چهارشنبه 2 خرداد 1403

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

همان طور که پیشتر انتظار می‌رفت، نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه نوامبر باز هم کاهشی شد و رقم 6.7 درصد را ثبت کرد.

بر اساس لایحه بودجه سال آینده جریمه رانندگانی که عوارض مصوب در شبکه آزادراهی را پرداخت نکنند 20 درصد مازاد بر نرخ مصوب بوده و هر ماه به جرایم آن‌ها درصد دیگری اضافه خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه لازم است در شیوه پذیرش دانشجو در دانشگاه ها تغیراتی ایجاد شود، گفت: قطعا در سال 1400 تغییری در شکل برگزاری کنکور نخواهیم داشت.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار قم افزایش هزینه های تولید را عامل گرانی امسال میوه و مرکبات دانست و گفت: در آینده نزدیک با کاهش صادرات قیمت ها هم شکسته خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در تعاریف مناطق آزاد، به صراحت گفته شده مناطقی با ویژگی و محدودی مکانی خاص که بتوانند به اقتصاد کشور کمک کنند؛ حال آنکه اصلا مشخص نیست با روند صدور بخشنامه ها و قوانین و مقررات مجلس و دولت، آیا اصلا به وجود چنین مناطقی در کشور نیاز هست یا نه؟

گرچه طبق آمار رشد اقتصادی تابستان مثبت شده ولی برای نیمه اول امسال منفی است.

دو نمایه از تغییر استراتژی ساخت و ساز از شمال به جنوب تهران حکایت دارد؛ کاهش 60 متری متوسط مساحت پروژه های آماده به ساخت و افت قیمت پیشنهادی فروش آپارتمان طی سه هفته اخیر می تواند به معنای اقناع طرف عرضه به اشباع ساخت و ساز در شمال تهران باشد.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی از واریز وام یک میلیون تومانی به حساب نخستین گروه از سرپرستان خانوار یارانه بگیر بدون درآمد ثابت خبر داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی طی پیامی به مناسبت 13 آذرماه روز صنعت بیمه خواستار شرایطی شد که بیمه در ذهن مردم به عنوان یک پناهگاه امن و پشتیبان نهادینه شود.

اتاق بازرگانی ایران از برگزاری نمایشگاه جیتکس دوبی در روزهای آینده با حضور شرکت‌های ایرانی خبر داد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید این تصور که در صورت کاهش تحریم‌ها، بار دیگر امکان وارد کردن پول نفت به بودجه جاری کشور وجود دارد، از تمامی واقعیت‌های اقتصادی و سیاسی به دور است.

نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به نوسانات 50 دلاری قیمت طلای جهانی و همچنین افزایش مجدد نرخ ارز، از روند صعودی مجدد قیمت سکه و طلا در کشور خبر داد.

بیشترین فراوانی رخدادهای رایانه‌ای در یک هفته گذشته، مربوط به آلودگی به بدافزار و بات بوده که بر خلاف هفته‌های پیش از آن، از فیشینگ سایت‌های داخلی و خارجی سبقت گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: وابستگی به نهاده‌های دامی وارداتی سبب گران شدن نرخ مرغ در کشور شده است و در مصرف روغن ما از متوسط میزان مصرف جهانی خیلی بیشتر مصرف داریم.

یک مقام مسئول کارگری پیشنهاد کرد حداقل دستمزد سال آینده کارگران در شورای عالی کار به شکل پلکانی و با درنظر گرفتن معوقات مزدی سالهای قبل تعیین شود تا از این طریق بخشی از هزینه های زندگی کارگران جبران شود.

با وجود افزایش چند برابری منابع نفتی دولت در سال آینده همچنان سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی 20 درصد پیش بینی شده و کامل پرداخت نمی شود؛ بر این اساس بیش از 47 درصد منابع ورودی به صندوق در سال 1400 اختیار دولت قرار خواهد گرفت.