پنج‌شنبه 19 مهر 1403

اعتیاد، پیامدها و راهکارهای پیشگیرانه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اعتیاد، پیامدها و راهکارهای پیشگیرانه

تبریز - ایرنا - اعتیاد بلای خانمان‌سوزی است که در سال‌های اخیر بسیاری از خانواده‌ها را درگیر خود کرده و افراد زیادی به دلیل گرایش به آن، کار، زندگی و خانواده خود را از دست داده و برخی نیز به مجبور به کارتن خوابی و خیابان خوابی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کاهش پنج آسیب اجتماعی مهم در اولویت کار دولتمردان قرار گرفت که اعتیاد یکی از این موارد است و در آذربایجان شرقی و با همکاری و تعامل همه دستگاه های مسوول اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است به گونه ای که این استان به استانی عاری از معتاد متجاهر (تابلو) تبدیل شده است.

بدیهی است شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی به عنوان ساختار متولی مقابله و مبارزه با اعتیاد با تشکیل جلسات مرتب و پیگیری جدی مصوبات خود نقش مهمی در برنامه جمع آوری معتادان متجاهر دارد.

دراین راستا فرهنگ سازی پیشگیری و توانمند سازی شهروندان، به خصوص جوانان در برابر اعتیاد اولویت اول ستاد مبارزه با مواد مخدر است و آموزش و پرورش در خط مقدم آگاهی دهی و پیشگیری از اعتیاد قرار دارد که در این مجموعه طرح توانمند سازی دانش‌آموزان و آموزش‌های خود مراقبتی اجرا می‌شود.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی

اعتیاد و پیامدهای خانمان سوز آن بسترهای آتی توسعه را به خطر می اندازد

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بی‌توجهی به مسأله اعتیاد و پیامدهای خانمان‌سوز آن، بسترهای آتی توسعه را به خطر می‌اندازد، گفت: اهتمام و جدیت برای مبارزه با مواد مخدر باید افزایش یافته و حساسیت‌ها در این زمینه کمرنگ نشود.

محمدرضا پورمحمدی با بیان اینکه مساله اعتیاد بانوان و کاهش سن اعتیاد جزو مسایل بسیار مهم است که ناهنجاری های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را به دنبال دارد، یادآوری کرد: این مسایل باید در نشست های تخصصی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی به درستی کنکاش شده و نسخه های درمان برای آن پیچیده شود.

پورمحمدی، پرداختن به موضوع مواد مخدر را حیاتی و لازمه توسعه جامعه دانست و افزود: آذربایجان شرقی به عنوان استان پاک در زمینه موادمخدر در کشور شناخته شده و بر اساس آخرین آمارها، میزان شیوع مواد مخدر در این استان بیش از یک درصد جمعیت می باشد، در حالی که میانگین کشوری آن بیش از پنج درصد است.

استاندار آذربایجان شرقی، شیوع ویروس کرونا طی ماه های اخیر را از جمله عوامل مشاهده معتادان متجاهر در سطح استان بیان و اضافه کرد: مدت 3 ماه است که مرکز ماده 16 پذیرش این افراد ممنوع کرده اما نباید اجازه داد تا معتادان در مراکز شهری جولان کنند.

شناخت و ایجاد اندیشه می تواند انگیزه های مصرف مواد مخدر را در جامعه کاهش دهد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی نیز در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه 281 مرکز درمانی سوء مصرف مواد مخدر در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد 226 مرکز درمان سرپایی، 29 مرکز میان مدت، یک مرکز تی سی، 12 مرکز دی آی سی و 4 شیلتر می باشند که در سال گذشته 80 هزار و 957 در این مراکز پذیرش و برای درمان معرفی شدند که از این تعداد 2 هزار و 67 نفر زن بودند.

رضا استادرحیمی با اشاره به اینکه میزان شیوع اعتیاد در جهان 5.6 درصد است، افزود: میزان شیوع در کشور ما نیز 5.4 درصد، ولی در آذربایجان شرقی 1.2 درصد است.

وی اظهار کرد: مرکز ماده 16 تبریز تنها مرکزی است که زیر نظر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان است و بقیه مراکز ماده 16 در 17 استان زیر نظر بهزیستی می باشند و این امر باعث شده مرکز ماده 16 آذربایجان شرقی در کشور به عنوان مرکز نمونه انتخاب شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی ادامه داد: با انسجام، همکاری و هماهنگی دستگاه های مختلف از جمله اداره کل بهزیستی استان، استانداری آذربایجان شرقی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیروی انتظامی استان و شهرداری تبریز در مرکز ماده 16 از لحاظ تمیزی، ایجاد اشتغال، امنیت، وجود روانشناسان و پزشکان، حمایت های معیشتی، برخوردهای بیمار گونه و نه مجرم گونه توانسته ایم به مرکز نمونه کشوری تبدیل شویم.

وی با اشاره به ایجاد مرکز ماده 16 برای زنان در آذربایجان شرقی گفت: ایجاد این مرکز بر عهده اداره کل بهزیستی است که با حمایت ها و پیگیری های استاندار آذربایجان شرقی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تلاش می کنیم این مرکز در هفته دولت امسال به بهره برداری برسد.

استاد رحیمی با اشاره به اینکه در 12 ماهه سال گذشته 3 تن مواد مخدر در استان کشف و ضبط شد، افزود: در این راستا 7 هزار و 372 نفر توزیع کننده مواد مخدر در استان شناسایی و دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه پارسال 103 نفر قاچاقچی عمده شناسایی و دستگیر شدند، ادامه داد: در این مدت 5 هزار و 429 معتاد در استان دستگیر شدند که نسبت به مدت مشابه در سال 1397 حدود 30 درصد افزایش یافته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص جمع آوری معتادان متجاهر در سطح استان، گفت: آذربایجان شرقی به عنوان استان بدون معتاد متجاهر در کشور شناخته و به الگوی کشوری تبدیل شده است.

وی با تاکید بر لزوم حمایت های جامعه و خانواده از بهبودیافتگان معتاد گفت: 93 درصد بهبودیافتگان به دلیل عدم حمایت و برخوردهای نامناسب و فشارهای روانی به چرخه اعتیاد بر می گردند و 7 درصد این افرادکاملا پاک می مانند.

استاد رحیمی با بیان اینکه جمعیت ما در حال حاضر جمعیت جوان است، افزود: پیشگیری تنها راه حل برای مبارزه با اعتیاد است و این پیشگیری باید از خانواده ها و حتی مهدکودک ها آغاز شود و نیاز به برخورد علمی در این خصوص داریم.

وی با تاکید بر اینکه باید از برخوردهای قهری پرهیز کرد، گفت: ضروری است آموزش سبک فرزند پروری را رواج دهیم و در این راستا نیز طرح یاری گران زندگی در محلات پرخطر شهری و روستایی که بیشترین مصرف قاچاق را دارند، اجرا می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: اصلی ترین کار این شورا پیشگیری است و نگرش ما به معتادان نگرش انسان گونه و بیمار گونه است، نباید با انسانی که در معرض آسیب بوده است، به عنوان مجرم برخورد کنیم، انها نیز حق زندگی و حیات دارند.

وی تاکید کرد: باید آموزش و فرهنگ سازی از مهدکودک ها آغاز شود و با آگاهی، شناخت و ایجاد اندیشه می توان انگیزه های مصرف مواد مخدر را در جامعه کاهش داد.

استاد رحیمی همچنین اظهار کرد: با شیوع ویروس کووید 19 در کشور با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تمامی کمپ های ترک اعتیاد کوتاه مدت و میان مدت در سراسر کشور تعطیل شدند.

وی با بیان اینکه براساس این دستور العمل در مرکز ماده 16 تبریز نیز سه ماه قرنطینه کامل انجام شد، ادامه داد: برای تامین سلامتی معتادان و خانواده هایشان در این مدت هیچ ورود و خروجی به این مرکز انجام نگرفت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی افزود: با دستور ستاد استانی مبارزه با کرونا مبنی بر جمع آوری معتادان متجاهر از سطح استان، از خرداد ماه سال جاری با همکاری شهرداری تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اداره کل جمعیت هلال احمر استان، مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی لوازم مورد نیاز برای حفظ و ایجاد پروتکل های بهداشتی تامین شد.

وی اظهار کرد: هم اکنون حدود 400 نفر در مرکز ماده 16 و 20 نفر از بانوان نیز در مرکز کمپ اعتیاد «باغ فرشته» نگهداری می شوند که همه این افراد تحت مراقبت های بهداشتی هستند و در بدو ورود از آنها آزمایشات و تست های لازم گرفته می شود و در صورت ابتلا به کرونا به مدت 2 هفته در قرنطینه کامل و به دور از دیگر افراد حاضر در کمپ نگهداری می شوند و پس از بهبودی از کرونا و منفی شدن آزمایشات کرونا از قرنطینه خارج می شوند.

فرگل صحاف، مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی

همگرایی اجتماعی لازمه پیشگیری از اعتیاد

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه لازمه پیشگیری از بلای خانمانسوز اعتیاد، همگرایی اجتماعی است، گفت: توجه ویژه بهزیستی به رویکرد پیشگیری اولیه از اعتیاد به‌عنوان اولین اولویت جلوگیری از بروز مصرف مواد در آحاد سالم و در معرض خطر جامعه است.

فرگل صحاف اظهار کرد: باید با تقویت روح مسوولیت پذیری نسبت به یکدیگر در جامعه، بتوانیم برای رفع معضل اجتماعی برنامه ریزی کنیم.

وی نقش سمن ها را در راستای صیانت از خانواده ها، نوجوانان و جوانان در قبال آگاه سازی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی مهم خواند.

صحاف گفت: باید با تقویت فعالیت‌های جایگزین که از استراتژی‌های مهم پیشگیری از اعتیاد در جامعه می‌باشد، اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی را توسعه داد.

وی همچنین از آغاز صدور مجوز تاسیس مراکز "مثبت زندگی" در مناطق کم برخوردار استان خبر داد و افزود: تلاش بر این است تا از طریق تاسیس این مراکز، دسترسی گروه هدف مناطق کم برخوردار استان به خدمات ارایه شده در راستای پیشگیری و درمان تسهیل شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با قدردانی از تمام تلاشهای دستگاه های اجرایی مرتبط در امر مبارزه با مواد مخدر استان از جمله استانداری، شورای هماهنگی، نیروی انتظامی، دادگستری، بهداشت و دیگر عوامل و نهادهای فرهنگی و اجتماعی و رسانه های استان، اظهار کرد: تمامی دستگاه ها می توانند با همکاری و هم افزایی، با پدیده شوم اعتیاد مقابله کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه درمان و بازتوانی، 60 مرکز در سطح استان فعال و به 27 هزار و 500 نفر خدمات ارائه داده اند.

حسین فتحی، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی

آموزش پیشگیری از اعتیاد، اولویت اداره کل تعاون آذربایجان‌شرقی است

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: آموزش‌های کاربردی با رویکرد پیشگیری از اعتیاد در اولویت برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی این اداره کل است.

حسین فتحی با اشاره به برنامه‌های پیشگیری، ارزیابی و نظارت در سه حوزه ی کارگری، کارفرمایی و خانواده از برنامه‌های مهم این اداره کل در ایجاد حس مشارکت و همکاری با هدف پیشگیری از شیوع اعتیاد در جامعه کار و تولید خبر داد.

وی ارائه آموزش های کاربردی در حوزه پیشگیری و نظارت را از مهم‌ترین اولویت برنامه های فرهنگی و اجتماعی این اداره کل عنوان کرد و گفت: سوء مصرف مواد یکی از عوامل مهم در حوداث محیط کار است، بنابراین توجه به ارائه برنامه های آموزشی و پیشگیری از مصرف مواد اعتیادآور در محیط‌های کاری باید مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی به معرفی برنامه کاج در راستای پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری پرداخت و افزود: ایجاد آرامش و امنیت در محیط کار از مولفه‌های مهم در حوزه امنیت اجتماعی در بحث پیشگیری است.

ایجاد واحدتحقیق و پژوهش در حوزه اعتیاد بانوان در تبریز

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره موسسه شفابخش زندگی و مسئول مرکز باغ فرشته تبریز گفت: برای نخستین بار در کشور واحد تحقیق و پژوهش با هفت عضو هیات علمی در حوزه اعتیاد زنان در این مرکز ایجاد شده است.

فریبا محمدی افزود: مرکز اقامتی میان مدت 'باغ فرشته' تبریز برای نگهداری معتادان در زمینی به وسعت هشت هزار متر مربع، خارج از شهر در جاده 'باغ معروف' روستای 'کجوار' تبریز قرار دارد و توسط خیران اداره می شود. وی با بیان اینکه مرکز اقامتی میان مدت باغ فرشته تبریز از سال 1390 فعالیت خود را اغاز کرده است، اظهار کرد: ورزش، آموزش مهارت های زندگی، اشتغال، برگزاری جلسات گروه های همتا، درمان سرپایی مواد محرک و بازی های فکری برای توانبخشی بافت مغز از جمله فعالیت هایی است که در این مرکز انجام می شود. محمدی با بیان اینکه اشتغال این بانوان از جمله دغدغه های اصلی آنان است، گفت: در این مرکز سعی کرده ایم با توان خیران و کمک مسئولان بخش خیاطی، 2 واحد گلخانه، پرورش پرندگان زینتی، مزرعه بوقلمون، واحد مونتاژ قطعات کولر ایجاد کنیم. وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده توانسته ایم به نخستین مرکز ترک اعتیاد خودگردان کشور تبدیل شویم. مدیرعامل و رئیس هیات مدیره موسسه شفابخش زندگی و مسئول مرکز باغ فرشته اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور از همان روزهای نخست کمپ به صورت کامل قرنطینه شد و هیچ پذیرشی انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان 17 نفر معتاد بهبود یافته و در حال بهبودی در کمپ حضور داشتند، افزود: حدود یک هفته است که با دستور سازمان بهزیستی پذیرش معتادان بعد از تست کرونا انجام می شود که اکنون 22 نفر در کمپ حضور دارند. محمدی خاطرنشان کرد: در طول دوران کرونا نیز در بخش خیاطی به صورت رایگان به بیمارستان امام رضا ملحفه و برای یکی از شرکت های خصوصی ماسک تولید می کردیم.

*س_برچسب‌ها_س*
اعتیاد، پیامدها و راهکارهای پیشگیرانه 2
اعتیاد، پیامدها و راهکارهای پیشگیرانه 3
اعتیاد، پیامدها و راهکارهای پیشگیرانه 4
اعتیاد، پیامدها و راهکارهای پیشگیرانه 5
اعتیاد، پیامدها و راهکارهای پیشگیرانه 6