چهارشنبه 6 تیر 1403

ایجاد سازمان منطقه‌ای پارلمانی برای مقابله با پدیده گرد و غبار ضروری است

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
ایجاد سازمان منطقه‌ای پارلمانی برای مقابله با پدیده گرد و غبار ضروری است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد سازمان منطقه‌ای پارلمانی برای مقابله با پدیده گرد و غبار ضروری است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نخستین نشست مشترک پارلمانی پایش گرد و غبار در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا)، به میزبانی مشترک ایران و نشست سیاسی هلسینکی و با حضور کشورهای عضو پارلمان اروپا و کشورهای عضو منا برگزار شد.

در ابتدای این نشست پیام تصویری قالیباف؛ رئیس مجلس پخش شد و در ادامه سمیه رفیعی؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: عوامل ایجاد طوفان‌های گرد و غبار در منطقه منا به همراه خشکسالی، تخریب سرزمین، بیابان‌زایی و فرسایش بادی در حال گسترش است. سال‌هاست که این موضوع و تبعات آن گریبانگیر جهان شده است و هر روز که از این پدیده می‌گذرد، خسارت آن بر سلامت انسان، محیط زیست و جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی بیشتر می‌شود، خسارتی که بعضاً جبران‌ناپذیر است.

وی افزود: از طرفی جوامع ساکن در منطقه منا طی هزاران سال سازگاری با طبیعت، تفکیک‌ها و مکانیزم‌هایی را به صورت بومی برای مقابل با این محدودیت‌های اقلیمی توسعه داده‌اند و به تعبیری منطقه منا ذخیره با ارزشی از دانش بومی و نهادین و ساختاری است که چنانچه حفظ شده و در دسترس قرار گیرد می‌تواند سهم مهمی در تلاش‌ها برای کاهش اثرات تغییرات اقلیمی داشته باشد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تأکید کرد: با تشدید این پدیده در دهه اخیر لزوم اتخاذ راهکارهای مناسب خصوصاً تدوین اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای در جهت کاهش اثرات این پدیده در سطح منطقه کاملاً ضروری به نظر می‌رسد.

رفیعی گفت: یکی از مهم‌ترین همکاری‌ها در مدیریت این پدیده، شناسایی کانون‌های مولد گرد و غبار و ایجاد سامانه پایش گرد و غبار در منطقه است. سامانه‌ای که علاوه بر اینکه از ابزار و روش‌های تحلیل ماهواره‌ای استفاده می‌کند از مراکز رصد و پایش زمینی هم همزمان بهره بگیرد.

برگزاری نشست پایش گرد و غبار منطقه منا / لزوم سیاست‌گذاری کلان در حوزه کانون‌های گرد و غبار

وی با بیان این که ایجاد مرکز منطقه‌ای پایش گرد و غبار در منطقه منا ضروری است، تصریح کرد: در واقع باید یک مدل منطقه‌ای و ناحیه‌ای برای سنجش داده‌ها باید اعمال شود. یکی از مهم‌ترین محدودیت‌ها در منطقه کمبود ایستگاه‌های سنجش زمینی است که چالش برخی کشورهای منطقه اعم از جنگ و غیره، این مهم را به تأخیر انداخته است. لذا ضروری است که در اولین اقدام در همه کشورهای گرد و غبار خیز منطقه، ایستگاه‌های سنجش زمینی استقرار پیدا کند تا روند آگاهی بخشی از وقوع این پدیده در منطقه تسریع شده و سپس وارد فاز مهار و کنترل گرد و غبار شویم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تأکید کرد: در عین حال ایجاد سازمان یا مرکز منطقه‌ای پارلمانی برای مقابله با پدیده گرد و غبار گام ضروری بعدی است تا ضمن هماهنگ‌سازی سیاست‌گذاری‌های کلان در منطقه با حمایت مالی و انتقال تکنولوژی از سوی یکی از آژانس‌های سازمان ملل یا اتحادیه اروپا مقابله با این پدیده صرفاً به رفت و آمد و مذاکرات سیاسی محدود نشود و عملاً وارد فاز اجرایی شود که در این خصوص مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد مسئولیت دبیرخانه این سازمان یا مرکز منطقه‌ای را بر عهده بگیرد.

رفیعی گفت: موضوع سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه کانون‌های گرد و غبار، فرسایش خاک، کاهش رطوبت نسبی خاک، پایداری گرد و غبار در منطقه، توجه به منابع آب منطقه و نظامات استفاده بهینه از آن‌ها، موثرسازی نقش پارلمان‌ها در مسئله گرد و غبار، چگونگی همکاری میان پارلمان‌ها و دولت‌های منطقه، بهبود سلامت زندگی مردم منطقه و کاهش مهاجرت‌های اقلیمی، به کارگیری فناوری‌های جدید برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار و نحوه حمایت نشست هلسینکی از موارد قابل بحث در جلسه امروز است.

در ادامه علی نیکزاد؛ نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: عمده‌ترین اهداف ملی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با پدیده گرد و غبار توانمندسازی کشور در پیش‌بینی، پیشگیری مدیریت و کنترل و کاهش آثار زیان‌بار پدیده گرد و غبار با تبیین سیاست‌ها و برنامه‌ها در سطوح محلی ملی و منطقه‌ای و توسعه همکاری‌های دو و چندجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور مهار و جلوگیری از پدیده گرد و غبار با اولویت کشورهای منشأ و متأثر از این پدیده و ارتقأ سطح دانش عمومی در مقابله و کاهش اثرات سوء پدیده گرد و غبار است.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چارچوب کلی سیاست‌های مقابله با پدیده گرد و غبار به دو دسته سیاست‌هایی برمبنای کنترل کانون‌ها و سیاست‌هایی برمبنای کاهش آثار دسته‌بندی می‌شود؛ سیاست‌های گروه اول قبل از وقوع طوفان گرد و غبار و برخاستن آن عمل می‌کند و سعی در جلوگیری آن دارند. سیاست‌های گروه دوم اصل را بر کاهش اثرات آن و محافظت از جوامع بعد از وقوع می‌گذارند.