شنبه 7 مهر 1403

اولویت زمینه‌ای ما مسائل و موضوعات فرهنگی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اولویت زمینه‌ای ما مسائل و موضوعات فرهنگی است

تهران - ایرنا - نماینده و رئیس پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مسائلی چون تحریم‌های ظالمانه و دیگر شرایط بیرونی باعث شده ما به اقتضای ضرورت، اقتصاد را به عنوان اولویت قرار دهیم؛ اما اولویت زمینه‌ای ما در کشور همچنان مسائل و موضوعات فرهنگی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویت‌های کشور دانستند و با تأکید بر اینکه اقتصاد و فرهنگ در صدر اولویت‌های کشور است، نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.

تاکید رهبری بر دو حوزه اقتصاد و فرهنگ که همواره دغدغه‌ای اساسی در شرایط و اوضاع و احوال کشور بوده است، بار دیگر لزوم تدوین و تمرکز بر یک برنامه اساسی برای بررسی و توجه به بعد غیرمادی رفتار اجتماعی یعنی فرهنگ در کنار بعدمادی و معیشتی و اقتصادی، برجسته ساخته است.

تاکید بر اقتصاد و فرهنگ به عنوان دو مفهوم کلیدی البته از سال گذشته در دستور کار مسئولان و به عنوان مبنایی کلیدی در تصمیمات مورد توجه قرار گرفته بود؛ اما شاید این بار توجه به این دو مفهوم و مخاطب قرار گرفتن مجلس شورای اسلامی از سوی رهبر در این راستا بتواند شرایطی عملی را برای تحقق آن فراهم سازد.

مسائل فرهنگی اولویت بنیادین ما است

نماینده و رئیس پیشین کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دوره نهم و دهم در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و در اشاره بر تاکید رهبری بر حوزه‌های اقتصاد و فرهنگ به عنوان اولویت‌های اساسی مجلس یازدهم، بیان کرد: حضرت آقا دو اولویت در دستور کار مجلس یازدهم را فرهنگ و اقتصاد عنوان کرده‌اند. البته اصل و اولویت انقلاب و هدف از تشکیل نظام جمهوری اسلامی، تغییر فرهنگی از نظام شاهنشاهی به فرهنگ اسلامی و انسانی بوده که در ابتدای قانون اساسی هم به صراحت ذکر شده است؛ طبیعی است در این تغییر و دگرگونی مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هم تاثیرگذار خواهد بود. ضمن این که سال‌های سال فرهنگ برای ما اولویت کشور بوده است.

جمشید جعفرپور، افزود: اما شرایطی که عمدتا بیرونی بوده، طی زمان پیش آمده است؛ مسائلی چون تحریم‌های اقتصادی و ظالمانه که به اقتضای ضرورت، اقتصاد را به عنوان اولویت اول قرار داده‌ایم اما اولویت زمینه‌ای ما در کشور کماکان مسائل و موضوعات فرهنگی است. بنابراین و از همین جهت حضرت آقا، هم مسائل اقتصادی (که مسائل و دغدغه‌های روزمره ماست) و هم فرهنگ و مسائل فرهنگی را به عنوان مهمترین موضوعات در دستور کار مجلس یازدهم ذکر کرده‌اند. با این تذکر که حتی اگر اولویت اول ما اقتصاد و موضوعات اقتصادی باشد، برای دستیابی به اهداف اقتصادی ناچار از توجه به فرهنگ هستیم.

مگر ممکن است امسال که سال جهش تولید نامگذاری شده است، بدون فرهنگ جهادی محقق شود؟ کسانی می‌توانند این جهش را انجام بدهند که در برابر خدماتی که قصد ارائه به کشور دارند، به نوعی از خودگذشتگی داشته و توقع پاداش آنچنانی نداشته باشند. مقدورات ما امروز به اندازه‌ای نیست که پاسخگوی تمامیتلاش‌های متولیان عرصه تولید باشد. در نتیجه اگر فردی به خروج از این وابستگی و شکستن حلقه سخت تحریم اعتقاد نداشته باشد، اصلا نمی‌تواند مشکلات اقتصادی ما را حل کند.مهم‌ترین دغدغه فرهنگی ما اخلاق است

عضو پیشین کمیسیون فرهنگی در مجلس نهم و دهم در تشریح مشکلات فرهنگی حاضر جامعه تصریح کرد: بر اساس آنچه گفته شد، حتی اگر اولویت ما اقتصادی هم باشد ناچار از توجه به فرهنگ هستیم.

چرا به برخی اجناس تولید ایرانی تا این اندازه خرده گرفته می شود؟ چون همه خرج‌ها در تولید آنان می‌شود اما دقت‌ها، نظارت‌ها و ظرافت‌هایی که باید باشد در آن‌ها اعمال نمی‌شود. این موضوع به تعهد کاری کارخانه و سازنده و تولیدکننده برمی‌گردد.

جعفرپور ادامه داد: مهم‌ترین دغدغه فرهنگی ما در حال حاضر اخلاق است. وقتی وارد سیاست می‌شوید (نمی‌گویم صددرصد) اما عمدتا اخلاق جایگاهی ندارد و در این عرصه مسائل اعتقادی، ارزشی و باورهای بنیادینی که بر اساس آن‌ها انسان باید از بسیاری مسائل بگذرد یا روی بسیاری از چیزها پا بگذارد، کمرنگ شده است.

وی افزود: نمی‌خواهم همه را متهم کنم چون خود ما هم در این میدان بوده‌ایم ولی اخلاق امروز بالاترین اولویتی است که می‌توانیم دنبال آن باشیم و بدون توجه به اعتقادات قلبی عمیق، امکان پذیر نیست.

مجلس پاسدار اخلاق در جامعه است

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در تاکید بر نقش مجلس در اعتلای اخلاق در جامعه، خاطرنشان کرد: مجلس به عنوان یکی از کسانی که پاسدار اخلاق در جامعه است، می‌تواند در این راستا کارهایی انجام دهد. یکی از کارهای برجسته این است کسانی که به ناهنجاری‌ها در جامعه معترض می‌شوند را حمایت کرده و برای این افراد چتر حمایتی ایجاد کند؛ البته بخشی از این کار انجام شده است و حتی در مجلس نهم، در کمیسیون فرهنگی این کار را انجام دادیم.

وی افزود: کار دیگر این است که برای کسانی که کارشان را خوب انجام می‌دهند، فرق قائل شویم؛ یعنی نظام تشویق و تنبیه را به خوبی به کار بگیریم. کار به نسبه خوبی که امروز در قوه قضاییه شروع شده، این است که افراد متخلف را روی صحنه می‌آورند و در واقع راه تسری و توسعه فساد را می‌بندند؛ اما این مرحله پسینی است و پیش از آن ما باید به لحاظ پیشگیری راه فساد را ببندیم و نه این که صرفا بر مجازات متمرکز شویم؛ یعنی زمینه فساد را در سیستم خورد کنیم، نظارت ها را تقویت کرده و در کنارش با متخلف برخورد شدید و علنی کنیم.

مجلس در راستای بهبود و اصلاح وضعیت می‌تواند طراح باشد، ضمن این که می‌تواند لایحه‌های دولت را هم بررسی کند؛ مثلا کمیسیون فرهنگی که عمدتا بر همین حوزه (بهبود شرایط) متمرکز است، باید بیشتر تلاش کند و بخشی از کمک های خود را هم می‌تواند از دولت و قوه مجریه و دستگاه‌های فرهنگی بگیرد که برای او طرح‌های کارشناسی در زمینه‌های فرهنگی فراهم کنند. بخشی از این نقش اصلاحی هم بر عهده قوه قضایی است که باید قوانین و ضوابط بازدارنده را بدون چشم‌پوشی و بدون این که به فرد و شخصیت او کار داشته باشد، به صورت یکسان و برابر اعمال کند.کلیت مجلس باید به موضوعات فرهنگی اهمیت بدهند

جعفرپور در اشاره به عدم اقبال مجلس به موضوعات فرهنگی در ادوار گذشته، تصریح کرد: بخشی از اقدامات اصلاحی فرهنگ در جامعه، به مجلس و کمیسیون فرهنگی مجلس بازمی گردد که می‌تواند طراح باشد؛ البته به این شرط که هیئت رئیسه و صحن عمومی هم به موضوعات و مباحث فرهنگی اقبال نشان دهند. یعنی این سهم اهمیت موضوعات فرهنگی و تفاهم نسبت به اهمیت بررسی آن باید در کلیت مجلس هم وجود داشته باشد و منحصر به 20 نفر عضو کمیسیون فرهنگی نباشد. نباید به موضوعات فرهنگی به چشم مسائل کم‌اهمیت و درجه چندم نگاه شود.

عضو پیشین کمیسیون فرهنگی در مجلس نهم و دهم، در پیشنهاد به ارتقای شرایط کمیسیون فرهنگی در دوره یازدهم، بیان کرد: افراد علاقمند باید عضو کمیسیون فرهنگی شوند؛ یعنی کسانی که انتخاب اول آنان حضور درکمیسیون فرهنگی مجلس است و نه این که از سر ناچاری (که در سایر کمیسیون ها جا نبوده است) به این کمیسیون بیپوندند. زیرا اگر این انگیزه و اشتیاق در این افراد وجود داشته باشد، جای امیدواری هست که بتوانیم خروجی‌های خوبی را از این مجلس متصور شویم.

وی افزود: مورد دیگر این است که باید کمیسیون فرهنگی در مدیریت به شکلی باشد که تفاوت فکری و دیدگاهی حتما وجود داشته باشد و برایند این تلاقی دیدگاه‌ها به صحن بیاید که همه اعضای کمیسیون از آن دفاع کنند.

*س_برچسب‌ها_س*