پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی دانشکده‌های داروسازی در راستای شعار سال

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی دانشکده‌های داروسازی در راستای شعار سال

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در نشست با رؤسای دانشگاه‌های داروسازی مستقر در تهران، گفت: از ظرفیت دانشکده‌های داروسازی در تحقیقات حوزه سلامت در راستای شعار سال و کاهش هزینه‌های درمان استفاده شود.

به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی در این نشست که با حضور دکتر عبدالمجید چراغعلی رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه بقیهالله (عج)، دکتر حسین وحیدی رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محسن امینی رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ایران و دکتر سید علیرضا مرتضوی سرپرست دانشکده داروسازی پردیس بین الملل دانشگاه ایران برگزار شد، اظهار کرد: دانشکده‌های داروسازی می‌توانند با هدایت تحقیقات متناسب با شعار سال مبنی بر "تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفری"ن در راستای نیازهای جامعه در مسیر تولید علم و مرجعیت علمی مؤثر باشند.

دکتر پناهی افزود: نیازهای جامعه در حوزه دارو، مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی را از سازمان غذا و دارو دریافت کردیم. از سوی دیگر حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه مشخص است و قصد داریم از ظرفیت دانشکده‌های داروسازی با توجه به زیرساخت و اعضای هیات علمی متخصصی که در اختیار دارند، بهره‌برداری کنیم تا در جهت رفع نیازهای جامعه در این حوزه اقدام کنیم.

دانشگاه‌ها بخشی از اعتباراتشان را صرف فناوری کنند

دکتر محمدرضا منظم، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال گذشته طی مکاتبات انجام شده اعلام کردیم که دانشگاه‌ها بخشی از اعتبارات تخصیص یافته را صرف فناوری کنند، گفت: اگر تاکنون این مسئله محقق نشده با نام‌گذاری سال جاری انتظار داریم به زودی اجرایی شود و منابع آن صرف پایان‌نامه‌های محصول محور شود.

دکتر منظم با بیان اینکه حوزه دارو یکی از شاخه‌های اصلی حوزه فناوری سلامت به شمار می‌رود، گفت: امسال باید در حوزه داروسازی طرح‌های فناورانه بیشتری داشته باشیم و سهم تولید فناورانه در هر دانشگاه در حوزه دارو با مقالات رقابت کند.

در کشور نسبت تولید علم به صنعت پایین است

دکتر علی علیزاده، مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه دانشکده‌های داروسازی نقش مؤثری در چرخه تولید ثروت دارند، گفت: در کشور نسبت تولید علم به صنعت پایین است و به طور کلی در ارتباط بین دانشگاه و صنعت ضعیف هستیم، منابع مالی محدودی هم در اختیار داریم؛ بنابراین ناگزیر به ظرفیت سازی در حوزه فناوری و نوآوری هستیم.

دکتر علیزاده به ارائه نمای کلی از تبدیل تحقیقات به فناوری در حوزه سلامت پرداخت و گفت: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بالغ بر 75000 مقاله چاپ شده ISI دارند، طرح‌های پژوهشی به ثبت رسیده 222 هزار پایان‌نامه است. 553 طرح فناوری نیز ثبت شده است. بالغ بر هزار و 865 مورد نیز ثبت اختراع داخلی و 18 مورد ثبت اختراع بین‌المللی داریم. چهار هزار و 343 محصول و نمونه اولیه به ثبت رسیده است. 1424 شرکت حوزه سلامت در مراکز رشد مستقر هستند و 1120 شرکت دانش‌بنیان داریم که از این تعداد 2242 محصول دانش‌بنیان، تجاری‌سازی شده است.

وی افزود: نرخ جهانی تبدیل پژوهش به اختراع که به عنوان شاخص کاربردی بودن تحقیقات شناخته می‌شود، در کشورهای در حال توسعه بین 4.6 تا 5.1 درصد است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر علیزاده گفت: در دنیا در زمینه توسعه تبدیل دانش به فناوری از دفاتر انتقال فناوری موسوم به TTO استفاده می‌کنند.

انتهای پیام