شنبه 29 اردیبهشت 1403

آموزشی خبرگزاری ایسنا

آموزشی خبرگزاری ایسنا

محققان دانشگاه نورث وسترن امریکا (NU) پلتفرم جدید هوش مصنوعی (AI) به نام Deep COVID-XR برای تشخیص کووید -19 را با تجزیه و تحلیل تصاویر اشعه ایکس از ریه‌ها تولید کرده‌اند.

محققان "موسسه فناوری هند بمبئی" اخیرا اظهار کرده‌اند ذرات حاوی ویروس کرونا که بر روی یک سطح فرود می‌آیند با تبدیل شدن به یک ساختار میکروسکوپی شبه پنکیک حتی پس از تبخیر قطرات نیز تا چند روز روی سطوح می‌مانند که این موضوع سطوح را عفونی می‌سازد.

تیم دانشگاه تهران به عنوان تیم برتر و 3 طرح از دانشگاه‌های فردوسی مشهد، تهران و شهید بهشتی به عنوان طرح‌های برگزیده چالش طراحی و ساخت سیستم تحریک غیر تهاجمی نواحی عمیق مغز انتخاب شدند.

فیزیکدانان می‌گویند شاید این امر ممکن باشد که یک رایانه بتواند به "تئوری همه چیز" دست پیدا کند اما به این زودی‌ها اتفاق نخواهد افتاد و هیچ تضمینی وجود ندارد که ما انسانها نتیجه آن را درک کنیم.

بازرس کل امور آموزشی و پژوهشی سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه پیوستن دانشگاه‌ها به سامانه سجاد امکان جعل مدرک را کاهش می دهد، گفت: باید شبکه علمی کشور بر بستر اینترنت ملی شکل بگیرد تا امنیت این سامانه ها چند برابر شود.

مدیرکل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه سال گذشته موفق شدیم 165 هزار دانشنامه تحصیلی صادر کنیم، گفت: این سازمان به استعلام مدارک تحصیلی از طریقی غیر از سامانه سجاد پاسخ نمی دهد.

هفدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت از 17 تا 19 آذر به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی و به صورت مجازی برگزار می‌شود.

76 عضو هیات علمی دانشگاه تهران از جمله 31 عضو هیات‌علمی پردیس دانشکده‌های فنی این دانشگاه در بین دانشمندان دو درصد برتر جهان قرار گرفتند.

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تحلیل تصویر چهره با استفاده از فناوری هوش مصنوعی شدند که می‌تواند حالت چهره را به‌صورت مستقل از شخص در تصاویر کنترل‌نشده شناسایی کند و به گفته آنها این روش می‌تواند محققان را در ساخت ربات‌های با قابلیت تشخیص حالت چهره انسان و ارتباط انسان با رایانه یاری کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان از الزام دانشگاه ها برای پیوستن به سامانه الکترونیکی صدور مدارک تحصیلی خبر داد و گفت: الکترونیکی شدن مراحل ارزشیابی مدارک تحصیلی و صدور مدرک دانش آموختگان از طریق سامانه سجاد، سهولت استعلام را افزایش و تعداد مراجعان حضوری را به طور قابل توجهی کاهش داده است.

در راستای هم افزایی و گسترش همکاری های علمی بین المللی، دانشگاه علامه طباطبائی تفاهم نامه همکاری علمی با دانشگاه بین المللی D-8 امضا کرد.

دلفین‌های "پوزه بطری" برای جلوگیری از بیماری "برداشت فشار" ضربان قلب خود را تغییر می‌دهند.

محقق ویروس شناسی پزشکی کشور با اشاره به این که ورود تست‌های سریع تشخیصی به چرخه بهداشتی و درمانی دو اصل مهم شناسایی و ایزوله کردن بیماران در زمینه کنترل اپیدمی را محقق خواهد کرد، گفت: تولید کیت‌های سریع آنتی ژن در دستور کار شرکت‌های دارویی و دانش بنیان قرار گرفته است.

پژوهشگران با بررسی گونه‌های مختلف اسفنج دریایی در سواحل کیش، یک گونه اسفنج را به عنوان کاندیدای مناسب برای مطالعات آینده معرفی کردند.

نتایج اولیه آزمایش فاز سوم واکسن‌های فایزر (Pfizer)، مدرنا (Moderna) و آسترازنکا (AstraZeneca) در بحبوحه همه‌گیری کووید -19 برای ایالات‌متحده دلگرم‌کننده است. تمامی این شرکت‌های داروسازی نتایج اولیه فاز سوم خود را به اشتراک گذاشتند و این نتایج اعلام‌شده بسیار موثرتر و ایمن‌تر از انتظار جامعه علمی بوده و امیدواری برای بازگشت به حالت عادی ایجادکرده است.

با رایگان شدن اینترنت مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان، تمام خدمات آموزشی این مرکز بدون هزینه مصرف اینترنت به کاربران ارائه خواهد شد.