یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

آموزشی خبرگزاری ایسنا

آموزشی خبرگزاری ایسنا

پژوهشگران اسپانیایی در بررسی جدیدی دریافتند که افزایش سطح قند خون می‌تواند حتی در بیماران غیردیابتی که به کووید -19 مبتلا نیستند نیز خطرناک باشد و به مرگ آنها منجر شود.

دکتر محمد امیرپناهی، رئیس پژوهشکده‌ی تازه تاسیس مطالعات و سیاست‌گذاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی شد.

دکتر "علی خادم حسینی" محقق ایرانی موسسه "تراساکی" به همراه دیگر محققان با استفاده از هیدروژل نرم موفق به ساخت نمونه اولیه یک لنز تماسی شده است که قادر به شناسایی حسگرهای زیستی است.

سرپرست دانشگاه آزاد ناحیه جنوب و غرب استان قزوین از نخستین نوبت برداشت زعفران از اراضی تحقیقاتی دانشگاه آزاد واحد تاکستان خبر داد.

محققان چینی اخیرا یک اسپری مغناطیسی توسعه داده‌اند که قادر است قرص‌ها را به ربات‌های متحرکی تبدیل کند که بتوان از آنها برای هدایت دارو در نقطه خاصی از بدن استفاده نمود.

دانشمندان ناسا توانسته‌اند با کمک یک برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی، درختانی را در نواحی خشک و نیمه خشک زمین شناسایی کنند.

پایان‌نامه دانش‌آموخته دانشگاه الزهرا به عنوان پایان‌نامه برگزیده بخش ویژه جشنواره پایان‌نامه سال دانشجویی انتخاب شد.

ویروس HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی بیش از 150 نوع زیر گروه دارد که تعدادی از آن‌ها در ناحیه مقعدی، تناسلی، حلقی و دهانی باعث ایجاد بیماری‌های خوش خیم و بدخیم می‌شوند، اما با تزریق واکسن این ویروس می‌توان از بسیاری از این بیماریها جلوگیری کرد.

محققان آمریکایی در مطالعه اخیرشان با کمک "هانیه رزاقی" محقق ایرانی اظهار کرده‌اند کروناویروس فقط چهار درصد از کودکان را آلوده می‌کند و فقط 0.15 درصد از جوانان مبتلا به کووید -19 در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند.

پنجمین فراخوان صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برای طرح‌های علوم زیستی منتشر شد.

مقاله‌ی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی درباره‌ی نسخه‌های اصلاحی مقالات کووید -19 و پیامدهای آن در حوزه درمان و سلامت در مجله‌ی ساینتومتریکس منتشر شد.

گروهی از محققان دانشگاه "یو سی ریورساید" و "یو سی مرسد" رباتی ساخته‌اند که به کشاورزان یادآوری می کند که چه زمانی محصولات خود را آبیاری کنند.

هوش مصنوعی گوگل موسوم به "ورس بای ورس"(Verse by Verse) می‌تواند به کاربران کمک کند به سبک شاعران مشهور بنویسند.

چین روز گذشته 23 نوامبر ساعت 15:35 به وقت منطقه زمانی شرقی (00:05 بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) فضاپیمای بدون سرنشین خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد.

عکاسان دانش‌آموز توانسته‌اند با استفاده از دوربینی که روی "ایستگاه فضایی بین‌المللی" نصب شده است، از راه دور یک تصویر هوایی را ثبت کنند.

جلسه کمیته راهبری ساخت قطار ملی با حضور رییس جهاددانشگاهی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته، مدیرعامل متروی تهران و مدیرعامل واگن سازی تهران در محل جهاددانشگاهی برگزار شد.