چهارشنبه 28 شهریور 1403

از آمریکا تا جبهه‌های جنگ؛ روایت دانشجوی اصفهانی از دفاع مقدس

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
از آمریکا تا جبهه‌های جنگ؛ روایت دانشجوی اصفهانی از دفاع مقدس

در سپاهان‌شهر اصفهان، احمدرضا طاوسی که خود از رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس است با رزمنده‌ای همسخن شد که به همراه دوستان دانشجوی خود در دانشگاههای آمریکا از حامیان رزمندگان دفاع مقدس بوده اند.

خبرآنلایناصفهان - عاطفه علیان: در دل سپاهان‌شهر، یکی از محله‌های صمیمی و آرام اصفهان، مصاحبه ای را از یکی از هموطنانمان دریافت کردیم که تجربه‌ای منحصر به فرد از دوران دفاع مقدس داشت. نکته ای که کمتر به آن پرداخته شده است.

احمدرضا طاوسی که خود از رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس است با رزمنده‌ای همسخن شد که به همراه دوستان دانشجوی خود در دانشگاههای آمریکا از حامیان رزمندگان دفاع مقدس بوده اند.

این دانشجویان با وجود دوری از وطن و اشتغال به تحصیل، به صورت متناوب یه جبهه های دفاع مقدس اعزام می‌شدند که عکسهای هشت نفر از این دانشجویان شهید در خانه دانشجویی آنها به عنوان نماد اخلاص و تعهد آنها به میهن و نظام اسلامی شان نصب بود. این ملاقات، فرصتی بود تا به بخش‌های کمتر پرداخته شده تاریخ دفاع مقدس بپردازیم و از نزدیک با داستان جهادی دانشجویان خارج از کشور آشنا شویم.

این فرد که ترجیح داد نامش در این گزارش ذکر نشود به همراه دوستان دانشجوی دیگر هموطنش که در آمریکا تحصیل می‌کردند در دوران تحصیل در آمریکا حامی رزمندگان اسلام بودند.

این ملاقات فرصتی بود تا به بخش‌های کمتر شناخته شده تاریخ دفاع مقدس بپردازیم و یادآوری کنیم که هر روایت، بخشی از گنجینه ارزشمند مقاومت و ایثار است. این رزمنده از سال 57 تا 62 در دانشگاه‌های معتبر آمریکا به تحصیل در رشته برق مشغول بود.

اگرچه تحصیل در آن کشور فرصت‌های علمی و حرفه‌ای فراوانی را به او ارائه می‌داد و جهت ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس از دو دانشگاه آمریکا دعوتنامه داشت، اما نگرانی‌هایش درباره وضعیت ایران و وقوع جنگ، باعث شد تا

توانشان را در راستای تقویت کشورش هزینه کند. او به یاد می‌آورد: «با وجود فاصله جغرافیایی، همواره در فکر وطنش بوده و حتی در دوردست‌ترین نقطه جهان، احساس می‌کرد که باید کاری انجام دهد

در خلال تحصیل، او و دیگر دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا، به‌طور فعال در انجمن‌های دانشجویی و فعالیت‌های جهادی مشغول بودند. او توضیح داد: «ما در خانه‌ای مشترک زندگی می‌کردیم که دیوارهایش پر از عکس‌های شهدای جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بود. این تصاویر به ما یادآوری می‌کردند که باید هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام دهیم.»

او همچنین به درگیری‌هایش با گروه‌های مخالف نظام و منافقین اشاره کرد و افزود: «تلاش کردیم تا وضعیت جنگ را به درستی به جامعه بین‌المللی منتقل کنیم. این فعالیت‌ها، با وجود مشکلات فراوان، احساس رضایت و افتخار به ما می‌داد.» لذا در شرائطی که منافقین به اسمال مختلف ما را تحت فشار و آزار و توهین قرار می‌دادند، ما به دستور امام راحل صرفاً از خود دفاع میکردیم و نمی‌توانستیم مقابله به مثل کنیم.

دفاع مقدس: گنجینه‌ای تمام‌نشدنی

مصاحبه با ایشان، ما را بیاد سخنان مقام معظم رهبری درباره دفاع مقدس به عنوان «گنجینه‌ای تمام‌نشدنی» انداخت که میفرمایند: «دفاع مقدس یک گنجینه تمام ناشدنی است و باید ابعاد ناگفته فراوان آن که یکی از آنها نقش و حضور دانشجویان ایرانی دانشگاههای آمریکا و اروپا است که تاکنون مطرح نشده و میتوان آنها را گمنام ترین رزمندگان دانست.

46

کد خبر 1955946