دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

700 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری مصوب شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
700 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری مصوب شد

شهرکرد - ایرنا - مدیر شبکه‌های فرعی آبیاری زهکشی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکش مزارع کشاورزی کشور با اولویت طرح‌های نیمه‌تمام حدود 700 میلیارد تومان اعتبار در سال‌جاری مصوب شده است.

جلال ابوالحسنی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون 2 میلیون و 400 هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری از سوی وزارت نیرو اجرا شده است که در همین راستا در پایاب شبکه‌های اصلی تاکنون یک میلیون و 600 هکتار شبکه فرعی اجرا توسط وزارت جهاد کشاورزی اجرایی شده است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید 800 هزار هکتار دیگر شبکه فرعی آبیاری نوین در مزارع کشاورزی کشور اجرا شود.

ابوالحسنی با بیان اینکه بیش از 90 درصد تجهیزات آبیاری نوین در کشور تولید می‌شود و در این حوزه خودکفا هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت اجرای 150 هزار هکتار در سال فراهم شده که با تامین اعتبار مورد نیاز وارد مرحله اجرایی می‌شود.

مدیر شبکه‌های فرعی آبیاری زهکشی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در استان چهارمحال و بختیاری نیز 2 طرح پایاب سد بیدکان و شبکه سیبک در دستور کار قرار دارد.

ابوالحسنی با اشاره به قرارگیری ایران در منطقه خشک و نیمه‌خشک کره زمین و ضرورت مدیریت مصرف آب، تصریح کرد: استفاده بهینه از آب در پایاب شبکه‌ها و اراضی آبی کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به هر میزان از روش‌های مدرن استفاده شود بهره‌وری آب بالا می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: مطابق با قانون تا 85 درصد هزینه خرید تجهیزات آبیاری نوین توسط دولت انجام می‌گیرد و کشاورز 15 درصد را تقبل می‌کند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری از چهارشنبه شب 12 آبان‌ماه میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است.

اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از معاونان وزرا در حوزه جهادکشاورزی، نیرو، حفاظت محیط‌زیست و بانک کشاورزی به مدت 2 روز به بررسی مسایل حوزه آب، کشاورزی و دامپروری استان خواهند پرداخت.

چهارمحال و بختیاری 10 شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

*س_برچسب‌ها_س*