دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

اقتصادی خبرگزاری ایسنا

در حالی هنوز گردشگری ایران و خصوصا شهر جهانی یزد به واسطه مسائل متعدد خصوصا کرونا جان نگرفته است، که پتک افزایش قیمت ناگهانی و غیرقانونی بلیت هوایپما ضربه مهلکی به تن بی‌جان این صنعت است.

یک کارشناس اقتصادی در یاداشتی یکپارچگی سامانه های اطلاعاتی، شفافیت، فساد ستیزی و عدالت محوری را از مهمترین مولفه های اقتصاد درون زا که پیشران جهش تولید و گشایش در معیشت مردم بوده، برشمرده است. وی در این یادداشت به اختصار و به طور ویژه به ضرورت نوآوری و سامانه های اطلاعاتی یکپارچه در نهاد های پولی و مالی و سازمان های اقتصادی و نقش آنها در ظهور ایران قوی پرداخته است.

بازی دیپلماسی نفتی مهمی که عربستان سعودی را در مقابل متحد قدیمی خود امارات متحده عربی قرار داده است و نتیجه این مبارزه، نه تنها قیمت نفت در سال آینده بلکه بر آینده صنعت انرژی جهانی را شکل می دهد.

شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به گزارش ایسنا با موضوع "کرونا هم زورش به باجه‌های عواضی ازادراه‌ها نرسید" با بیان توضیحاتی، تصریح کرد: کیفیت زیرساخت را نباید فدای اجرای طرح ETC به هر قیمتی نمود.

یک کارشناس حوزه کار و تعاون با تاکید بر تغییر شیوه خصوصی سازی در کشور و انجام واگذاری ها با پلتفرم تعاونی می گوید: اگر می خواهیم کارخانه یا بنگاهی را واگذار کنیم چرا به کارگران که جزو دهک دهم جامعه و مستحق این پرداخت هستند، واگذار نمی کنیم؟

طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از ابتدای سال جاری بالغ بر 236 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.5 درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: دولت باید هرچه سریعتر با توجه به موضوع خشکسالی، واردات یونجه و علوفه را در دستور کار خود قرار دهد. همچنین جلوی قاچاق علوفه را به کشورهای عراق و افغانستان را بگیرد. زیرا کشورهای همسایه نیز درگیر خشکسالی هستند و اوضاع نهاده‌های آنها هم بسیار خراب است و همین امر باعث قاچاق علوفه از کشور شده است.

وزیر نفت عراق اعلام کرد شرکتهای بریتیش پترولیوم (BP) و لوک اویل خواهان فروش داراییهایشان در عراق هستند.

بازار سرمایه روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت به طوری که شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی معاملات تا یک میلیون و 237 هزار واحد کاهش یافت اما در ساعات میانی روندی افزایشی به خود گرفت و تا یک میلیون و 244 هزار واحد رسید. البته در حالی به کار خود ادامه داد که بیش از 2000 واحد کاهش یافته بود.

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، در سال جاری حدود 1.2 میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی صورت گرفته که گرچه از لحاظ وزنی رشد داشته ولی ارزش این صادرات منفی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور ضمن تکذیب اخباری که در فضای مجازی مبنی بر کوپن آب منتشر می‌شود، گفت: هنوز به شرایط کوپن نرسیده‌ایم اما باید گفت که در حال حاضر از میان 304 شهر در معرض تنش آبی 101 شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد.

گزارش مرکز آمار ایران بیانگر ادامه روند افزایشی قیمت کالاهای خوراکی است.

تنش آبی در گوشه گوشه خوزستان، مشکلاتی برای مردم به وجود آورده است؛ در گرمای طاقت‌فرسای تابستان امسال، ساکنان گوشه‌هایی از این منطقه با بشکه و دبه خالی در جست‌وجوی آب هستند، آن هم در شرایطی که نفت زیر پایشان است و مشعل‌های میادین نفتی مثل خورشید بالای سرشان.

اتاق اصناف ایران در پی افزایش ابتلا و موج پنجم شیوع کرونا و بر اساس آخرین مصوبات ستاد ملی کرونا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تنها گروه شغلی یک در شهرهای قرمز امکان فعالیت دارند و فعالیت مشاغل گروه های 2، 3 و 4 در شهرهای قرمز ممنوع است.

وزیر صمت از برگزاری جشن خودکفایی تولید لوازم خانگی خبر داد و گفت: با تحقق جهش و رونق تولید در لوازم خانگی ایرانی، آماده برگزاری این جشن هستیم.