سه‌شنبه 17 مهر 1403

استاندار: مجلس وضعیت آبی خراسان شمالی را بررسی می‌کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار: مجلس وضعیت آبی خراسان شمالی را بررسی می‌کند

بجنورد - ایرنا - استاندار خراسان شمالی گفت: کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تشکیل نشستی ویژه، وضعیت آبی و نیازهای این حوزه در استان را بررسی می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل استانداری، محمدعلی شجاعی روز یکشنبه در نشستی که با محوریت بررسی پیشنهادهای حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان برای ارائه جمع بندی آن به مجلس برگزار شد، اظهار داشت: نشست کمیسیون کشاورزی مجلس، ویژه خراسان شمالی و با هدف توسعه و آبادانی این منطقه و بررسی نیاز آبی بخش های صنعت، کشاورزی و شرب استان و تصمیم گیری در خصوص جبران کمبودهای این بخش، برگزار خواهد شد.

وی گفت: وضعیت آب های مرزی و تخصیص اعتبار برای علاج بخشی سد بیدواز اسفراین از جمله مباحث حوزه آب استان است که در این کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شجاعی در خصوص اجرای طرح تعدیل چاه های آب کشاورزی استان نیز گفت: برای اجرای این طرح باید در گام نخست تغییر الگوی کشت و محصولات کم آب بر توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اجرایی شود تا با ایجاد اطمینان و اعتماد مردمی، وزارت نیرو پس از آن برای تعدیل چاه های آب کشاورزی وارد کار شود. وی تاکید کرد: نحوه اجرای این قانون در استان طی نشستی تخصصی با حضور حوزه های کشاورزی و آب استان بررسی و در برنامه زمان بندی شده اجرا می شود. استاندار خراسان شمالی بر اعلام نیاز آبی همراه با برنامه اشتغال توسط دستگاههای مربوط در استان تاکید کرد و گفت: باید دلیل اینکه سایر استان ها نسبت به خراسان شمالی در اجرای طرح های مختلف حوزه کشاورزی و دامداری از سهمیه آب بیشتری برخوردارند، مشخص شده و برای تامین نیاز آبی استان درخواست داده شود.

شجاعی با اشاره به اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در استان، گفت: باید جزییات اعتبارات این طرح از محل صندوق توسعه ملی از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همراه با مقایسه اعتبارات نسبت به سایر استان ها ارائه شود تا از سطح ملی تقاضای افزایش اعتبارات را داشته باشیم. وی به کمبودها و ضعف های استان در بحث پساب اشاره کرد و افزود: ضروری است وضعیت استان در اجرای طرح های بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست و آب بررسی و جایگاه کشوری خراسان شمالی مشخص شود تا وزارت نیرو متوجه عقب ماندگی های استان در شاخص های این حوزه ها شده و پس از آن اعتبارات لازم به سمت این استان هدایت شود.

سند سازگاری خراسان شمالی با کم‌آبی، اردیبهشت امسال با کسب نظرات فنی و تخصصی کارشناسان وزارت نیرو و سایر وزارتخانه‌های مربوط در استان بررسی و تدوین شده بود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در نشست بررسی این سند، اجرای آن را نیازمند اعتبارات سالانه دانسته و نیاز اعتباری پیش بینی شده برای اجرای این سند را 500 هزار میلیارد ریال در 7 سال، یعنی سالانه 71 هزار و 500 میلیارد ریال عنوان کرده بود که باید منابع تامین اعتبار این سند تعریف شود.

بخش کشاورزی به عنوان پیشران اقتصادی استان خراسان شمالی تعریف شده و 44 درصد جمعیت این استان روستانشین هستند.

*س_برچسب‌ها_س*