سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403

آزادی همین است که عده‌ای با جسارت شعار علیه دیکتاتوری دادند / موتلفه برای حل مسایل ارزی کشور راه حل دارد

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
آزادی همین است که عده‌ای با جسارت شعار علیه دیکتاتوری دادند / موتلفه برای حل مسایل ارزی کشور راه حل دارد

هرچند کارنامه دولت در کسب درآمد بیشتر ارزی مثبت است اما سیاست ارزی در داخل، سیاست دقیقی نیست. در این بخش هم اگر استفاده جدی از دیدگاه های صاحبنظران می شد دولت می توانست از دستاوردهای بسیار بهتری برخوردار شود

جواد مرشدی:این روزها و با شدت گرفتن نوسانات نرخ دلار و ادامه آشفتگی بازار منتقدین دولت افزایش یافته اند و از هر گوشه صدای نقدی به گوش می رسد، جناح موافق و مخالف هم ندارد؛ به نحوی که یکی از تئوریسین های اصولگرا فساد، ناکارآمدی و عدم توجه به مشکلات مردم از سوی مسئولان را سه واژه پرتکرار امروزکشوربرشمرده است. محمد رضا باهنر درآخرین اظهار نظرها با اشاره به ناآرامی های اخیر و فروکش کردن آن گفته است بعضی از مسئولین فکر می کنند زمانی که این اغتشاشات تمام شده است مسئله حل شده است، در صورتی که مسئله هنوز باقی مانده است و این آتش زیر خاکستر می شود؛ دوباره یک بهانه ای به وجود می آید، دوباره یک جرقه می خورد و دوباره یک عده ای شروع به اغتشاش می کنند. به زعم وی از سوی دیگر برخی تریبون داران ما وضعیت موجود را بدتر از آن چیزی که هست نشان می دهند. به عبارتی می توان از این سخن وی این نتیجه را گرفت که برخی مسئولان ما وقتی پشت تریبون قرار می گیرند حرف هایی می زنند که برای نظام هزینه دارد و هزینه آن را مردم می پردازند، مثل همان بحث هولوکاست که آقای احمدی نژاد مطرح کرد. براستی این تریبون ها را چگونه مدیریت کنیم که این هزینه ها بر مردم تحمیل نشود. اظهارات این سیاستمدار اصولگرا و عملکرد دولت در حوزه اقتصاد «خبرآنلاین» را برآن داشت تا با گفت و گو با اسدالله بادامچیان دبیر کل حزب موتلفه به عملکرد دولت سیزدهم در این 18 ماه و راهکار مدیریت این تریبون ها بپردازد.

با توجه به انتقادات عدیده ای که هواداران دولت نیز نسبت به دولت مورد نظرشان به عمل می آورند، شما چه انتقاداتی را به دولت سیزدهم وارد می دانید؟

عمر یکسال و نیم دولت، به نظرم زمینه ای را برای ارزیابی عملکرد آن مهیا می کند. در ارتباط با نگرش به دولت سه نوع نگاه وجود دارد:

1- دولت مورد نقد واقع شود، کسی که نقد می کند، تنها نقدها را مطرح می کند. 2- نگرش دوم مبتنی بر نوعی آسیب شناسی است که فقط از زاویه منفی به تحلیل مسایل می پردازد. 3- اما آنچه همواره مورد توجه من بوده، ارزیابی است. ارزیابی همواره نقاط مثبت و منفی را توامان مد نظر قرار می دهد. بعد هم براساس آن جمع بندی صورت می گیرد.

بنابراین در ارزیابی دولت آقای رئیسی نقاط مثبت فراوانی را می یابیم از جمله حضورشان در شانگهای، فروش بیشتر نفت، رسیدگی به مسئله کرونا و تامین واکسن ها، عملکرد وزارت نیرو که در خشکسالی توانست آب و برق مردم را تامین کند، که از نظر من کار بسیار مهمی بود. در حوزه سیاست خارجی آقای عبداللهیان امیدهای کاذب، طرف های مذاکره کننده در برجام را باطل کرد، و آن ها را با واقعیت آشنا کرد تا بدانند اعمال تحریم ها دیگر به آن معنا فایده ای ندارد. این وضعیت باعث شده آمریکایی از کانال های مخفی پیام دهند برجام را به جایی برسانیمش، که چنین امری امکانپذیر نیست. زیرا آنان باید به تعهدات‌شان عمل بکنند.

همچنین ما شاهد مقاومت و سیاست بیانی منطقی از سوی دولت هستیم. آنان حتی در برابر عربستانی که دارد در یمن جنایت می کند، و در مساله توطئه علیه ایران و در پروژه های مختلف غرب، در خلیج فارس به نمایندگی از آنان عمل می کند، با این همه ایران سیاستمدارانه مطرح می کند که مایل است از روابط متعادلی با این کشور برخوردار باشد. در بخش های دیگر هم هر یک از وزراء محترم کارهایی را صورت داده اند.

آیا در حوزه اقتصادی نیز چنین ارزیابی ای دارید؟

در حوزه پایه ای اقتصاد، دولت از موفقیت برخوردار بوده، اما در امر معیشت مردم از چنین موفقیتی برخوردار نبوده است. دلیل اش این است که در حال حاضر صادرات و واردات ما در حوزه صادرات غیر نفتی در حد یک تعادل رسیده و شاید هم برابر شده باشد. اطلاعات و داده هایی که در اختیار بنده هست، چنین وضعیتی را نشان می دهد.

مسئله بعدی این است که ما در حوزه خارجی اساسا بدهی خارجی نداریم، و تلاش برای این که دارایی ها بلوکه شده ما در خارج از کشور آزاد شود، از اقدامات بسیار جدی ای است که دارد انجام می شود. بنابراین بخش مذکور نیز به خودبی پیش می رود. البته هرچند کارنامه دولت در کسب درآمد بیشتر ارزی مثبت است اما سیاست ارزی در داخل، سیاست دقیقی نیست. در این بخش هم اگر استفاده جدی از دیدگاه های صاحبنظران می شد دولت می توانست از دستاوردهای بسیار بهتری برخوردار شود.

به طور دقیق ارزیابی موتلفه در این بخش چیست؟

در مجموع ما معتقدیم می توانیم رابطه دلار و ارتباط آن با گرانی ها و ارزانی ها را به طور کامل حذف کنیم. این طرح بسیار خوبی است که هرگاه فرصت برای انجام وظیفه مهیا شود، می توانیم انجام وظیفه بکنیم. و تا زمانی که این مسئله را نتوانیم حل کنیم، ایجاد ارز نیمایی یا افزایش آن از 4200 تومان تا 28500 تومان مسکنه، و گاهی اوقات، مسکن هم اثر منفی دارد. بنابراین طرح ما با آن مساله به طور کامل متفاوت است. از این رو معتقدیم برای ارز باید راهکار جدی اندیشیده شود، که با توجه به وضعیت کشور در این موقعیت، بتوان برون رفت از بحران کنونی باشد. اما بعد از ارز، مسئله دوم، مسئله گرانی ها است که متاسفانه ادامه دارد. قبلا از قول من شما نوشته اید که وزیر محترم صمت قادر به حل این معضل نیست، و حتی قادر نیست وضع موجود را نیز تثبیت کند.

همه می دانند که وزیرصمت قادر نبوده و نمی تواند و تاکید می کنم ایشان با توجه به وضعیتی که دارد قادر نیست گرانی ها و تثبیت قیمت ها را به ثمر برساند. از این رو دولت اگر بخواهد رضایت عمومی را به دست بیاورد، باید در ریاست و سیاست های این وزارتخانه تجدید نظر بکند. این که از دوستانی استفاده کنند که کارنابلد هستند، یا همین سیاست های موجود را بخواهند ادامه بدهند، وضعیت را وخیم تر می کند. در برخی سمت ها، متاسفانه وزیر مربوطه نتوانست به خوبی اداره بکند؛ از آن جا برکنار شد و در سمت مهم دیگری یعنی ریاست مناطق آزاد او را به کار گمارده اند. این در حالی است که در آن جا تعدادی از دوستانش را دور خودش جمع کرده، آن هم افرادی که نه تجربه و نه دانش لازم در حوزه مذکور ندارند، و اساسا نمی دانند چنین مناطقی در حوزه خرید و فروش و واردات و صادرات چه نوع مدیریتی باید اعمال کند. این جا تاکید کنم قصدمان از طرح مواردی در رسانه ها، تضعیف دولت نیست، بلکه تقویت دولت برای حل مشکلات جامعه است.

شما به رئیس مناطق و وزیر صمت اشاره کردید، آیا اخیرا به دولت تذکری داده شده و یا از طرف حزب، نامه ای به رئیس جمهور نوشته اید. به عنوان مثال وزیر صمت تا پای استیضاح آمد و بعد با یک لابی گری، دوماه فرصت به ایشان داده شد و سپس با ایجاد نا آرامی ها به طور کلی به ورطه فراموشی سپرده شد و ایشان در جای خود ابقاءشدند؟

ایشان در مجلس رای نمی آورد و حداقل دوستان موتلفه ای قطعا به ایشان رای نمی دادند، اغتشاشات یک مسئله مهم و جهانی بود و استکبار نزدیک به دو سال فتنه 1401 را علیه ما طراحی کرده بود و هر جا احساس می کرد می تواند کاری کند وارد صحنه می شد. علت اینکه در آن زمان استیضاح رای نیاورد، برخوردی بود که نظام برای جلوگیری از براندازی داشت. الان نه مجلس ازایشان راضی هستند و نه مردم.

سوال من این بود که در این رابطه شما نامه و یا تذکری به رئیس جمهور نداده اید؟

به نظر من دیگر نیازی به نامه و تذکر نیست، ما داریم تحلیل مان را می دهیم.

به اعتراضات اشاره کردید، برخی از جناح های مختلف از جمله اصولگرا و اصلاح طلب بر این باور هستند این اعتراضات آتش زیر خاکستر است. چه تدبیری باید در این خصوص داشته باشیم؟

شما برای تحلیل های اصلاح طلبان چقدر ارزش می گذارید، کسانی هستند که تحلیل های شان تحت تاثیر جنگ روانی و القائات غربی است.

عرض کردم در بین اصولگرایان هم چنین نگرشی وجود دارد.

اعتراضاتی که این ها می گویند، نارضایتی مردم است، بله مردم هر کسی را که مسئول گرانی های بلا جهت و بی رویه مواد غذایی و دیگر کالاها می دانند، ناراضی هستند. در دولت گذشته وقتی قیمت مسکن بالا رفت، برج سازها سود بردند و مردم ضرر کردند، آیا کسی امروزوجود دارد که از گرانی قیمت مسکن راضی باشد، ولو این که خودش خانه داشته باشد، این تقصیر دولت آقای روحانی است.

آیا کسی در حال حاضر از دلار 40 هزار تومانی راضی است؟ کسی راضی نیست اما این نارضایتی غیر از مبحث اعتراضی است. این اعتراض دنباله همان اغتشاش و فتنه 1401 است، یعنی اعتراضی که بنزین به آتش دشمن می ریزد اعتراض نیست، این همان اغتشاش و در خدمت دشمنان اسلام و براندازی است. این با نارضایتی فرق می کند. منتهی بر اساس یک طراحی، و جنگ روانی می خواهند اغتشاش را اعتراض معرفی کنند. و این خود دنباله جنگ ترکیبی است. بله دولت توانست با تدبیر فتنه 1401 که نیمی از آن برای سرنگونی هر حکومتی در هر کشوری کافی بود، اداره کند. باید از تدبیری که در این زمینه به کار رفت تشکر کنم. همچنین از رهبر معظم انقلاب که باتدبیر و راهنمایی جلوی این فتنه را گرفتند تشکر می کنم. حتی شهادت ها و صدماتی که این اغتشاشگران زدند موجب نشد که با آن ها با تندی برخورد شود و این مجازات های قانونی که برای برخی از اینها گذاشتند، طبق روال قانونی قوه قضاییه و دادگاه ها و حتی تا دیوان عالی بود. این تدبیر رفع فتنه 1401، خود یک نقطه بسیار قوی بود و در ارزیابی بسیار موثر است.

برخی مسئولان ما وقتی پشت تریبون قرار می گیرند حرف هایی می زنند که برای نظام هزینه دارد و هزینه آن را مردم می پردازند، مثل همان بحث هولوکاست که آقای احمدی نژاد مطرح کرد. این تریبون ها را چگونه مدیریت کنیم که این هزینه ها بر مردم تحمیل نشود؟

در کشور دو بحث دارید؛ یکی بگویید بر اساس یک سیاستگذاری، هر کس باید حرف خود را فقط دراین چارچوب بزند که این آزادی نیست. آزادی همین است که عده‌ای آمدند و جسارت کردند و شعار علیه دیکتاتوری دادند، طرف در منزل خودش شعار می دهد و خانه اش کاملا مشخص است، ولی با امنیتی که نیروی انتظامی و وزرات محترم اطلاعات برقرار کرده اند، فرد می تواند شعار دهد و دستگیر هم نشود. چرا نظام وی را دستگیر نمی کند؟ برای اینکه آزادی وجود دارد، اینکه این را با نهایت آزادی می گوید مرگ بر دیکتاتوری و صبح هم با امنیت به سرکار خودش می رود. امنیت آن خانمی که الان بدون حجاب در خیابان راه می رود چه کسی تامین کرده است، خودش تامین کرده؟ خودش که با این قیافه صدها نفر را به خود متوجه می کند. بنابراین ملاحظه می کنیم نظام به گونه ای دارد رفتار می کند که متین و منطقی است.

در بخشی دیگر شاهد بعضی اظهارات هستیم که می تواند به تقویت ایران هراسی منتهی شود نظرتان چیست؟

اگر همه اینها ساکت باشند آیا آن هایی که به دنبال ایران هراسی هستند، دست بر می دارند؟ یک مسئله استراتژی و یک مسئله تاکتیک است. استراتژی غرب در مقابل ما چیست؟ باید به تعهداتش در برجام عمل کند؟ اگر عمل کند باید نزدیک به 200 میلیارد دلاری که بناحق بلوکه کرده، به ایران برگرداند. معلوم است که اگر حتی نصف آن را هم پرداخت کند چه می شود، دلش نمی آید اینکار را بکند ولذا هی بازی در می آورد. از این رو به برجامی که خودشان آن را قبول داشتند، عمل نکردند، آنوقت چهار تا موضع را به اسم ایران هراسی بهانه می کنند. بله باید تذکر هم بدهیم و بگوییم چیزی که ابزار سو استفاده دشمن می شود را نگویند، این روشن است، ولی خُب آیا گوش می دهند؟

دو راه باقی می ماند، اگر جلوی شان را بگیرید، می گویند دیکتاتوری و سانسور است واگر جلوی آن‌ها را نگیرید می گویند چرا این را گفتند. استکبار دقیقا می داند که درایران آنچه که اثر گذار است سیاست کلان نظام است، سیاست کلان نظام با چهار تا اظهار نظر این و آن که فرقی نمی کند.

کارشناسان پیش بینی کرده اند در سال آینده قدرت خرید مردم 30 درصد کاهش پیدا خواهد کرد، برخی هم می گویند این عدد بالاتر هم خواهد بود. این موضوع این نگرانی را پیش آورده که این شرایط، زمینه های اعتراض اقشار فرو دست را ایجاد کند. راهکار پیشگیری از وقوع چنین شرایطی را چه می دانید؟

این حرف هیچ مبنای علمی و آماری صحیح ندارد، اظهار نظرها هم اظهار نظر عمیق علمی نیست. الان کالاها گران و باید ولازم است دولت در زمینه این مسئله اقدام کند که این خواست مردم و رهبری است. اما اینکه یک کسی نشسته و دارد تحلیل می کند که سال آینده چه می شود، اگر دولت دوتا سیاست قوی بکار برد و همه اینها از بین رفت چه می شود؟

اساسا سوال من هم همین است، چه راهکاری از وقوع چنین حوادثی جلوگیری می کند؟

آن راهکار را در یک مصاحبه نمی گویم، باید مسئولان اصلی آمادگی این را داشته باشند که بیایند و از یک مجموعه ای مثل موتلفه اسلامی با حدود 60 سال سابقه مبارزه و سلامت، ضمن داشتن کارگروه و تسلط بر سیاست و داشتن نظر مردم، روحانیت و متخصصان نظر بخواهند. نمی شود در یک فرآیند نظراتمان را برای دولت بفرستیم.

چرا؟

چون اصلا استراتژی حل مسائل اقتصادی نیاز به یک برنامه ای دارد که نصف آن باید اعلام نشود و به جای اعلام، اقدام شود. اگر اعلام کنیم، طرف سواستفاه می کند، برخی از این دوستان نابلد ما تصور می کنند که بیایند و بگویند فردا فلان جنس را زیاد می کنیم، کار درستی می کنند، در حالی که به محض اعلام، آن سوءاستفاده چی ها کمبود پیش آمده را متوجه شده و فورا سوءاستفاده می‌کنند. بنابراین یک بخش این گفته را جنگ روانی دشمن و یک بخش دیگر را اظهار نظر های بدون پشتوانه علمی و آماری صحیح می دانم. حل این مسائل یک طراحی می خواهد و آن طراحی را هر موقع دولت اراده فرمودند تا بتوانند از این تیپ صاحبنظران و نه فقط صاحبنظرانی که در مجموعه خودشان هستند، استفاده کنند، می شود مطرح کرد و به اجرا گذاشت. اتفاقا خیلی از این مسائل قابل حل است اگر چه حل آن‌ها یک مقدار سخت است.

بیشتر بخوانید:

216212

کد خبر 1725436
آزادی همین است که عده‌ای با جسارت شعار علیه دیکتاتوری دادند / موتلفه برای حل مسایل ارزی کشور راه حل دارد 2
آزادی همین است که عده‌ای با جسارت شعار علیه دیکتاتوری دادند / موتلفه برای حل مسایل ارزی کشور راه حل دارد 3