دوشنبه 9 مهر 1403

689 فرصت شغلی پایدار در جوین ایجاد شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
689 فرصت شغلی پایدار در جوین ایجاد شد

سبزوار - ایرنا - فرماندار جوین گفت: معین‌های اقتصادی این شهرستان واقع در غرب خراسان رضوی در چارچوب اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی تاکنون 689 فرصت شغلی پایدار ایجاد کرده‌اند.

حسین جمشیدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 142 طرح به وسیله هشت معین اقتصاد مقاومتی در سامانه نهاد اقتصاد مقاومتی شهرستان جوین ثبت شده که تاکنون بیش از نیمی از این طرح‌ها اجرایی شده و به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی جوین علاوه بر طرح‌های صنعتی، دهها طرح کشاورزی و دامپروری به بهره برداری رسیده که مزرعه 500 راسی پرورش شتر مرغ و باغ تمام مکانیزه برخی از این طرحهای شاخص است.

فرماندار جوین گفت: در راستای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی با مساعدت هلدینگ اقتصادی پارسیان به عنوان معین اقتصادی شهرستان جوین هفت سند همکاری با سرمایه گذاری 40 هزار و 730 میلیارد ریال در حوزه های صنعت، کشاورزی و توسعه روستایی اجرا می شود.

نقاب، مرکز شهرستان 54 هزار نفری جوین در فاصله 310 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

این شهرستان با دو بخش "مرکزی و عطاملک" دارای چهار دهستان و 53 روستا است. 40 هزار نفر از جمعیت جوین ساکن روستاهای این شهرستان هستند. 12 هزار بهره‌بردار در بخشهای کشاورزی، باغداری، دامپروری و طیور این شهرستان مشغول فعالیت هستند. به این ترتیب شغل عمده اهالی جوین کشاورزی، دامداری و مرغداری است.

41 هزار هکتار زمین کشاورزی این شهرستان عمدتا به کشت گندم، جو، هندوانه، خربزه، چغندر قند، یونجه، زیره و کنجد اختصاص دارد. در بخش دامداری نیز جوین 17 هزار و 400 راس دام سنگین، 120 هزار راس دام سبک و 17 واحد مرغداری دارد. این شهرستان سه هزار هکتار باغ نیز دارد.

کارخانه اسید سیتریک جوین، کارخانه قند جوین، کارخانه ماشینهای الکتریکی جوین، مجتمع در حال ساخت فولاد جوین و مجتمع کشت و صنعت جوین هم از داشته‌های بخش صنعت شهرستان جوین هستند.

مثلث توسعه اقتصادی 

علیرضا رزم‌حسینی پیش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در قلعه گنج اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.

وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج 'طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی' را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا از دی ماه 1397 با تقسیم استان به 12 منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است.

در این طرح نهادها و موسسات بخش خصوصی، غیردولتی یا نیمه‌دولتی به عنوان "معین اقتصادی" مناطق 12 گانه خراسان رضوی انتخاب و وظایف و تعهداتشان در قالب یک تفاهمنامه برای هر معین اقتصادی مشخص می‌شود.

استاندار خراسان رضوی تاکنون در روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی شامل سه ضلع 'کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی' که ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند، به همه شهرستانهای این استان سفر و دهها فقره تفاهمنامه اقتصادی را با مسئولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان 'معین' امضا کرده است.

در همین ارتباط نهادی نیز با عنوان 'نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی' توسط استاندار خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که وظایفش با بهره‌گیری از مشاوره نخبگان و دانشگاهیان فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معینهای اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه ها و عملکرد معینها، پیگیری امور اداری و مشکلات معین‌های اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران است.

*س_برچسب‌ها_س*