سه‌شنبه 10 مهر 1403

اردکان از لحاظ ورزش حرفه ای در صدر شهرستان‌های یزد قرار دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اردکان از لحاظ ورزش حرفه ای در صدر شهرستان‌های یزد قرار دارد

یزد - ایرنا - رییس اداره ورزش و جوانان اردکان گفت: با تلاش تمامی دست اندرکاران امور ورزشی این شهرستان از لحاظ حرفه ای سرامد تمامی شهرهاست، منتهی در سرانه ورزش رتبه چهارم را داراست.

احمد شکراللهی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بدون توضیح بیشتر در این مورد با تبیین دستاوردهای ورزش شهرستان افزود: اردکان به عنوان دومین جامعه جمعیتی استان توانسته است در حوزه ورزش عملکرد مناسبی داشته باشد، به گونه ای که نسبت به سایر شهرستان ها توانسته در حوزه قهرمانی در صدر قرار دارد و به عبارتی یک سر و گردن از دیگر مناطق استان بالاتر است.

وی اضافه کرد: آمار و ارزشیابی ها نشان از این دارد که اردکان در حیطه های مختلف قهرمانی، همگانی، آموزشی، پایه سازی، روابط عمومی و ورزش بانوان عملکرد درخور توجهی داشته که نمونه بارز آن تعداد مدال و مقام هایی که در مسابقات گوناگون کشوری و به خصوص آخرین دوره مسابقات المپیاد ورزشیکسب کرد که پس از مرکز استان بهترین جایگاه را تصاحب کرد.

رییس اداره ورزش و جوانان اردکان با اشاره به سطوح مختلف هرم ورزش در جامعه و تفکیک مخاطبان و ذینفعان آن خواهان توجه و توازن در تمام این سطوح اعم از همگانی، دانش آموزی، آماتوری و حرفه ای شد.

این فعال عرصه ورزش شهرستان در ادامه خواهان حمایت از تمامی سطوح ورزش و متولیان آن یعنی شهرداری، آموزش و پرورش، هیات های ورزشی، باشگاه ها و اداره ورزش و جوانان شد و همگی را شریک سلامت و نشاط مردم دانست.

شکراللهی یادآور شد: خواسته مردم توازن در سطوح گوناگون ورزش است، یکی از علل افت ورزش در جامعه خصوصا در سطح کشوری ورود افراد غیرمتخصص در مدیریت و تصمیم گیری بحث ورزش به شمار می رود.

زیرساخت های ورزش همگانی در اردکان کم است 

وی با بیان اینکه زیرساخت های ورزش همگانی هنوز کامل نیست افزود: در حوزه ورزش بانوان پارک و سالن اختصاصی برای این گروه جمعیتی که حداقل 49 درصد جمعیت منطقه را تشکیل می دهند، وجود ندارد.

رییس اداره ورزش و جوانان اردکان تصریح کرد: تنها استخر شهرستان یک سال و نیم است که به دلیل بلاتکلیفی بودجه تعمیر نشده، رشته های مختلفی در سطح قهرمانی در شهرستان فعالیت می کنند که زیرساخت لازم و استاندارد برای آنها وجود ندارد، من جمله پیست دوومیدانی، سالن شمشیر بازی، سایت تیراندازی با کمان، پیست اسکیت، سالن اختصاصی کاراته و رزمی و والیبال را می توان نام برد. در ادامه شکرالهی مراتب تشکر جامعه ورزشی منطقه را از حمایت ها و اقدامات مسوولان شهرستان به ویژه پیگیری های نماینده دوره دهم مجلس که در مدت 20 سال نمایندگی این شهرستان یادآور شد و گفت: همه مسوولان به ارتقای ویژه ورزش در سطح کشوری کمک کردند.

رییس اداره ورزش و جوانان اردکان با اشاره به توانمندی های ورزشکاران بومی، که توانسته اند با بضاعت مالی کم ولی با اراده بالا و پولادین به رده های ملی و بین المللی برسند و افتخار آفرینی کنند، خواهان حمایت واحدهای صنعتی و معدنی به عنوان حامی (اسپانسر) و حل مشکلات معیشتی آنها شد.

وی از ایجاد باشگاه جامع ورزشی به عنوان یک ضرورت یاد کرد و افزود: باید با آینده نگری بتوانیم تعدادی از رشته ها و ورزش های قهرمانی را تحت پوشش قرار دهند و بتوانند در سطوح پایه و آکادمی باری را از دوش هیئت های ورزشی شهرستان کم کند. شکرالهی افزود: باشگاه جامع ورزشی پنج رکن دارد که می بایست مدنظر قرار گیرد، رکن ورزش یعنی به غیر از تیم اصلی، تیم پایه و آکادمی ها را پوشش دهد، رکن ساختاری که از لحاظ ساختار فیزیکی و فضای ورزشی و مسابقه ظرفیت مناسب داشته باشد.

وی در ادامه با تحسین از اقدام مجتمع معدنی - صنعتی چادرملو اردکان در ساخت مجموعه ورزشی را به فال نیک گرفت و آن را سرآغاز مسیر توسعه مدرن و کلاسیک ورزش شهرستان دانست و گفت: در رکن اداری نیز باید باشگاه ها از تشکیلات مناسب و نیروی متخصص بهرمند شوند.

وی با بیان اینکه در رکن مالی باشگاه می بایست دارای بودجه سالانه و تراز مثبت مالی باشد هرچند در شرایط کنونی تقریبا تمامی باشگاه ها تراز منفی دارد و 99 درصد ضرر ده هستند گفت: با تصویب قوانین مناسب بتوان ضمن حمایت از سرمایه گذاران حوزه ورزش و باشگاه داری شاهد تحول شگرف در این زمینه باشیم.

هم اکنون هفت تیم ورزشی اردکان در لیگ برتر و 2 تیم در لیگ دسته‌یک کشور حضور دارد و در این شهرستان 37 هیات ورزشی فعالیت دارد.

مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*