چهارشنبه 2 خرداد 1403

اربعینی ها بخوانند / از گسترش خدمات هلال احمر تا اعزام کادر درمان

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
اربعینی ها بخوانند / از گسترش خدمات هلال احمر تا اعزام کادر درمان

امروز 19 شهریور اخبار گوناگونی از اربعین منتشر شد که شاید زائران اربعین برخی از این اخبار را نخوانده باشند؛ در این بسته خبری می توانید از مهم ترین اخبار مربوط به اربعین مطلع شوید.

امروز 19 شهریور اخبار گوناگونی از اربعین منتشر شد که شاید زائران اربعین برخی از این اخبار را نخوانده باشند؛ در این بسته خبری می توانید از مهم ترین اخبار مربوط به اربعین مطلع شوید.

خبرگزاری مهر، گروه جامعه: فقط هفت روز دیگر تا اربعین حسینی مانده و بر همین اساس اغلب کسانی که قصد دارند در بزرگ‌ترین اجتماع حسینی شرکت کنند کول و بار سفر بسته و راهی کربلا شده‌اند. حضور جمعیت میلیونی از عشاق سیدالشهدا (ع) در مرزها و کشور عراق ضرورت اقدامات ویژه و شایسته زائرین حسینی را از سوی کشور ایران و عراق می‌طلبد و بر همین اساس تمامی دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء خدمات آن‌ها با موضوع اربعین درآمیخته، پای کار آمده‌اند تا خدماتی شایسته زائر امام حسین (ع) ارائه کنند.

پلیس، هلال احمر، اورژانس، شهرداری تهران و... از جمله نهادها و دستگاه‌هایی هستند که خدمات آن‌ها در مرزها و همچنین در مسیر کربلا برای زائرین مشهودتر است و بر همین اساس، آگاهی از خدمات و وظایف هر یک از دستگاه‌های دخیل در ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی یک ضرورت انکارناپذیر محسوب می‌شود تا در مسیر این سفر با کمترین مشکل مواجه شوند. در این راستا؛ امروز نیز به رسم روزهای گذشته اخبار مختلفی که در ارتباط با اربعین و این سفر منتشر شد، در این گزارش مرور می‌شود.

گسترش خدمات هلال احمر در عراق

پیرحسین کولیوند با بیان اینکه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با برنامه ریزی که از قبل انجام داده بود از ششم شهریور ماه سال جاری کلیه تجهیزات و لجستیک خود اعم از آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس‌ها، خودروهای نجات و... را به کشور عراق اعزام و در آنجا مستقر کرده است، گفت: 39 مرکز درمانی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق فعال است و بالغ بر 300 تن دارو و تجهیزات پزشکی جهت توزیع در این مراکز به کشور عراق ارسال شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به استقرار کادر درمان مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در کشور عراق و مراجعه بالای مردم برای دریافت خدمات درمانی اظهار کرد: جمعیت هلال احمر با تمام توان خود در تلاش است تا به زائرین اربعین حسینی خدمات شایسته ارائه کند و به همین منظور جهت رفع مشکلات و نواقص احتمالی به صورت شبانه روزی در حال بازدید از مراکز درمانی ثابت و سیار مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر در کشور عراق، روز به روز در حال گسترش فعالیت‌های امدادی است و روزانه 1200 نفر نجاتگر و امدادگر و 2800 نفر کادر درمان تا آخرین روزی که زائرین در خاک عراق هستند در راستای تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی آنها مشتاقانه می‌کوشند.

اعزام سه هزار نفر کادر درمان به عراق

یعقوب سلیمانی در برنامه صبح بخیر ایران با بیان اینکه یکی از وظایف هلال احمر امدادرسانی به زائران اربعین حسینی است، گفت: کادر درمانی هلال احمر در خارج مرزها خدمات رسانی می‌کند و داخل کشور هم پوشش امدادی مراسم اربعین برعهده هلال‌احمر است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر افزود: هلال احمر در مجموعه ستاد اربعین از 4 ماه قبل برنامه ریزی های خود را جهت خدمت رسانی شروع کرده بود. حدود 3000 نفر کادر درمان، شامل پزشک، نیروی امدادی، پرستار و... اعزام نیرو به عراق داشتیم.

وی بیان کرد: در بحث دارویی پیش بینی‌های لازم انجام شده و مشکلی در این زمینه نداریم. محل استقرار هلال احمر، هم در مسیر پیاده روی و هم در شهرهای زیارتی است و بیشتر درمانگاه‌های هلال احمر به صورت شبانه روزی خدمت‌رسانی می‌کنند.

سلیمانی تصریح کرد: به همه مردم توصیه می‌کنیم در این سفر صبور باشند، زائران سفر خود را کوتاه کنند. هلال احمر تمهیدات لازم را جهت اسکان اضطراری در مرزها پیش بینی کرده است.

ارسال 200 دستگاه اتوبوس به شهر کوت در عراق

سید مجید میر احمدی در گفت و گو با شبکه خبر گفت: از زائران تقاضا می‌کنم تا از نیت سفر خود بگذرند و به شهرهایشان برگردند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه طرف عراقی درخواست کرده است که به دلیل مشکلات زیرساخت‌ها زائران دیگر به این کشور مراجعه نکنند، گفت: وضعیت آب و هوا در عراق به اوج گرما رسیده است و تحمل سخت است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی زائران در آن سوی مرز مساله حمل و نقل است، گفت: 200 دستگاه اتوبوس را به شهر کوت در عراق ارسال کردیم تا برای حمل و نقل زائران کمک کنند.

برگ‌های گذر ویژه اربعین که تا به امروز صادر شده و در دست زائران است دارای اعتبار است

سردار علی ذوالقدر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس اعلام ستاد اربعین و مقامات بالاتر از روز گذشته خدمات مضاعف و آنی پلیس گذرنامه متوقف شد.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی کل انتظامی در تشریح خدمات آنی و مضاعف پلیس گذرنامه گفت: منظور از این خدمات صدور برگه گذر ویژه اربعین و برچسب تمدید اعتبار برای گذرنامه‌های فاقد اعتبار است.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه گفت: این موضوع (عدم صدور برگ گذر ویژه و برچسب اعتبار) به سراسر کشور و به تمامی مراکز صدور گذرنامه و دفاتر پلیس +10 اعلام شده است و به هیچ عنوان بر گذر ویژه اربعین صادر نمی‌شود.

ذوالقدر با بیان اینکه برگ‌های گذر ویژه اربعین که تا به امروز صادر شده و در دست زائران است دارای اعتبار است، گفت: افرادی که این برگ گذ را دارند می‌توانند از مرزهای زمینی و هوایی خارج شوند.

دو میلیون و بیست هزار نفر از زائران عتبات عالیات از مرزهای کشور خارج شده‌اند

سردار حسین اشتری در گفت‌وگو با رسانه ملی در خصوص آخرین اقدامات پلیس برای تسهیل عبور و مرور زائران اربعین گفت: تمامی همکاران ما در طول مسیرها حضور دارند و پلیس‌های تخصصی مانند پلیس گذرنامه، راهور و مرزبانی مرتب در حال ارائه خدمات هستند.

اشتری خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان پارکینگ‌ها حتی برای یک خودرو هم جا ندارد و ظرفیتشان تکمیل شده است حتی در شهرهای مرزی مانند مهران زمین‌های کشاورزی هم تبدیل به پارکینگ‌ها شده است.

فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه اجازه خروج از کشور فقط به افرادی که در مرز هستند داده می‌شود، گفت: تا به امروز دو میلیون و بیست هزار نفر از زائران عتبات عالیات از مرزهای کشور خارج شده‌اند.

فعالیت شهرداری تهران در مناطق مرزی ادامه دارد

محمدامین توکلی زاده، در حاشیه نظارت و مدیریت میدانی از پایانه مرزی خسروی در رابطه با خدمات شهرداری تهران در مناطق مرزی گفت: همکاران شرکت اتوبوسرانی پس‌از رایزنی‌های طولانی موفق شدند مجوز حمل‌ونقل درون عراق را کسب کند و امروز کارشان را از مرز خسروی و مهران شروع کردند و مشغول انجام‌وظیفه هستند.

وی ادامه داد: همچنین نیروهای آتش نشانی، پاکبان ها و خدمات شهری و همچنین شرکت شهر سالم هم در مرزها و هم در قرارگاه‌های شهرهای مقدس عراق مستقر شده و مشغول انجام خدمت هستند و این خدمات به شکل مستمر ادامه دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

ارائه خدمات امدادی و درمانی هلال احمر به 62 هزار نفر

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران اظهار کرد: مقداری آب معدنی و اقلام مورد نیاز مردم از طرف شهرداری تهران تهیه شده بود که سعی شد از طرق مختلف به مرزها برسد.

پیرحسین کولیوند در گفت‌وگوی زنده با شبکه خبر با بیان اینکه روزانه حدود هفت هزار نفر به مراکز درمانی هلال احمر در مسیرهای ترددی پیاده‌روی اربعین و مراکز درمانی ما در شهرهای زیارتی عراق مراجعه می‌کنند، گفت: غالب مراجعه کنندگان از گرمازدگی شکایت دارند و بیشتر آن‌ها به صورت سرپایی درمان می‌شوند.

رئیس جمعیت هلال احمر در پایان عنوان کرد: هلال احمر در دو طرف مرز در حال خدمات‌رسانی است، کل مراجعین ما در داخل کشور 62 هزار نفر بوده‌اند و 32 هزار نفر از این افراد از خدمات اسکان اضطراری هم برخوردار شده‌اند.

بارگیری و ارسال سرویس‌های بهداشتی پرتابل به مرزهای کشور

امید آقایی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص ادوات اعزامی به کشور عراق گفت: در حال حاضر تمامی این اقلام و تجهیزات به این نقاط اعزام و تحویل مسئولان پهنه‌های اعلامی شده است.

وی در تشریح تجهیزات ارسالی گفت: طی هماهنگی به عمل آمده 10 دستگاه خودروی زباله کش برای شهرهای مهران، ایلام و مرز مهران؛ چهار دستگاه خودروی بازویی غلطان به شهرهای مهران و مرز ایلام؛ هفت دستگاه مخزن غلطان به ایلام، مهران و مرز ایلام؛ یک دستگاه جرثقیل 25 تن، یک دستگاه کف کشنده و دو دستگاه خودروی امدادی برای پشتیبانی ماشین آلات، به همراه دو اکیپ نظارتی اعزام شده‌اند.

آقایی از بارگیری و اعزام سرویس بهداشتی‌های پرتابل از منطقه 5 تهران خبر داد و افزود: همچنین سه سرویس بهداشتی ماموت که با تریلر حمل می‌شود به مرزهای چذابه، شلمچه و مهران اعزام شده است. سه دستگاه خودروی تانکر آب (یک دستگاه 18 هزار لیتری و دو دستگاه 12 هزار لیتری) نیز به شهرهای ایلام، مهران و مرز مهران اعزام شده است.

افزایش تصادفات زائران اربعین در ساعات پایانی روز

سردار حسن مؤمنی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تردد در محورها به سمت مرزهای شلمچه و چذابه روان است و ترافیکی گزارش نشده است، گفت: موج بازگشت سفرها شروع شده و متأسفانه تصادفات در ساعات پایانی روز افزایش پیدا کرده است.

رئیس پلیس راه راهور بیان کرد: افزایش سرعت غیرمجاز در سفرها به چشم می‌خورد که این موضوع خود می‌تواند عامل تصادفات باشد.

مؤمنی به زائران اربعین به ویژه آنهایی که در مسیر بازگشت هستند توصیه کرد تا با سرعت مطمئنه حرکت کنند.

خدمات حمل و نقلی اتوبوسرانی تهران در خاک عراق ادامه دارد

بهرام نکاحی با بیان اینکه با توجه به سیاست‌های دولت عراق مبنی بر اینکه امر جابجایی مسافران ابتدا از سوی عوامل این کشور انجام شود و در صورت نیاز از ظرفیت اتوبوس‌های اعزامی ما استفاده کنند، گفت: چند روز در خاک عراق هستیم و ناگزیر از ظرفیت اتوبوس‌ها در خاک این کشور و نزدیک مرز استفاده کردیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اشاره به اینکه استقبال بی نظیر زائران با ظرفیت گذرگاه هم خوانی ندارد و بالطبع مشکلاتی به وجود می‌آید، گفت: از روز گذشته خدمات رسانی ناوگان اعزامی خادم الحسین شرکت واحد اتوبوسرانی، تهران آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت مازاد ناوگان اعزامی این شرکت برای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی در کشور عراق آمادگی کامل دارد گفت: در امر جابجایی زائران گرامی آمادگی کامل داریم و با تصمیم و هماهنگی ستاد اربعین و برادران عراقی در خدمت زائران اباعبدالله الحسین (ع)، خواهیم بود.

ظرفیت تمام پارکینگ‌ها پر شده است

سرهنگ کیخسرو دستغیب با اشاره به وضعیت ترافیکی معابر کرمانشاه گفت: از روز چهارشنبه حجم ترافیک به سمت مرزهای مهران و خسروی از افزایش زیادی برخوردار بود و در حال حاضر محورهای استان کرمانشاه به سمت ایلام و مرز خسروی ترافیک سنگینی دارند.

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه ادامه داد: از زائران استدعا داریم با توجه به اینکه مرزها پر شده‌اند حتماً سفر خود را عقب بی اندازند و در صورت امکان به مرزها مراجعه نکنند تا از بار ترافیکی کاسته شود تمامی پارکینگ‌های مرز خسروی پر شده است و محلی برای پارک خودروهای شخصی وجود ندارد و از زائران می‌خواهیم به هیچ عنوان به سمت مرزها حرکت نکنند.

دستغیب با بیان اینکه امیدواریم زائران با پلیس همکاری داشته باشند تا در راه مشکلی برای آنها پیش نیاید گفت: برگشت مسافران آغاز شده است و از رانندگان می‌خواهم چند ساعتی را استراحت داشته باشد زیرا بیشتر حوادث چند روز اخیر به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی بوده است.

خدمت رسانی بیمارستان احسان در طریق نجف به کربلا

بیمارستان سیار بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام از هفته گذشته با توجه به نیاز زائران اربعین به خدمات پزشکی، با کادری مجرب و محموله‌های دارویی به کشور عراق، جهت ارائه خدمات اعزام شده است.

بیمارستان سیار احسان که کاملاً توسط متخصصین داخلی طراحی و تولید شده و در بحران‌های مختلف به ارائه خدمات پزشکی در کشور مشغول بوده، در جهت نیاز زائران کربلای معلی در مسیر پیاده روی اربعین و در عمود 989 مستقر شده است.

بیمارستان سیار احسان که از کادر پزشکی مجرب بهره می‌برد، دارای 70 تخت بستری می‌باشد و زائران می‌توانند با نظر پزشکان از این ظرفیت استفاده کنند و همچنین در صورت نیاز و با صلاحدید پزشکان، دارو نیز دریافت کنند.

اربعینی ها بخوانند / از گسترش خدمات هلال احمر تا اعزام کادر درمان 2
اربعینی ها بخوانند / از گسترش خدمات هلال احمر تا اعزام کادر درمان 3
اربعینی ها بخوانند / از گسترش خدمات هلال احمر تا اعزام کادر درمان 4
اربعینی ها بخوانند / از گسترش خدمات هلال احمر تا اعزام کادر درمان 5
اربعینی ها بخوانند / از گسترش خدمات هلال احمر تا اعزام کادر درمان 6