چهارشنبه 18 مهر 1403

آمار نزولی ابتلا به کرونا در زنجان بیانگر اقدامات پیشگیرانه است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آمار نزولی ابتلا به کرونا در زنجان بیانگر اقدامات پیشگیرانه است

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به آمار نزولی ابتلا به بیماری کرونا در این استان گفت: نمی توان به این روند خوشبین بود چرا که آمارهای کاهنده مبتلایان نشان از کارهای پیشگیرانه 2 هفته قبل بوده و بر این اساس بهترین راهکار پیشگیری، مراقبت و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است.

دکتر محمد رضا صائینی شامگاه یکشنبه در کنفراس خبری با خبرنگاران استان که بصورت ویدئو کنفراس برگزار شد، افزود: بر این اساس در حوزه بستری باید گفت بین 14 تا 20 روز بعد از اینکه موارد، مسائل و ابتلا بیماری اتفاق رخ می دهد، بروز و شروع آن در بین 2 هفته تا 20 روز بعد در این بخش و در قالب فوت نیز یک ماه بعد خود را نشان می دهد.

وی اظهار داشت: روند نزولی آمار بیماران کرونایی با توجه به اقدامات پیشگیرانه و پیش بینی های انجام گرفته در استان حاصل شده و در صورتی که همین روند با مشارکت مردم ادامه می یافت، بیماری علاوه بر سطح کشور در استان نیز به مرحله کنترل می رسید.

این مسؤول ادامه داد: در زمان حاضر موارد بستری و مثبت کرونایی در بیمارستان های استان روند کاهشی یافته که این مهم به همان رفتار 2 هفته قبل مردم باز می گردد، و در این میان اگر ارتباطات اجتماعی، تجمعات رعایت نشود، بطور قطع در بروز موارد جدید مبتلایان تاثیر می گذارد.

صائینی افزود: این وضعیت موجب می شود موارد جدید بیماران، 2 هفته دیگر خود را نشان دهد که امیدواریم با آموزش ها و نکات فراوان ارائه شده از سوی متخصصان امربصورت روشن و شفاف به عموم مردم ارائه شده وضعتی بهتری بوجود آید.

به گفته این مسؤول، این بیمار جهانی نواکسن و درمان قطعی ندارد بر این مبنا یا باید ارتباطات اجتماعی فردی را کنترل کرد که در این مورد هم عموم مردم نقش آفرین هستند.

وی، در خصوص فاصله گذاری هوشمند نیز گفت: اصول تهیه ملزومات بهداشتی امری مهم بوده و در این خصوص عموم مردم نباید در ساعات شلوغ و به مکان های با ازدحام بالا مراجعه کنند بلکه در زمان خلوت تردد کرده تا از ابتلای به بیماری کرونا جلوگیری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان ادامه داد: امکان بازرسی برای 30 هزار مکان صنفی بهداشتی وجود ندارد که در این ارتباط مهم‌ترین و موثرترین روش، نظارت مردمی است که می‌تواند رعایت بهداشت را در بین صنوف اجباری کند.

وی یادآوری کرد: در این ارتباط خط ارتباطی 330190 ه برای اعلام تخلفات بهداشتی توسط مردم ایجاد شده که هم استانی ها می توانند موارد مربوط به صنوف را اعلام کنند تا بازرسی لازم انجام گیرد.

این مسؤول ادامه داد: عموم مردم بیش از همه، به مقوله مهم سلامت در بحبوحه کرونایی توجه کنند، چرا که تمامی اقدامات و فعالیت های روزمزه زندگی در گرو توجه به این مساله بوده و بی توجهی به آن عواقب نامطلوبی را در ابعاد مختلف بر جا می گذارد.

وی اظهار داشت: تلاش مسؤولان اجرای پروتکل‌های بهداشتی مربوط به بیماری کووید 19 است که در این راستا اقدامات لازم از سوی حوزه بهداشتی انجام گرفته و در بخش بهداشت محیط اقداماتی در راستای کنترل امور بهداشتی البته با همراهی دیگر ارگان‌ها انجام شده است

صائینی در خصوص وضعیت غربالگری سلامت استان نیز گفت: این استان با اجرای این طرح نسبت به شناسایی افرادا مشکوک اقدام کرد و سپس به مراکز هدف هدایت شده و تحت مراقبت قرار گرفتند که از سوی کارشناسان امر توصیه های لازم را نیز دریافت کردند.

این مسؤول ادامه داد: هم اکنون سطح استان حدود 100 درصد جمعیت غربال و 100 درصد نیر تحت مراقبت قرار گرفتند که مرحله دوم کار نیز برای افراد با بیماری های زمینه ای و بالای 60 سال و خانواده های آنان در اولویت قرار گرفت تا کنون برای 80 درصد جمعیت مراقبت انجام گرفته که مابقی نیز وبقیه هم در روزهای آینده انجام خواهند شد که در این حیطه استان زنجان بسیار خوب عمل کرده است.

وی خاطر نشان کرد: به این مهم توجه داشت کشورمان در مقابله با بیماری کرونا در مقایسه با کشورهای پیشرفته دیگر عملکرد قابل قبولی داشتکه این مهم در سایه همدلی، همراهی و همکاری بین بخشی و مردم انجام گرفته است.

به گفته صائینی هر چند کارهای بزرگی در بیماری کرونا شده اما در اول راه قرار داریم چرا که این ویروس جدید و ناشناخته بوده و انتقال این بیماری به همه وجود دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*