پنج‌شنبه 19 مهر 1403

2 هزار خانواده و هشت هزار بیکار کرمانشاهی صاحب خانه و شغل می‌شوند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
2 هزار خانواده و هشت هزار بیکار کرمانشاهی صاحب خانه و شغل می‌شوند

کرمانشاه - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، از امضای 2 تفاهم‌نامه در استان خبر داد که با اجرای آنها 2 هزار خانواده محروم خانه‌دار و هشت هزار و 111 نفر صاحب شغل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حبیب الله وفایی روز پنجشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی، توسعه و اقتصاد مقاومتی استان کرمانشاه که با حضور دکتر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سرسرای شهدای دولت استانداری، گفت: 2 تفاهم نامه در جریان سفر دکتر نوبخت به کرمانشاه امضا می شود که یکی از آنها احداث 2 هزار واحد مسکونی برای خانواده های زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و تفاهم‌نامه دوم نیز مربوط به احداث 52 پروژه اقتصادی و عمرانی به ارزش هزار و 450 میلیارد تومان و 8.3 دهم میلیون یورو است.

به گفته وفایی، در صورت بهره برداری از این پروژه ها هشت هزار و 111 شغل در استان ایجاد می شود.

او در ادامه به سند آمایش سرزمینی استان کرمانشاه اشاره و اظهار داشت: با وجود تغییرات اقلیمی و خشکسالی در سال های اخیر، همچنان منابع آبی و خاکی استان در وضعیت بسیار خوبی است.

وفایی افزود: استان کرمانشاه 8.5 درصد از منابع آبی کشور را دارد و بارندگی آن حدود 2 برابر میانگین کشوری است.

او با اشاره به 371 کیلومتر مرز مشترک استان کرمانشاه با اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق گفت: این همسایگی یک ظرفیت بسیار بزرگ برای استان و کشور است به طوری که از سال 1397 تاکنون حدود 6 میلیارد دلار کالا از مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمن و همه گیری ویروس کرونا در دنیا جریان صادرات از مرزهای استان حتی یک روز هم تعطیل نشده و همچنان ادامه دارد.

او در ادامه با اشاره به رشد نرخ مشارکت اقتصادی در استان کرمانشاه گفت: این نرخ از سال 1392 تا سال 1398، 6.4 دهم درصد رشد داشته که به معنی ایجاد امید و انگیزه برای کار و فعالیت است.

ابلاغ احداث پتروشیمی چهارم

وفایی همچنین به طرح‌های مهم اقتصادی و فعال استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون سه واحد پتروشیمی در استان فعال است و روز گذشته نیز دکتر نوبخت مصوبه شورای اقتصاد را برای احداث پتروشیمی چهارم استان کرمانشاه ابلاغ کرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمانشاه در عین حال با اشاره به آسیب‌های اقتصادی استان گفت: متاسفانه نرخ رشد جمعیت استان به شدت نزولی و شهرنشینی در استان افزایشی است به طوری که در 6 دهه گذشته از 26 به 75 درصد رسیده است.

او به افزایش 3.2 برابری جمعیت مرکز استان طی چهار دهه گذشته اشاره و اظهار داشت: خالی شدن شهرهای مرزی و افزایش چشمگیر جمعیت مرکز استان سبب گسترش حاشیه نشینی و رشد آسیب های اجتماعی و اقتصادی شده است.

وفایی به پایین بودن درآمد سرانه استان به نسبت میانگین کشور هم اشاره و اضافه کرد: خوشبختانه درآمد سرانه کرمانشاه طی سال های اخیر روند رو به رشدی داشته به طوری که در سال 1398 نسبت به سال پیش از آن 26 درصد افزایش داشته است.

او همچنین با اشاره به تدوین سند اقتصاد مقاومتی در استان کرمانشاه گفت: ما این سند را باتوجه به ظرفیت های استان و برمبنای توانمندی های بومی و داخلی تدوین کرده‌ایم که خروجی آن 80 پروژه برجسته بوده است.

وفایی همچنین به تصویب سند جهش تولید و سند جامع اشتغال در استان اشاره کرد و گفت: در نتیجه تصویب این اسناد و رویکرد اقتصادی مجموعه مدیریت استان کرمانشاه نرخ بیکاری استان در سال های 97 و 98 بیش از 6 درصد کاهش پیدا کرده و به میانگین کشوری نزدیک شده است.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، در ادامه سفرهای استانی خود چهارشنبه شب وارد فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ هوشنگ بازوند استاندار و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی با حضور در فرودگاه از معاون رییس جمهوری استقبال کردند.

رییس سازمان برنامه و بودجه بعد از بازدید از سرسرای ورزشی 6 هزار نفری، تصفیه خانه آب کرمانشاه و محل احداث باغ موزه دفاع مقدس به شهر هرسین رفت و 2 هزار و 41 واحد مسکونی بازسازی شده از سیل را در این شهرستان افتتاح کرد.

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه این سفر بعدازظهر پنجشنبه به غرب کرمانشاه سفر می کند و بعد از بازدید از پایانه مرزی پرویزخان قصرشیرین و یادمان شهدا و مرکز فرهنگی گیلانغرب در مراسم کلنگ‌زنی مسکن خانوارهای نیازمند و فاقد سرپناه روستای گورسفید هم شرکت می کند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*