جمعه 7 اردیبهشت 1403

انجام بیش از بر 100 هزار بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالا

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انجام بیش از بر 100 هزار بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالا

تهران - ایرنا - رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: در راستای ابلاغ شیوه‌نامه بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالا توسط بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور، پس از انجام بیش از 100 هزار بازرسی، پرونده 2 هزار و 123 متخلف به اتهام رعایت نکردن ضوابط به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، «عباس تابش» با بیان اینکه قرار است بازرسی از عمده فروشان و انبارها جدی‌تر شود، افزود: این سازمان شیوه‌نامه بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالا را به سازمان‌های صمت استان‌ها ابلاغ کرده است.

وی اظهار داشت: پس از ابلاغ این شیوه‌نامه، تاکنون جمعا بالغ بر 100 هزار و 698 بازرسی از انبارها و مراکز نگهداری کالا در سطح کشور انجام شده و بیش از 2 هزار و 123 پرونده تخلف با ارزش ریالی بالغ بر 5 هزار و 563 میلیارد و 711 میلیون ریال به سازمان تعزیرات ارسال شده است.

تابش خاطرنشان کرد: بازرسی‌ها از مراکز نگهداری کالا شامل انبارها، سردخانه‌ها و مراکز نگهداری کالا برای بررسی وضعیت و حصول اطمینان از رعایت الزامات و ضوابط ابلاغی مشتمل بر ثبت انبار / سردخانه در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا به نشانی اینترنتی NWMS.IR و اهتمام لازم انبارداران به ثبت رسید و حواله کالا به / از انبار در قالب سامانه مزبور و برخورد با تخلفات احرازی با جدیت همچنان ادامه دارد.

بهره برداری از سامانه جامع انبارها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با نظارت ستاد مرکزی مبارزه قاچاق کالا و ارز در خرداد 1395 به منظور شناسنامه‌دار کردن کلیه مبادی و مقاصد حمل و محل‌های نگهداری کالا و همچنین ثبت اطلاعات ورود (قبوض انبار) و خروج (حواله انبار) آنها آغاز شد. درحال حاضر حدود 740 هزار واحد توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، شناسایی و در سامانه جامع انبارها ثبت شده است. همچنین حدود 15 هزار مرکز نگهداری کالا اقدام به ثبت رسید و حواله در این سامانه می‌نمایند.

به استناد ضوابط اختصاصی کالای اساسی (موضوع ماده (2) دستورالعمل تبصره (4) ماده (18) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) گوشت قرمز، برنج، حبوبات، چای، تخم مرغ خوراکی، کره، روغن، شکر، لاستیک، کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه، خمیر کاغذ، دانه‌های روغنی، جو، ذرت، کنجاله سویا، خوراک آماده دام، ماکیان و آبزیان، دارو و واکسن دامی، مکمل و افزودنی‌های خوراک دام، سموم دفع آفات نباتی (آفتکش‌ها) و کود شیمیایی مشمول ثبت اطلاعات مکان نگهداری و ورود و خروج در سامانه جامع انبارها بوده و بسته به اینکه واحد مورد بازرسی دارای اقلام مشمول تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده یا خیر و اینکه کالاهای مشمول در سامانه جامع انبارها ثبت شده است یا خیر، بر اساس ضوابط این شیوه‌نامه توسط بازرسان سازمان‌های صمت استان‌ها برخورد لازم انجام می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*