دوشنبه 16 مهر 1403

ادامه افشاگری بولتون علیه ترامپ؛ ناآگاهی از زرادخانه هسته‌ای انگلیس

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ادامه افشاگری بولتون علیه ترامپ؛ ناآگاهی از زرادخانه هسته‌ای انگلیس

تهران - ایرنا - جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در کتاب خود نوشت: دونالد ترامپ در دیداری که با ترزا می نخست‌وزیر پیشین انگلیس داشته از او پرسیده است «آیا شما قدرت هسته‌ای هستید؟»؛ پرسشی که از نظر بولتون لحن شوخی نداشت.

به گزارش گاردین، بولتون گفته است که ترامپ نمی‌دانست بریتانیا سلاح‌های هسته‌ای دارد. مطلع نبودن ترامپ از توان هسته‌ای نزدیکترین هم‌پیمان آمریکا یکی از نمونه‌های فراوانی است که بولتون در کتاب خاطراتش با نام «اتاق حوادث» درباره بیسوادی رئیس جمهوری آمریکا درباره مسائل ژئوپلتیکی به آن اشاره کرده است.

بولتون جلسه‌ای را در سال 2018 به یاد می‌آورد که ترزا می نخست‌وزیر وقت انگلیس حضور داشت. در این جلسه یکی از مقام‌های بریتانیایی به انگلیس به عنوان «قدرت هسته‌ای» اشاره می‌کند. ترامپ در لحنی که به باور بولتون رنگ و بوی شوخی نداشت، می‌پرسد: «مگر شما هم قدرت هسته‌ای هستید؟»

این موضوع را روزنامه واشنگتن پست به عنوان چکیده‌ای از کتاب بولتون منتشر کرده است. انگلیس نخستین کلاهک هسته‌ای خود را در سال 1952 آزمایش کرد و نیروی بازدارنده زیردریایی این کشور در موشک‌های قاره‌پیمای ترایندنت آمریکا مستقر هستند.

یک مقام پیشین آمریکایی نیز از گفت‌وگوی مشابه با ترزا می در جریان دیدار رسمی رئیس جمهوری آمریکا از بریتانیا در ژوئن 2019 سخن گفته است. وی به گاردین گفت: «او (ترامپ) به ترزا می گفت، سلاح هسته‌ای هنوز هم تهدید شماره یک موجودیتی است و تغییرات آب‌وهوایی یا مسائل دیگری که برخی مطرح می‌کنند تهدید نیستند.»

وقتی می‌پرسید این موضوع چگونه بر قدرت بازدارندگی انگلیس تاثیر می‌گذارد ترامپ ظاهرا غافلگیر شد. مقام آمریکایی به گاردین گفت: از نظر او این موضوع فقط به آمریکا و روسیه مربوط می‌شد و فکر نمی‌کرد منظورش کشور دیگری به جز این دو باشد.

بولتون سپتامبر (شهریور - مهر) 2019 کاخ سفید را به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ ترک کرد اما رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید او را اخراج کرده زیرا با او اختلاف‌های عمیقی داشته است.

در جهان 9 کشور آمریکا، بریتانیا، روسیه، فرانسه، چین، هند، پاکستان، رژیم صهیونیستی و کره شمالی سلاح هسته‌ای دارند. کتاب بولتون شامل افشاگری‌های متعددی درباره ترامپ در دوران حضور او به عنوان مشاور کاخ سفید است. بولتون در این کتاب استدلال کرده، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت دموکرات‌ها باید گستره تحقیقات استیضاح خود علیه ترامپ را از تحقیق درباره دخالت دادن اوکراین در مسایل داخلی ایالات متحده فراتر می‌برد. کاخ سفید نیز سال گذشته برای منع انتشار کتاب بولتون اقدام کرده و در نامه‌ای نوشته بود این کتاب شامل «حجم قابل‌توجهی از اطلاعات محرمانه» است. 2023

*س_برچسب‌ها_س*