چهارشنبه 18 مهر 1403

ایجاد شبکه خودمراقبتی در مدارس هدف طرح یاریگران است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ایجاد شبکه خودمراقبتی در مدارس هدف طرح یاریگران است

کرمان - ایرنا - رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: ایجاد شبکه‌های خودمراقبتی اجتماعی در مدارس و مراکز مشاوره یکی از اهداف طرح یاریگران زندگی در برابر آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سید منصور مرتضوی ضمن گرامی داشت هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی در مدارس کشور افزود: مشاوران با آموزش مهارت خودمراقبتی از درگاه کانون یاریگران زندگی برای مقابله با اعتیاد به دانش آموزان ایمنی بدهند.

وی اظهار داشت: رفتارهای پرخطر در همه جای دنیا آسیب های روانی اجتماعی ایجاد می کنند و برای مقابله با این رفتارها، خودمراقبتی یک نسخه پیشگیرانه است که با توجه به شبیخون فرهنگی و تغییرات اجتماعی و مافیای مواد مخدر، آموزش و پرورش مداخلات مهارت آموزی و توانمندسازی روانی اجتماعی و ارائه بسته های ارتقای خدمات مشاوره ای و همچنین طرح صدای مشاور را در برنامه کار خود دارد.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان ضمن تعریف خودمراقبتی ادامه داد: خودمراقبتی رفتاری داوطلبانه و مهارتی اکتسابی و آموختنی است که هر فردی با دانش و توان خویش برای سلامت جسم و روان خود تلاش می کند.

مرتضوی به انواع خودمراقبتی اشاره کرد و گفت: خودمراقبتی جسمی به معنی خوردن غذای سالم و لازم، خواب کافی، استراحت، ورزش کردن و ماسک زدن برای مقابله با کرونا، خودمراقبتی روانی عاطفی به معنی توجه به توانمندی ها و احساسات خود و مدیریت عواطف خود، خودمراقبتی معنوی به معنی نیاز بشریت به معنویت و مراقبت در اخلاقیات و خودمراقبتی اجتماعی به معنی نیاز انسان به تعلق در گروه و حفظ روابط بین فردی است.

وی افزود: برای خود مراقبتی جسمی برای قطع زنجیره کرونا ابزار ماسک لازم است و برای خود مراقبتی اجتماعی برای قطع زنجیره اعتیاد ابزار "مهارت نه گفتن" و "مهارت ارتباط بین فردی" و "مهارت جرات مندی" لازم و با توجه به شاخص قدرت نفوذ گروه همسالان و بیم طرد شدن از گروه، داشتن مهارت های زندگی الزامی است.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان کرمان در نقد "خواهی نشوی رسوا هم رنگ جماعت شو" طرح سوال کرد و افزود: اگر در فضای بسته خودرو چند نفر ماسک نداشته باشند شما هم از ماسک استفاده نمی کنید؟! قطعا خیر، آنجا خودمراقبتی و تمایز دادن خود از دیگران تکلیف می شود که خود مراقبتی نوعی دیگر مراقبتی هم هست و با ایجاد حس ارزشمندی، آگاه سازی و ایفای نقش توسط دانش آموزان در برنامه واحد کار در کانون یاری گران زندگی در شبکه شاد می توان به اهداف پیشگیرانه نایل شویم که رمز سلامت و رمز ماندگاری طراوت در خود مراقبتی است.

*س_برچسب‌ها_س*