سه‌شنبه 17 مهر 1403

اختلالات انتقال ارز در صرافی‌های عراق، به زودی حل می شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
اختلالات انتقال ارز در صرافی‌های عراق، به زودی حل می شود

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: در هفته‌های اخیر، صادرات تمام کالاهای دارای مجوز به عراق انجام شده و تنها در انتقال ارز مشکلاتی به‌وجود آمده که به‌زودی رفع خواهد شد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق گفت: در هفته‌های اخیر، صادرات تمام کالاهای دارای مجوز به عراق انجام شده و تنها در انتقال ارز مشکلاتی به‌وجود آمده که به‌زودی رفع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، عبدالامیر ربیهاوی با تاکید بر اینکه صادرات ایران همانند سابق با قوت ادامه دارد، بیان کرد: پنج گذرگاه مرزی در منطقه عربی و هفت گذرگاه در اقلیم کردستان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و خللی در این بخش را گزارش نکرده‌اند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق افزود: در هفته‌های اخیر، صادرات تمام کالاهای دارای مجوز انجام شده و تنها در انتقال ارز مشکلاتی به‌وجود آمده که به‌زودی رفع خواهد شد.

ربیهاوی با اشاره به رشد صادرات ایران به عراق در نیمه دوم امسال، بیان کرد: صادرات به این کشور در 10 ماه امسال با رشد 23 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به هشت میلیارد و 970 میلیون دلار رسیده و تا پایان سال صادرات 10 میلیارد دلاری به عراق را تجربه خواهیم کرد.

وی با اشاره به انتشار خبرهایی مبنی بر مشکلات ارسال حواله ارز دلار از سوی صرافی‌های عراقی، افزود: ماه پایانی سال 2022 نرخ دلار در برابر دینار حدود 10 تا 12 درصد افزایش پیدا کرد که معضلاتی را در بازار ارزی عراق به‌دنبال داشت. بر همین اساس بانک مرکزی این کشور که تا قبل از ماه آخر میلادی سال 2022 روزانه حدود 250 تا 300 میلیون دلار اسکناس عرضه می‌کرد، این رقم را با کاهش 25 درصدی به 80 میلیون دلار در روز رساند.

ربیهاوی با اشاره به این مساله که در هفته گذشته متوسط عرضه دلار در عراق تحت کنترل کامل آمریکایی‌ها روزانه بین 79 تا 84 میلیون دلار بوده که نشان‌دهنده تأثیر مستقیم آمریکا در اقتصاد این کشور است، در خصوص تأثیر قاچاق دلار در بازار عراق، اظهار کرد: نمی‌توان تأثیر قاچاق دلار را در عراق زیاد دانست؛ زیرا بانک مرکزی این کشور با وجود محدودیت‌ها، همچنان به توزیع حواله این ارز ادامه می‌دهد؛ بلکه مشکلات از ایجاد محدودیت‌ها از سوی آمریکا نشأت می‌گیرد و عده‌ای به صورت هدفمند به آن دامن می‌زنند.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا به‌صورت عامدانه به‌دنبال ایجاد مانع برای صادرات ایران به عراق است، بیان کرد: با وجود تمام مشکلات، شاهد رشد صادرات به این کشور هستیم و موانع، سد راه توسعه مبادلات نشده‌اند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در عراق ادامه داد: در آغاز سال 2023 بخشنامه‌ای ابلاغ شد که بر اساس آن وزارت دارایی عراق هر 100 دلار را به نرخ یک هزار و 300 دینار در اختیار بانک‌ها قرار دهد، بانک‌ها نیز با قیمت یک هزار و 310 دینار به صرافی‌ها بفروشند و نهایتاً با قیمت هر دلار با نرخ یک هزار و 320 دینار به‌دست مصرف کننده نهایی برسد.

وی اظهار کرد: با اعلام این دستورالعمل حتی پیش از اجرا نیز موجب شد، در بازار دلار از یک هزار و 780 دینار به یک هزار و 500 دینار کاهش پیدا کند که به‌دلیل این نوسانات و کاهش ناگهانی نرخ دلار، صرافی‌های عراقی برای انتقال، در صدور حواله وقفه‌ای کوتاه ایجاد کردند که در حال حاضر این مشکل رفع شده و تا هفته آینده اوضاع تجاری میان دو کشور به‌صورت عادی ادامه دارد.

ربیهاوی گفت: بر اساس بخشنامه جدید، صرافی‌ها تحت نظارت بخش امنیت اقتصادی عراق قرار گرفته‌اند و به‌طور مداوم کنترل می‌شوند که در صورت تخلف 20 میلیون دینار عراقی جریمه و دفاتر آنها هم بسته خواهد شد.