شنبه 14 مهر 1403

از طراوت باران پاییزی تا بارش برف و لغزندگی در جاده‌های کشور

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
از طراوت باران پاییزی تا بارش برف و لغزندگی در جاده‌های کشور

استان ها - ایرنا - فعالیت سامانه های بارشی در بسیاری از استان های کشور که کارشناسان هواشناسی آن را پیش بینی کرده بودند از شب گذشته آغاز شده، علاوه برطراوت و پاکی هوا بویژه برای کلانشهرها سبب لغزندگی، بسته شدن برخی جاده ها و معابر، ریزش کوه و وقوع تصادف شده است.

در پی هشدارهای هواشناسی در خصوص ورود سامانه بارشی و امکان جاری شدن سیلاب سازمان های متولی خود را برای وقوع بحران های احتمالی آماده کرده و تدابیر لازم را اندیشیده اند.

همچنین با توجه به آغاز بارش باران و برف و کوهستانی و برفگیر بودن برخی نقاط در استان ها داشتن سرعت مطمئنه و زنجیر چرخ و رعایت فاصله طولی برای رانندگان الزامی است.

پلیس راه فرماندهی انتظامی در استان های مختلف همچنین به شهروندان توصیه کردند در طی این مدت از ترددها و سفرهای غیر ضرور و اطراق کردن در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خود داری کرده و در صورت لزوم برای سفر زنجیر چرخ و وسایل گرم کننده همراه داشته باشند.

بر اساس گزارش خبرنگاران ایرنا در استان ها، بارش باران در محورهای ارتباطی استان کردستان سبب لغزندگی سطح جاده شده، مه برخی از راه‌های برون شهری را فرا گرفته، در محور سنندج - کامیاران دید افقی به 500 متر کاهش یافته و در محور قروه - سنقر در محدوده سه راهی وینسار نیز هم اکنون شاهد مقطعی بارش برف است.

شدت و میزان فعالیت سامانه بارشی در نواحی جنوبی و جنوب غربی شامل سروآباد، کامیاران، مریوان، سنندج، دهگلان، قروه و نیمه جنوبی شهرستان‌های بانه، بیجار و دیواندره بیشتر از سایر نقاط است. لغزندگی در مسیرهای استان تهران

در مناطق شهرستان های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند به ویژه جاده هراز، امامزاده داود (ع) و گردنه گدوک این بارش ها به‌صورت برف است که از ساعات بامداد عوامل راهداری با استفاده از خودروهای سبک و سنگین در مسیرهای درگیر برف مشغول عملیات شن و نمک پاشی و همچنین برف روبی هستند.

بارش باران سبب ایجاد ترافیک در مسیرهای شمال شرقی پایتخت شده و ترافیک در جاده آزاد راه پردیس به تهران بیشتر از سایر مناطق است. در مناطق کوهستانی و شمالی استان نیز شاهد بروز مه گرفتگی هستیم.

معاون راهداری استان تهران به مردم توصیه کرد جهت اطلاع از آخرین وضعیت ترافیکی و جوی به سامانه 141 مرکز اطلاع رسانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور تماس حاصل کنند.

بر اثر لغزنده بودن مسیر بر اثر بارش باران بامداد امروز تصادف زنجیره ای 3 دستگاه اتوبوس بین شهری و یک دستگاه نیسان در بلوار شهید تندگویان تهران منجر به مصدومیت 17 نفر شد. خلوت شدن جاده های برون شهری در همدان 

در همدان نیز بارش باران پاییزی به همراه اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا موجب خلوت‌شدن جاده‌های برون شهری این استان شد.

به گفته پلیس راه این استان ترافیک روانی را در جاده های این استان شاهد هستیم. بارش باران همچنین سبب لغزندگی جاده های استان و وقوع چند فقره تصادف نیز شده است. لغزندگی آزادراه قزوین - کرج و بارش برف در ارتفاعات 

بارش باران و لغزندگی سطح آزاد راه قزوین - کرج حد فاصل دانشگاه آزاد تا عوارضی سبب بروز تصادف چند خودرو ومصدومیت 13 مسافر در بامداد امروز شنبه شد که مصدومان به بیمارستان‌های استان قزوین منتقل شدند.

در استان قزوین هم دستگاه‌های اجرایی و امدادی استان در حالت آماده باش هستند در استان زنجان هم بارش ها در ارتفاعات و مناطق سردسیر و کوهستانی این استان به شکل برف است. بسته شدن برخی از راههای ارتباطی و تلاش راهداری در باز کردن مسیرها

در ایلام هم شدت بارندگی ها باعث ریزش در محورهای تونل راه کربلا و محور میمه - ملکشاهی شد که گروه های راهداری بلافاصله در محل حاضر و اقدام به پاکسازی این محورها کردند.

با توجه به شدت بارندگی نیروهای های راهداری در تمام محورهای مواصلاتی بویژه گردنه های سخت گذر و کوهستانی استان حضور دارند تا در صورت ریزش یا رانش در کمترین زمان مسیر را برای تردد مهیا کنند.

به دلیل ریزش برف و نداشتن ایمنی کافی جاده کوهستانی همدان - تویسرکان از مسیر گنجنامه تا پایان فصل زمستان بسته شد.(با توجه به ریزش برف و نبود امکان برای بازگشایی این جاده کوهستانی، احتمال بروز سوانح رانندگی از جمله خروج خودرو از مسیر اصلی و سقوط در پرتگاه وجود دارد.)

شهروندان می توانند به جای جاده گنجنامه - تویسرکان، از مسیر های جایگزین «همدان - جوکار - تویسرکان» و یا «همدان - اسدآباد - تویسرکان» برای تردد استفاده کنند.

ریزش کوه بر اثر بارش باران در جاده قدیم اندیمشک - پل زال برای دقایقی سبب مسدود شدن این محور شد که با تلاش گروههای ویژه راهداری و دستگاههای امدادی هم اکنون تردد در این مسیر در حال انجام است.

*س_برچسب‌ها_س*