانی خود در عصر عاشورا زمینه قیام را فراهم نمود.

رکن دوم قیام، رکن مکانی است که این قیام، از مهد فقاهت آغاز شد و آن سخنرانی تاریخ ساز امام در مدرسه فیضیه صورت گرف و رکن سوم و چهارم قیام، مربوط به قیام کنندگان است که همان ملت همیشه در صحنه اند. با بررسی این اضلاع چهارگانه قیام 15 خرداد، به خوبی روشن می شود که چرا حضرت امام خمینی (ره) 15خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام فرمودند چرا که در این قیام، عاشورا جلوه کرد، فیضیه ظهور نمود و مسلمانان و محرومان بپاخواستند.

قیام خونین 15 خرداد 1342 برکات سیاسی، فرهنگی و تبعات سازنده و بنیادی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بر جای گذاشت، این روز نشان داد اگر دین‌خواهی با رهبری فقیهی آگاه و بیدار و حمایت و خیزش و قیام مردمی همراه شود هر مانعی از قدرت و کشتار و زور نمی‌تواند جلوه‌گر باشد و نهایت به حاکمیت دین و ارزشها می‌انجامد چراکه قیام 15 خرداد مصداق این آیه شریفه است اِنَما أَعِظُکُم بِواحِدَه أَن تَقُومُوا لِلَهِ مَثنی وَ فُرادی (46: سبا).

دعوت حضرت امام (ره) به حمایت از دین و همراهی و خیزش مردم نشان داد آنچه در 15 خرداد اتفاق افتاد یک حرکت الهی و دینی و قیام لله بود نه چیز دیگری اما در این میان آنچه در 15 خرداد بسیار با اهمیت است، همراهی توده‌های مردم دیندار از فرمان عالم دینی است که تا امروز استمرار دارد و زمینهساز برپایی حاکمیت دین شده است.

به جرات می‌توان گفت اگر قیام مردمی و حمایت از علمای دینی نبود امروز شاهد اتفاقات دیگری بودیم و صد البته اگر این قیام به انگیزه الهی و دینخواهی نبود شاهد دوام و بقای این خیزش نبودیم.

پس آنچه به عنوان علت محدثه و مبقیه این رویداد تاریخی می‌توان در نظر داشت قیام مردم به انگیزه الهی با پیشوایی رهبری فقیه و عالمی آگاه و بیدار است.

امید آنکه این نعمت الهی را قدردان باشیم و همواره از حضور توده‌های مردم و از نقش دینداری و دینخواهی مردم در برپایی حاکمیت دینی و البته در لوای رهبری دین آگاه، غافل نباشیم چراکه جدایی این سه عنصر از یکدیگر موجبات تضییع هر سه خواهد شد.

امروز، گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی و یوم الله 15 خرداد و تجدید میثاق با امام عظیم الشأن و شهدای تاریخ ساز انقلاب اسلامی و بیعت مجدد با مقام معظم رهبری امام خامنه ای عزیز مد ظله العالی، رمز ماندگاری انقلاب و نظام اسلامی را اطاعت از ولی فقیه زمان و حفظ وحدت، بصیرت و ایستادگی ملی در برابر دشمنان دانسته و تأکید می نماییم که رمز بقا و تکامل خط و راه امام در وحدت و انسجام ملی نهفته است.

به قلم همایون رهبران، کارشناس مسائل سیاسی

انتهای پیام /