پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

از حضور مجلس در اتاق جراحی اقتصادی تا تدابیر حمایتی از سبد غذایی خانوارها

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
از حضور مجلس در اتاق جراحی اقتصادی تا تدابیر حمایتی از سبد غذایی خانوارها

تهران - ایرنا - شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظرهای خود را درباره میزان سرمایه گذاری در نفت و گاز، خلف وعده وزارت اقتصاد و صمت در تکمیل سامانه جامع تجارت، تدابیر حمایتی دولت از سبد غذایی خانوارها، تسهیل نقش مردم در شبکه تولید و توزیع و حضور مجلس در اتاق جراحی اقتصاد بیان کردند.

به گزارش ایرنا، محسن علیزاده نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی در حساب توییتری خود با هشتگ اصلاح نظام هدفمندی یارانه، نوشت: افزایش قیمت آرد و روغن در اقلیم کردستان عراق، هم ثابت می‌کند چه حجمی از این محصولات استراتژیک به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شده و هم اینکه حذف یارانه از کالا تا چه حد بر کاهش قاچاق تاثیرگذار بوده است.

مالک شریعتی نماینده مردم تهران هم در توییتر در واکنش به سخنان برخی از مقام ها درباره میزان سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز از جمله 80 میلیارد دلار عنوان کرد: 1. به علت عدم شفافیت مالی وزارت نفت، چنین اعدادی مورد تایید مجلس نیست، 2. بیان ارقام سنگین متضاد و فاقد محاسبات کارشناسی برای سرمایه گذاری خارجی، در شرایط مذاکراتی خطای مضاعف است. 3. بیش از 60 درصد سرمایه موردنیاز توسعه صنعت نفت و گاز کشور ریالی است و باید از بازار سرمایه داخلی جذب شود.

وی اضافه کرد: 4. قانون بودجه دو سال اخیر، وزارت نفت را موظف به اصلاح رابطه مالی با شرکت نفت و محاسبه سرمایه مورد نیاز و مدل قرارداد براساس هربشکه نفت و هر مترمکعب گاز تولیدی کرده است این کار نیاز به استقرار سیستم میترینگ با هزار برابر هزینه کمتر در نفت و گاز دارد؛ علت مخالفت؟ شاید نگرانی از شفافیت مالی.

حسن شجاعی نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه نیز توییت کرد: با خلف وعده وزارت امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت در عمل به تفاهم‌نامه مربوط به تکمیل سامانه جامع تجارت امروز جلسه‌ای با ریاست قوه قضائیه داشتیم. برخوردهای قضایی در انتظار متخلفان است. کمیسیون اصل 90 گزارشی برای قرائت در صحن مجلس تهیه می کند.

همچنین فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در توییتر نوشت: خطرناک‌ترین نکته در فرایند حذف یارانه پنهان به نفع دلالان و سودجویان و مردمی‌سازی یارانه، ایجاد اخلال در بازار و بر هم ریختن جو روانی جامعه با شایعات و فیک نیوزها است. دولت باید با رصد دقیق، نحوه توزیع کالا را با دقت مدیریت کند و تدابیر حمایتی خود از سبد غذایی خانوارها را ادامه دهد.

زهرا شیخی نماینده مردم اصفهان هم در توییتی عنوان کرد: در جلسه مشترک کمیسیون بهداشت و قضات دادسرای رسیدگی به جرائم پزشکی نکته امیدوارکننده حضور بانوان جوان ولی با تجربه در جایگاه قضاوت بود. این جوان‌گرایی و اعتماد به بانوان در چنین سطحی قابل تقدیر است و می‌تواند به عنوان یک الگو برای سایر نهادها باشد.

مهدی عسگری نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی نیز با هشتگ نخستین برنامه پیشرفت، توییت کرد: عمده مردم نقشی حداقلی در تولید و توزیع دارند و اغلب مصرف‌کننده هستند و سهمی از سود این شبکه گسترده اما شبه انحصاری ندارند دولت اگر می‌خواهد تحول ریشه‌ای در محرومیت‌زدایی ایجاد کند باید ضمن عمومی‌سازی تجارت، نقش مردم را در شبکه تولید و توزیع باز تعریف و تسهیل کند.

وی در توییت دیگری نوشت: در نیت دولت برای محرومیت‌زدایی تردیدی نیست اما برخی روش های فعلی اثر معکوس خواهد داشت کشور نیاز به برنامه ملی محرومیت‌زدایی دارد تا به جای معلول ها به ریشه‌ها پرداخته شود از جمله رفع احتکار زمین و ایجاد دسترسی و راهکار برای بهره‌برداری حداکثری مردم از زمین و احیاء موات.

این نماینده مجلس افزود: عمده مردم نقشی حداقلی در تولید و توزیع دارند و اغلب مصرف‌کننده هستند و سهمی از سود این شبکه گسترده اما شبه انحصاری ندارند؛ دولت اگر می‌خواهد تحول ریشه‌ای در محرومیت‌زدایی ایجاد کند باید ضمن عمومی‌سازی تجارت، نقش مردم را در شبکه تولید و توزیع باز تعریف و تسهیل کند.

همچنین مسلم صالحی نماینده مردم اقلید و سرحد چهاردانگه در توییتر با هشتگ های مجلس، یارانه و جراحی اقتصادی، عنوان کرد: دولت در جراحی اقتصادی متوجه باشد که بیمار را نمی توان بیهوش کرد؛ مجلس همچنان در اتاق عمل حضور دارد و همراه مردم و دولت خواهد بود.

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان هم با هشتگ ماهواره، توییت کرد: رییس سازمان فضایی ایران با افتخار اعلام می کند تا پایان 1401 به همت متخصصان هفت ماهواره بومی دیگر در حال تکمیل و پرتاب خواهیم داشت و خودروسازان هر روز تقاضای افزایش قیمت خودروهایی را دارند که قادر به مقصد رساندن سالم سرنشینان خود در روی زمین هم نیستند. قضاوت با شما.

سید محمد مولوی نماینده مردم شهرستان آبادان نیز در حساب مجازی خود نوشت: نفس مردم شهر عزیزم آبادان همچون استان های دیگر از وجود ریزگردهابه تنگ آمده، کشور ترکیه به همراه لابی صهیونیستی با اجرای طرح گاپ و سدسازی متعدد از عوامل اصلی خشکسالی در منطقه و ایجاد ریزگردها است. وزارت خارجه از تمامی ظرفیت های سازمان های بین المللی و کشورهای همسایه برای رفع بحران استفاده کند.

امروز همچنین احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم توییت کرد: در حالی که تیم های راه یافته به جام جهانی قطر به دنبال بازی تدارکاتی در منطقه هستند تیم ملی ایران به جای استفاده از فرصت همسایگی قطر برای میزبانی تیم ها و کسب درآمد متاسفانه با هزینه بالا به کانادا می رود تا یکی دو تا بازی تدارکاتی انجام دهد. وزیر ورزش باید پاسخگو باشد.

برچسب‌ها