پنج‌شنبه 24 خرداد 1403

44 واحد صنعتی کرمانشاه در لیست صنایع آلاینده قرار دارند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
44 واحد صنعتی کرمانشاه در لیست صنایع آلاینده قرار دارند

فرحناز اقبالی کلهرگفت: بر اساس آخرین آمار 44 واحد در لیست صنایع آلاینده در سطح استان کرمانشاه وجود دارد که مشمول پرداخت عوارض آلایندگی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فرحناز اقبالی کلهر در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار 44 واحد در لیست صنایع آلاینده در سطح استان کرمانشاه وجود دارد که مشمول پرداخت عوارض آلایندگی هستند. البته تمامی صنایع بزرگ استان به تجهیزات کنترل آلودگی مجهز و به صورت برخط (on line) به مرکز پایش متصل هستند و دائما پایش می شوند.

صنایع میزان مصرف مازوت را به حداقل برسانند

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه افزود: با توجه به اینکه اخیرا با مساله کمبود گاز مواجه شدیم و صنایع از سایر سوخت‌های جایگزین استفاده می کنند، اخطارهایی درباره مصرف مازوت با این مضمون صادر شده که صنایع مذکور میزان مصرف مازوت را به حداقل برسانند و از نوع مازوت مناسبی استفاده کنند همچنین از سیستم فیلتراسیون مناسب برای کنترل خروجی واحد استفاده نمایند. در زمینه مدیریت پساب نیز صنایع بزرگ استان به سیستم های تصفیه فاضلاب مجهز هستند که خروجی آنها دائما پایش می شود.

اقبالی تصریح کرد: برخی واحدهای صنعتی از مازوت استفاده می کنند اما آلاینده نیستند، در واقع صرف استفاده از مازوت سبب آلایندگی نخواهد بود بلکه خروجی های آن واحد صنعتی بررسی می شود پس اگر مطابق با استانداردهای مورد عمل سازمان باشد، آلاینده محسوب نخواهد شد.

وی عنوان کرد: برخی صنایع کوچک نظیر واحد دانه بندی شن و ماسه، کارخانه آسفالت، برخی کشتارگاه ها، برخی واحدهای دانه بندی پودر بیتومین یا قیر طبیعی، یکی دو واحد صنایع غذایی جز صنایع آلاینده محسوب شده اند و مشمول قانون پرداخت عوارض آلایندگی هستند، به این معنا که توسط سازمان امور مالیاتی بخشی از فروش آنها به عنوان عوارض آلایندگی، از آنها اخذ می شود.

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: شاید در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای پیشرفته قوانین بهتری در زمینه حفظ محیط زیست داشته باشیم حتی در اصل پنجاهم قانون اساسی نیز به موضوع حفظ محیط زیست و کنترل آلودگی ها به عنوان حق همه انسان ها برای برخورداری از محیط زیست پاک و سالم، اشاره شده و یکی از قوانین مترقی در جهان است.

اقبالی خاطرنشان کرد: شاید در قانون اساسی بسیاری از کشورهای جهان درباره حفظ محیط زیست اشاره ای نشده باشد اما در کشور ایران علاوه بر اصل 50 قانون اساسی، قانون حفاظت خاک، قانون مدیریت پسماند، قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و قانون هوای پاک و... نیز تدوین شده است.

وی افزود: در ایران ضوابط و قوانین محکمی برای حفظ محیط زیست داریم که از بازدارندگی کافی هم برخوردار هستند که البته نیازمند فرهنگ سازی است.

اقبالی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در راستای همراهی با توسعه کشور با واحدهای تولیدی به صورت چکشی و قهرآمیز برخورد نمی کند به نحوی که ممکن است واحدی آلایندگی داشته باشد که در اغلب موارد با صدور اخطاریه و اعطای فرصت مناسب به واحد جهت رفع مشکلات زیست محیطی اش با آن تعامل می کنیم.

حدود 30 درصد از عوارض آلایندگی در قالب تسهیلات در اختیار واحدهای متقاضی اجرای برنامه های زیست محیطی قرار گرفته است

وی با بیان اینکه بخشی از عوارض آلایندگی صرف امور مرتبط با حفظ محیط زیست شده است، عنوان کرد: بر اساس قانون بودجه 1389 هم حدود 30 درصد از عوارض آلایندگی دریافت شده توسط سازمان امور مالیاتی (اخذ شده از صنایع آلاینده) در صندوق ملی محیط زیست در قالب تسهیلات در اختیار واحدهای متقاضی اجرای برنامه های زیست محیطی قرار گرفته است که نسبت به احداث سیستم تصفیه یا فیلتراسیون خود اقدام کنند که متاسفانه این موضوع در بودجه 1400 لحاظ نشد، با این حال سازمان حفاظت محیط‌زیست درصدد است مجددا پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار دهد که بخشی از هزینه های واحدهای آلاینده یا متقاضی تسهیلات برای حفظ محیط زیست از این محل تامین شود.

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه چندان علاقه مند نیستیم که عوارض آلایندگی از واحدهای صنعتی کسر شود، گفت: البته سازمان امور مالیاتی که این عوارض را که بر فروش واحدها وضع می کند تنها صرف محیط زیست نخواهد کرد بنابراین علاقه مند هستیم واحدهای صنعتی در راستای اندیشیدن تمهیدات زیست محیطی که برای کارخانه یا واحد صنعتی خود بکوشند.

اقبالی خاطرنشان کرد: اگر یک واحد صنعتی قدری از استانداردها عبور کند با صدور اخطاریه و بازدیدهای مکرر آن واحد را مجاب می کنیم که سیستم تصفیه فاضلاب را احداث یا سیستم فیلتراسیون را نصب کند.

وی افزود: معمولا در ابتدا با واحدهایی که ایجاد آلایندگی می کنند برخورد قانونی نمی کنیم البته قانون گذار هم این فرصت را در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده و سازمان هم به مدیران کل استانها تفویض اختیار کرده که پس از صدور اخطاریه، به واحدهای آلاینده مهلت یک دوره ای داده شود تا نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند.

 واحدهای صنعتی بزرگ مجاب به نصب سیستم پایش آنلاین هستند

اقبالی تصریح کرد: در حال حاضر واحدهای صنعتی بزرگ مجاب به نصب سیستم پایش آنلاین هستند که به مرکز پایش کشوری متصل است و با پسوردی که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار می دهند امکان پایش لحظه ای آنها وجود دارد، هچنین علاوه براین واحدها می بایست هر سه ماه یک بار خروجی های خود را درقالب طرح خوداظهاری در پایش مورد سنجش قرار دهند که در این راستا آزمایشات لازم توسط آزمایشگاه های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست که قبلا با ساز و کار خاصی به صورت معتمد درآمده اند، انجام و استانداردها بررسی خواهد شد.

وی افزود: خوداظهاری واحدهای صنعتی (علاوه بر سیستم پایش آنلاین) در مباحث مدیریت پساب تولیدی، خروجی های گازی و پسماندها به ادارات کل حفاظت محیط زیست اعلام خواهد شد و در استان کرمانشاه هم همین کار درباره واحدهای بزرگ صنعتی انجام می شود.

 استان کرمانشاه استان آلوده ای نیست

اقبالی تصریح کرد: با توجه به تعداد صنایع استان کرمانشاه، استان آلوده ای نیستیم و در این راستا نیازی به سنجش شاخص نیست بلکه هر فردی با توجه به هوایی که استنشاق می کند و منظره ای که می بیند در می یابد استان کرمانشاه استان آلوده ای نیست.

 استان کرمانشاه در مدیریت پسماند جز استان‌های پیشرو است

اقبالی با بیان اینکه استان کرمانشاه در مدیریت پسماند جز استان‌های پیشرو است، گفت: همچنین در حوزه بازیافت زباله شهری در زمره نخستین استانهای اقدام کننده، هستیم.

وی افزود: در مبحث پساب واحدهای صنعتی عملا هیچ واحد صنعتی بزرگی در سطح استان کرمانشاه وجود ندارد که پساب آن به صورت خام و تصفیه نشده وارد محیط زیست شود بلکه واحدهای صنعتی بزرگ دارای سیستم مدیریت پساب هستند و در حوزه خروجی گازی اکثرا به سیستم فیلتراسیون مناسب مجهز هستند، هرچند که بعضی مواقع ممکن است مشکلات مقطعی و کوتاه مدت ایجاد شود اما با نظارت کارکنان محیط زیست برطرف خواهد شد.