دوشنبه 2 مهر 1403

2 جشنواره فیلم در تلویزیون راه افتاد + جزئیات

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
2 جشنواره فیلم در تلویزیون راه افتاد + جزئیات

شبکه‌های تلویزیونی همزمان با هفته دفاع‌مقدس جشنواره‌ای از فیلم‌های جنگی راه انداختند و شبکه امید هم به طور ویژه جشنواره‌ای از فیلم با حال و هوای مدرسه تدارک دید.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تلویزیون به مناسبت هفته دفاع‌مقدس و بازگشایی مدارس دو جشنواره فیلم به راه انداخت که جزئیات آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

فیلم‌های سینمایی «مهاجر»، «بلمی به سوی ساحل»، «پرواز در شب»، «مستطیل قرمز»، «افق»، «هور در آتش»، «کیمیا»، «آبادان یازده 60»، «شیار 143»، «تنگه ابوقریب»، «جنگ نفت‌کش‌ها»، «بی‌قرار»، «فرزند خاک»، «شماره 10» و «مقاومت»؛ در طول هفته دفاع مقدس از شبکه‌های یک، تهران، آموزش و نمایش روی آنتن می‌روند.

**** شبکه یک سیما

فیلم سینمایی «مهاجر» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی‌کیا»، دوشنبه 2 مهرماه ساعت 00:30 دقیقه بامداد از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در این فیلم خواهید دید: هواپیماهای بدون سرنشین مهاجر که از روی زمین کنترل می‌شود جهت انجام عملیاتی شناسایی در پشت خطوط دشمن به کار گرفته می‌شوند. به‌دلیل برد محدود دستگاه کنترل، خلبانان در دو ایستگاه مقابل، رودرروی هم و در خطوط دشمن مستقر می‌شوند. خلبانی که به خطوط دشمن نفوذ کرده، در حالی که با دشمن درگیر می‌شود، با مهارت عملیات شناسایی را انجام می‌دهد و هواپیما را در هوا تحویل خلبان دوم می‌دهد. در حالی که... علیرضا حاتمی، علیرضا حیدری و ابراهیم اصغرزاده در فیلم سینمایی «مهاجر» ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم سینمایی «بلمی به سوی ساحل» به کارگردانی «رسول ملاقلی پور»، سه‌شنبه 3 مهر ماه ساعت 00:30 دقیقه بامداد از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در این فیلم خواهیم دید: در زمان جنگ ایران و عراق، در خرمشهر جنگ خانه به خانه جریان دارد. مرتضی، فرمانده یک گروه پاسدار خواهان یک فروند هلی کوپتر برای رساندن قوای کمکی به خرمشهر است. نماینده بنی صدر، رییس جمهور و فرمانده کل قوا، با درخواست او مخالفت می کند. مرتضی و افرادش به ناچار با لنج حرکت می کنند و یک روز بعد از خرمشهر به منطقه می‌رسد. او به همراه دو تن از بازماندگان رزمنده شهر عبدالله و صالح، سوار بر بلم از کارون می‌گذرد و به خرمشهر می‌رود و نقشه پایگاه های دشمن را تهیه می‌کند. دشمن از حضور آنان مطلع می‌شود و... خسرو ضیایی، عطاء الله سلمانیان، بهزاد بهزادپور، جعفر دهقان و فرید کشن فلاح از بازیگران «بلمی یه سوی ساحل» هستند.

فیلم سینمایی «پرواز در شب» به کارگردانی «زنده یاد رسول ملاقلی پور»، چهارشنبه 4 مهرماه ساعت 00:30 دقیقه بامداد از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در این فیلم خواهیم دید: یک گردان نیروهای ایران در محاصره قرار می‌گیرد و ارتباط آن با قرارگاه مرکزی قطع می‌شود چهار نفر از رزمندگان گردان انتخاب می‌شوند تا برای درخواست کمک خود را به قرارگاه برسانند از آن میان سه تن کشته می‌شوند و یکی خود را به قرارگاه می‌رساند. فرمانده گردان نیز برای تهیه آب آشامیدنی سربازان زخمی، محاصره دشمن را می‌شکند، اما کشته می‌شود. قوای کمکی سر می‌رسد و... زنده یاد فرج‌الله سلحشور، علی یعقوب‌زاده، تاجبخش فنائیان، جعفر دهقان، مصطفی لاجوردی، کامران نوروز، اکبر نیکرو و سید جواد هاشمی در فیلم سینمایی «پرواز در شب» هنرنمایی کرده‌اند.

فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» به کارگردانی «حسن و حسین صیدخانی»، پنج شنبه 5 مهر ماه ساعت 00:30 دقیقه بامداد از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. این فیلم قصه مردم جنگ‌زده‌ای است که حاضر به ترک محل زندگی خود نیستند؛ آن‌ها در اردوگاه برای نشاط روحی مسابقه فوتبالی برگزار می‌کنند، اما در دقیقه 55 به ناگاه بازی متوقف می‌شود... اندیشه فولادوند، مهدی اسدی و علی اوسیوند از بازیگران این فیلم هستند.

فیلم سینمایی «افق» به کارگردانی «رسول ملاقلی‌پور»، جمعه 6 مهر ماه ساعت 01:00 بامداد از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. داستان فیلم در مورد گروهی از غواصان بسیج و سپاه پاسداران است که برای انهدام سکوی الامیه تجهیز می شوند. رزمنده ای به نام نصرت به تنهایی به ماموریت شناسایی و عکس برداری از اسکله می رود. همرزم او، احمد که می داند نصرت بیمار است به دنبال او روان می شود. آنها به محاصره دشمن در می آیند. احمد نصرت را فراری می دهد و... جهانبخش سلطانی، سیدجواد هاشمی، مهرزاد نوشیروانی، علی داروییان و حمید صالحین در فیلم سینمایی «افق» هنرنمایی کرده‌اند.

**** شبکه تهران سیما

فیلم سینمایی «هور در آتش» به کارگردانی «عزیزالله حمیدنژاد»، دوشنبه 2 مهرماه ساعت 21 از شبکه تهران پخش می‌شود. در این فیلم خواهید دید: بابا عقیل قرار است با پسرش رحمت در پشت جبهه ملاقات کند. پسر بر سر قرار نمی‌آید. پیرمرد همسنگر او را می‌بیند که شهید شده است. از این رو برای یافتن او بی‌تاب و مصمم شده و به همراه یک نوجوان قایق‌ران راهی جبهه‌های هور می‌شود. اما موفق به دیدن پسرش نمی‌شود اما... مهدی فقیه، مهدی قلی پور، محمدرضا مهدوی، علیرضا یزدان خواه، محمد گوهری و حسین یاری در فیلم سینمایی «هور در آتش» ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم سینمایی «کیمیا» به کارگردانی «احمدرضا درویش»، سه‌شنبه 3 مهرماه ساعت 21 از شبکه تهران پخش می‌شود. در این فیم خواهیم دید: در آغاز جنگ تحمیلی، همسر رضا باردار است و رضا او را به بیمارستان می‌رساند و خود به اسارت قوای دشمن در می‌آید. همسر رضا حین عمل جراحی می‌میرد و دکترش فرزند رضا را نجات می‌دهد. پس از گذشت نه سال، وقتی رضا از اسارت آزاد می‌شود در جستجوی تنها بازمانده ی خود، فرزندش است که... خسرو شکیبایی، بیتا فرهی، رضا کیانیان، نادر رجب پور، پریسا شاهنده، مهناز برزگر، محمودرضا ثانی، علی اکبرزادگان، سیدعباس موسوی، مهدی صباغ، رحمان مقدم و زهرا اویسی در فیلم سینمایی «کیمیا» بازی کرده‌اند.

فیلم سینمایی «آبادان یازده 60» به کارگردانی «مهرداد خوشبخت»، چهارشنبه 4 مهرماه ساعت 21 از شبکه تهران پخش می‌شود. در این فیلم خواهیم دید: سال 1359 خبر سقوط خرمشهر می‌آید و در نهایت شهر به دست عراقی‌ها می‌افتد. عراقی‌ها تا یک قدمی آبادان پیشروی می‌کنند اما کارکنان رادیون نفت آبادان حاضر به خالی کردن ساختمان رادیو نمی‌شوند. آن‌ها می‌خواهند وظیفه‌شان را در قبال خبررسانی و روحیه دادن به مردم انجام بدهند و... علیرضا کمالی، حسن معجونی، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی، ویدا جوان و نادر سلیمانی در فیلم سینمایی «آبادان یازده 60»؛ به هنرمندی پرداخته‌اند.

برنامه‌های تلویزیون در هفته دفاع مقدس + جزئیات

**** شبکه آموزش

فیلم سینمایی «شیار 143» به کارگردانی «نرگس آبیار»، سه‌شنبه 3 مهرماه ساعت 22 از شبکه آموزش پخش می‌شود. در این فیلم خواهیم دید: یونس پسر مش الفت با عده‌ای از جوانان روستا کار در کارخانه مس کرمان را رها می‌کنند تا عازم جبهه شوند. پس از مدتی ارتباط یونس با خانه قطع می‌شود و همه حدس می‌زنند که او اسیر شده است. اسرا آزاد می‌شوند و باز هم خبری از یونس نیست. الفت بیقرار پسرش از هر کس و هر جا نشانی او را می‌گیرد. عاقبت تماس می‌گیرند و می‌گویند که خبری از یونس در راه است. الفت خانه را آب و جارو می‌کند اما... مریلا زارعی، گلاره عباسی، مهران احمدی و جواد عزتی در فیلم سینمایی «شیار 143» ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» به کارگردانی «بهرام توکلی»، چهارشنبه 4 مهرماه ساعت 22 از شبکه آموزش پخش می‌شود. این فیلم روایتی است از دفاع گردان عمار یاسر لشکر 27 محمد رسول‌الله در برابر لشکرکشی رژیم بعث برای عبور از تنگه راهبردی ابوقُرَیب و حمله به فَکه و شرهانی در روزهای پایانیِ جنگ. عراقی‌ها باید از سد یک پایگاه که شکل تنگه است عبور کنند که... جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، امیر جدیدی، زنده یاد علی سلیمانی و مهدی پاکدل در فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم سینمایی «جنگ نفت‌کش‌ها» به کارگردانی «محمد بزرگ‌نیا»، پنجشنبه 5 مهرماه ساعت 22 از شبکه آموزش پخش می‌شود. در این فیلم خواهید دید: زمان جنگ ایران و عراق است و دامنه جنگ به خلیج فارس نیز کشیده شده و کشتی‌های نفت‌کش ایرانی مورد حمله دشمن قرار می‌گیرند. در این میان یک ناخدای جوان تصمیم به عبور کشتی نفت‌کش از تنگه هرمز می‌گیرد و برای این کار از ناخدایی بازنشسته ولی پرتجربه کمک می‌خواهد. ناخدای پیر در ابتدا تمایلی برای انجام این کار ندارد اما... مجید مظفری، مرحوم عزت‌الله انتظامی، جمشید جهان‌زاده، فیروز بهجت محمدی و ژاله علو در فیلم سینمایی «جنگ نفت کش ها» ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم سینمایی «بی قرار» به کارگردانی «سیروس مقدم»، جمعه 6 مهرماه ساعت 22 از شبکه آموزش پخش می‌شود. در این فیلم خواهیم دید: با شنیدن خبر نابودی یک بیمارستان صحرایی، دکتر امیر راستین همسر باردارش لیلی را نزد پدر همسرش، می گذارد و به جبهه می رود. در غیاب شوهر، لیلی به کار نقاشی و نگارش کتاب مشغول است. با سامان، مدیر یک مؤسسه انتشاراتی برای چاپ کتابش همکاری می کند. تا این که... زنده یاد جمشید مشایخی، افسانه بایگان، سیروس ابراهیم زاده، زنده یاد منوچهر حامدی و داریوش مودبیان در فیلم سینمایی «شکوه بازگشت» به هنرمندی پرداخته‌اند.

**** شبکه نمایش

فیلم سینمایی «فرزند خاک» به کارگردانی «محمدعلی باشه آهنگر»، دوشنبه 2 مهر ماه ساعت 21:00 از قاب نمایش پخش می شود. در خلاصه فیلم آمده است: در پس روزهای تار انتظار، مینا یافته که مسافر گمشده اش در دیاری غریب چشم به راه اوست. مینا تاب ماندن ندارد، دل به دریا می زند و سر به کوه... راه دلدار صعب و طولانی است، و آتش شوق مینا سخت پرشراره... راهنمای مینا گواناست، زن جوان کرد که بار درماندگی پیرش کرده و این دو، همسفران سفری تلخ و شیرینند... تلخ عین عسل... در این فیلم شبنم مقدمی، مهتاب نصیرپور، قاسم زارع زاغه، حمید ابراهیمی، فائق محمدی، حسین آهنگر، علا محسنی، آذر رجبی، جلیل محمدویسی، عباس قلیچ لو، نادیا روندی، نسیم رمضانی، آتیه فدوی به هنرمندی پرداخته‌اند.

فیلم سینمایی «شماره 10» به کارگردانی «حمید زرگرنژاد»، سه‌شنبه 3 مهرماه ساعت 21 از شبکه نمایش سیما پخش خواهد شد. در این فیلم خواهیم دید: یکی از رزمندگان ایرانی اواخر جنگ تحمیلی به اسارت درمی‌آید و می‌خواهد از اردوگاه فرار کند. او خودش را جوشکار زیرآب معرفی می‌کند و همین باعث می‌شود دون فر از اسیران ایرانی به او نزدیک شوند تا او را فراری دهند. فرار کردن از این اردوگاه، تقریبا محال است و اگر کسی موفق به فرار شود، به ازای هر یک نفر، سه نفر از اسیران ایرانی اعدام می‌شوند. شماره 10 به خاطر مهارتی که دارد، می‌تواند راه را برای فرار باز کند. احمد که یکی از اسیران قبلی اردوگاه است می‌خواهد به شماره 10 کمک کند تا با فرار، نام اسیرانی که نامشان از صلیب سرخ پنهان مانده را به گوش ایران و جهان برسانند اما... مجید صالحی، حسام منظور، سیامک صفری، بهرنگ علوی و مهدی زمین پرداز در فیلم سینمایی «شماره 10» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

فیلم سینمایی «مقاومت» به کارگردانی «احمد نیک آذر»، پنجشنبه 5 مهرماه ساعت 15 از شبکه نمایش پخش می‌شود. در خلاصه داستان فیلم «مقاومت» آمده است: با آغاز جنگ، یک گروه داوطلب و بسیجی قصد رفتن به آبادان را دارند، تا در شکستن محاصره شهر سهیم باشند. افسر فرمانده، انتقال داوطلبان به آبادان را ناممکن می‌داند. بنا به پیشنهاد یکی از داوطلبان، تصمیم به سفر از راه دریا می‌گیرند. ناخدا زبیر تنها فردی است که برای کمک‌های پشت جبهه از راه دریا راهی آبادان است، ولی لنج او گنجایش بیست داوطلب جنگی با آذوقه و مهمات را ندارد. وجود کوسه‌ها، توفان دریایی، تشنگی و حضور در منطقه جنگی با دشمن همگی را تهدید می‌کند، تا این که... زنده یاد هادی اسلامی، ایرج طهماسب، احمد عباسقلی، محمد امین و محسن شایان فر در فیلم سینمایی «مقاومت» هنرنمایی کرده‌اند.

فیلم‌هایی با حال و هوای مدرسه در شبکه امید

فیلم‌های «شهردار مدرسه»، «هدیه» و «تابستان طولانی» از امروز تا چهارشنبه 4 مهر روی آنتن شبکه امید می‌رود.

- فیلم تلویزیونی «شهردار مدرسه» به کارگردانی «محمدباقر خسروی»، دوشنبه 2 مهرماه ساعت 18 از شبکه امید پخش خواهد شد. داستان این فیلم مربوط به مدرسه راهنمایی است که هنگامی که از شهرداری طرحی به مدرسه ارائه می‌شود مبنی بر این که هر مدرسه باید یک شهردار داشته باشد تا امور و مسائل مدرسه را خود دانش آموزان انجام دهد. گروهی از دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرند تا کاندید شوند و شهدار مدرسه شوند. اما یکی از کاندیداها به علت مشکل قلبی در بیمارستان بستری می‌شود و باید تحت عمل جراحی قرار گیرد. دوستان و همکلاسی‌های او که بسیار از این اتفاق ناراحت هستند برای دیدن او بارها به شکل مخفیانه وارد بیمارستان می‌شوند و اطلاعات مربوط به مدرسه را به او می‌دهند که... ایرج صفوی، محسن بکتاش، صمد سعیدی، علی ترابی، حمید ملا عباسی و رضا صنعتی در فیلم تلویزیونی «شهردار مدرسه» بازی کرده‌اند.

فیلم تلویزیونی «هدیه» به کارگردانی «مسعود فرخنده»، سه‌شنبه 3 مهرماه ساعت 18 از شبکه امید پخش خواهد شد. داستان این فیلم درباره حسن پسر نوجوانی است که بسیار علاقه دارد برای خانم معلمش که به عنوان معلم نمونه انتخاب شده هدیه بزرگی بخرد. این در حالی است که پدر حسن به دلیل شکستگی پا خانه نشین شده و خانواده آنها در شرایط اقتصادی سختی به سر می برند. حسن که به خاطر چشم و هم چشمی با همکلاسی اش می خواهد کادوی بهتری به معلم بدهد، با سختی فراوان موفق می شود پول خرید یک جفت کفش را فراهم کند که آن را به معلم بدهد. اما... حمید ابراهیمی، بیتا خردمند، مجتبی بیطرفان و شهرزاد کیانی در فیلم تلویزیونی «هدیه» بازی کرده‌اند.

فیلم تلویزیونی «تابستان طولانی» به کارگردانی «علی خزاعی فر»، چهارشنبه 4 مهرماه ساعت 18 از شبکه امید پخش خواهد شد. داستان این فیلم در مورد سال‌های اولیه جنگ تحمیلی بر علیه مردم شریف ایران است. روستایی دورافتاده در جنوب خراسان که تمامی مردان آن برای حفظ کیان این مرز و بوم به جبهه می‌روند و تنها کودکان، زنان و پیرمردان در روستا باقی می‌مانند. حسن پسر بازیگوش 10 ساله، کودکی روستایی است. او به طبیعت و حیوانات بسیار علاقه‌مند است. پدر حسن مانند دیگر مردان روستا عازم جبهه شده است. حسن در روستای خود شاهد جانبازی مردان، فداکاری زنان، ارتباط صمیمانه اهالی با یکدیگر و جریان زندگی است و... حسین طاهری، کیوان صباغ، روشنک سه قلعه‌گی و امیرحسین رفیعا در این فیلم بازی کرده‌اند.