دوشنبه 16 مهر 1403

استان زنجان 16 مدرسه تک دانش‌آموزی دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استان زنجان 16 مدرسه تک دانش‌آموزی دارد

زنجان - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: هم اکنون در این استان 16 مدرسه روستایی یک دانش‌آموزی و 305 مدرسه با کمتر از 20 نفر دانش‌آموز فعال است که هزینه بسیار بالایی برای آن صرف می‌شود.

ابراهیم رفیعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به گسترش نظام تعلیم و تربیت در دورترین مناطق این استان زنجان افزود: بر این اساس می توان گفت خدمت بسیار عظیمی نظام جمهوری اسلامی ایران در حال ارائه است تا تک تک افراد از نهضت سواد آموزی بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: اگرچه پراکندگی روستاهای استان فراوان است و قطب جمعیتی در مرکز استان ساکن هستند اما با این وجود آموزش و پرورش استان توانسته به نتایج مطلوبی دست یابد.

به گفته این مسؤول، در زمان حاضر این استان، در راستای زیر پوشش قرار دادن دانش آموزان در 6 پایه ابتدایی جزو سه استان کشور قرار دارد که در پایه اول ابتدایی نیز در 2 سال گذشته رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

وی یادآوری کرد: 99.5 درصد از دانش آموزان پایه اول زیر پوشش آموزش و پرورش قرار دارد که بیانگر انسداد مبادی ورودی بیسوادی است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان ادامه داد: سطح سواد استان در زمان حاضر نسبت به سالهای گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بطوری که با جامعه هدف سواد آموزی از 10 تا 49 سال خصوص آموزش و پرورش توانسته گامهای موثری بردارد چرا که معتقدیم شکوفایی جوامع در گرو رشد سواد و دانش است.

رفیعی افزود: نیاز به یادگیری و سواد در زمان حاضر از نان شب واجب تر است، که در زمان حاضر و چند سال اخیر افراد خودشان را با 10 سال گذشته خود مقایسه می کنند و این نشان از پویایی جوامع بشری دارد.

وی اظهار داشت: متاسفانه منابع آماری متقن و محکمی از بیسوادان استان وجود ندارد، بر این مبنا، دستگاه‌های مختلف باید در این زمینه کمک حال آموزش و پرورش باشند که ما بتوان در راستای جذب بیسوادان به یک آمار مورد استناد دست یافت.

این مسؤول ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی، کمیته امداد، بهزیستی، بخشداران، دهیاران، ثبت احوال و شبکه بهداشت می‌توانند با توجه به جمعیت تحت حمایت بهترین و دقیق ترین آماراز مجموع از افراد بی سواد را ارائه کنند.

وی اضافه کرد: توسعه و رشد سواد و دانش باعث شکوفایی جامعه می شود و امنیت، سلامت و سواد موثرترین و بارزترین محورها و نیازهای پیشرفت جامعه محسوب می شود و باید در راستای ریشه کنی بیسوادی تمام افراد جامعه خود را مسؤول بدانند و در این راستا تلاش کنند.

دبیر شورای پشتیبانی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش به تنهایی قادر به جذب بیسوادان و کم سوادان نیست، بلکه همکاری و حمایت تمام دستگاه های اجرایی بویژه اعضای شورای پشتیبانی سواد آموزی در تحقق برنامه های هدف گذاری شده لازم و ضروری است.

*س_برچسب‌ها_س*