یک‌شنبه 15 مهر 1403

افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان کرونا در پاکستان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان کرونا در پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - وزارت بهداشت پاکستان اعلام کردبه دلیل رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی در بیست وچهار ساعت گذشته سه هزار و 39 مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور ثبت شده است.

براساس این گزارش، در این مدت سیر صعودی تعداد بیماران کرونایی در پاکستان و فوت‌شدگان ناشی از این ویروس نگرانی جدی مقامات این کشور را درپی داشته تاجایی که دولت در واکنش به بی‌توجهی مردم به استفاده از ماسک، وضعیت فوق العاده در «اسلام‌آباد» پایتخت پاکستان اعمال کرد.

دو هفته پیش وزیر بهداشت پاکستان ضمن انتقاد از کوتاهی مردم به پایبندی به طرح فاصله گذاری اجتماعی، استفاده ماسک را برای تمامی افراد اجباری اعلام کرد اما ادامه بی‌توجهی به این دستور العمل، واکنش جدی‌تر دولت را به دنبال داشت.

کووید -19 یا همان ویروس کرونا هفتم اسفندماه گذشته توسط وزارت بهداشت پاکستان با شناسایی نخستین مورد در شهر «کراچی» اعلام شد و اکنون 69 هزار و 496 نفر به این ویروس مبتلا هستند.

به گزارش روز یکشنبه ستاد عملیات و مدیریت مبارزه کرونا در پاکستان، تاکنون یک هزار و 483 بیمار کرونایی نیز در شهرهای مختلف این کشور جان باخته‌اند.

دولت پاکستان که از ماه گذشته سطح مقررات منع آمد و شد و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی در این کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا را کاهش داده بود، اکنون با تداوم سیر صعودی شمار بیماران، طرح اعمال دوباره و فوری محدودیت‌ها سخت کرونایی را تا در دستور کار قرار داده است.

خطر تکرار وضعیت ایتالیا در پاکستان طی هفته‌های اخیر و با لغو محدودیت‌هایی کرونایی در پاکستان، کارشناسان و رسانه‌های این کشور نسبت به پیامدهای خطرناک‌تر تا هفته‌های آینده هشدار داده و ابراز نگرانی کردند که بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اوضاع را بدتر خواهد کرد.

کارشناسان پاکستانی می‌گویند: مردم هنوز در مقابل بیماری کرونا جدی رفتار نکرده و خود را در برابر این پدیده همه گیر بی‌خطر می‌دانند. حتی در بسیاری از شهرهای پاکستان مردم اعتقادی به شیوع چنین بیماری ندارند.

«عیسی نقوی» یک پژوهشگر پاکستانی می‌گوید: مردم ما هنوز کرونا را به شوخی گرفته‌اند. ساکنان شهرهای مختلف نه تنها از علائم و یا نتایج ویروس کووید -19 بی‌خبرند بلکه منکر شیوع چنین بیماری هستند.

وی هشدار داد که اگر بی‌توجهی پاکستانی‌ها نسبت به خطر بالقوه کرونا به همین روال ادامه پیدا کند، هیچ شکی نخواهد بود که پاکستان به ایتالیای دوم تبدیل شده و حتی وضعیت بدتر از آن به وجود خواهد آمد.

آمار تارنمای وزارت بهداشت پاکستان نشان می‌دهد که 79 درصد عامل شیوع کرونا در این روزها را انتقال آن از یک فرد به فرد دیگر و 21 درصد دیگر را آلودگی اتباع پاکستانی که از خارج برگشته بودند، تشکیل می‌دهد.

سازمان جهانی بهداشت اوایل اردیبهشت ماه هشدار داد که اگر اقدام‌های موثر در پاکستان برای مهار ویروس همه گیر کووید -19 به کار گرفته نشود، احتمال افزایش شمار بیماران کرونایی در این کشور تا اواخر تیرماه (اواسط ژوئیه) به 200 هزار نفر وجود دارد.

نائب رییس مجلس سنای پاکستان امروز در بیانیه‌ای، با ابراز نگرانی جدی نسبت به سیر سعودی شمار بیماران کرونایی و جان باختگان، دولت عمران خان را به کم کاری در مدیریت شیوع کرونا متهم کرد و گفت: اقدامات فوری و موثر برای کنترل این وضعیت اجتناب ناپذیر است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان کرونا در پاکستان 2