دوشنبه 16 مهر 1403

امام (ره) تفکر دینی را در بشریت زنده کرد / نگاه ویژه معمار کبیر انقلاب بر مردم سالاری دینی

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
امام (ره) تفکر دینی را در بشریت زنده کرد / نگاه ویژه معمار کبیر انقلاب بر مردم سالاری دینی

ویسکرمی گفت: امام (ره) نه تنها اسلام را در ایران احیا کرد بلکه تفکر دینی را در بشریت زنده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهرداد ویسکرمی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: امام (ره) یک فقیه جامع و کامل، یک استاد فلسفه و عرفان بود که در علوم اسلامی ممتاز بودند و خیلی از کتاب هایی که تا سن 40 سالگی نوشتند امروز نیاز است توسط اساتید تدریس شود.

وی افزود: چیزی که امام (ره) را نسبت به دیگران متمایز می کند این است که ایشان عالم زمان خویش است و در عین اعتقاد به فقه، اهل اجتهاد در زمان خود بودند و اجتهادی که امام (ره) در فقه داشتند براساس چارچوبها و اصول فقهی و متناسب با زمان خود بود.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان تصریح کرد: امام (ره) معتقد بودند که علمای دین فقط در درس غوطه ور نشوند و اینگونه نباشد که به مسائل سیاسی کار نداشته باشند اما نقطه برجسته تفکر امام (ره) این بود در زمانی که همه متقاعد شده بودند که دوران دین گذشته و برخی می گفتند دین رابطه انسان با خداست و ربطی به مسائل اجتماعی ندارد و حتی مسائل سیاسی و اجتماعی را عقل بشر باید خودش تصمیم گیری کند ولی در این برهه از زمان، امام (ره) قائل به دین حداکثری بودند، دینی که در همه ابعاد برای شخصیت انسان در بخش های روحی و روانی و جسمی برنامه دارد و امام (ره) این را احیا کرد.

ویسکرمی با اشاره به نگاه امام (ره) عنوان کرد: توجه امام (ره) به مسائل جهانی از دیگر ویژگی های ایشان بود و آگاهی که صرفا فکر ایشان معطوف به کشور خودشان نبود بلکه به جهان اسلام نگاه می کرد و نگاه ویژه امام (ره) به فلسطین از این جا برمی خیزد.

وی بیان کرد: ابتکارات خاص امام (ره) در حل مشکلات انقلاب در میان رهبران دنیا کم نظیر است مانند تفکر بسیج، بسیج مردمی، جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همه اینها مسائلی بود که امام (ره) مطرح کرد و ایشان علاوه بر چارچوب های اداری، تکیه بر توده مردمی و آحاد ملت داشتند و گره های گور را همین موضوع باز کرد.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان خاطر نشان کرد: در دفاع مقدس نیروهای مردمی در کنار نیروهای مسلح در مقابل کل دنیا ایستاد که نشات گرفته از تفکر بسیج مردمی بود.

ویسکرمی اظهار داشت: از دیگر شاخصه های امام (ره) توحید در اندیشه امام (ره) بود که در رفتار و عمل ایشان موج می زند، این که فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد نمونه آن است و امام (ره) فراتر از مسائل مادی اعتقاد داشتند که اگر دین خدا یاری شود، خداوند با نصرت های الهی به کمک ما می آید و در مقاطع مختلف انقلاب این را دیدیم.

وی بیان کرد: در آن زمان که همه بر این تصور بودند که یا به سمت شرق یا غرب غش کنند اما امام (ره) فرمود نه شرقی نه غربی بلکه یک تفکر مستقل جدیدی را ارائه کردند و تفکر مردم سالاری دینی بود، آن زمان کشورهای زیادی اسیر دموکوراسی غربی شده بودند اما امام (ره) با این تفکر مردم سالاری دینی توانست انقلاب را برپا نماید.

رئیس مجمع نمایندگان لرستان گفت: امام (ره) نه تنها اسلام را در ایران احیا کرد بلکه تفکر دینی را در بشریت زنده کرد، نه تنها به مسائل مردم توجه داشت بلکه نیاز به معنویت را در جهان احیا نمود.

ویسکرمی با اشاره به اینکه توکل امام (ره) به خدا هیچگاه فراموش نمی شد، افزود: امام (ره) از مشکلات نمی ترسید و همیشه با توکل بر خدا راه را ادامه می داد و همین سبب موفقیت شده بود، امام (ره) انسانی ساده زیست بود و با زبانی ساده با مردم صحبت می کردند و در عین اینکه از علمای بزرگ بودند و برخی از کتاب های تخصصی ایشان را بدون تدریس استاد نمی توانند متوجه شوند اما بسیار ساده با مردم سخن می گفت و همین ویژگی سبب شد تا با یک پیام امام (ره)، جبهه ها پر از جوانان پرشور بسیجی بود و این نشات گرفته از نفس الهی امام (ره) بود.

وی خاطرنشان کرد: امام (ره) با خودساختی وارد سیاست شد و یکی از آفت های سیاسیون ما این است که بدون خودسازی وارد سیاست می شوند و به خود و جامعه آسیب می زنند اما امام (ره) اول خود را پیدا کرد.

انتهای پیام /