یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

زیرساخت ها را نباید به هرقیمت فدای طرح عوارض الکترونیک کرد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
زیرساخت ها را نباید به هرقیمت فدای طرح عوارض الکترونیک کرد

شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در پاسخ به گزارش ایسنا با موضوع "کرونا هم زورش به باجه‌های عواضی ازادراه‌ها نرسید" با بیان توضیحاتی، تصریح کرد: کیفیت زیرساخت را نباید فدای اجرای طرح ETC به هر قیمتی نمود.

به گزارش ایسنا، در توضیحات شرکت ساخت آمده است: در راستای اجرای مصوبات سی و هفتمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر توسعه سامانه‌های پرداخت الکترونیک عوارض، جلسات متعددی با حضور شرکت‌های احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه‌های کشور به منظور بررسی راهکارهای اجرای مصوبه مزبور برگزار و نظرات، ملاحظات و دغدغه‌های آنان دریافت شد که توجه به موارد مطروحه در اجرای صحیح مصوبه یاد شده ضروری است.

با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای سفر، درآمد شرکت‌های آزادراهی کاهش قابل توجهی داشته است و از سوی دیگر به دلیل افزایش چشمگیر هزینه‌های نگهداری و بهره برداری از آزادراه‌ها، شرکت‌های مزبور با بحران عدم تحقق درآمدها و ناهمخوانی برنامه‌های هزینه - درآمد پیش بینی شده روبه‌رو هستند. لذا این شرکت‌ها ضمن اعلام آمادگی برای اجرای سامانه‌های الکترونیک اخذ عوارض (ETC)، دغدغه اصلی خود را اخلال در وصول عواید و بازگشت سرمایه به دلیل وجود خلاهای قانونی در حمایت از وصول به موقع عوارض الکترونیک اعلام کردند.

با توجه به این که محقق نشدن درآمد شرکت‌های آزادراهی، امر نگهداری زیرساخت را با مشکل جدی مواجه می‌کند، لذا بایستی به این نکته توجه داشت که اجرای طرح ETC بدون توجه به الزامات حمایتی، آثار بسیار نامطلوبی در پی داشته و کیفیت زیرساخت را نباید فدای اجرای طرح ETC به هر قیمتی نمود.

از سوی دیگر به منظور جبران بخشی از کسری درآمدهای ناشی از عدم پرداخت عوارض الکترونیک از سوی کاربران و کمک به نگهداری آزادراه‌ها تا زمان رسیدن به شرایط پایدار و ایجاد حمایت‌های قانونی لازم، نیاز به صدور مجوزهایی از ستاد ملی مدیریت کرونا برای تخصیص مبالغ جبرانی از سوی وزارت راه و شهرسازی یا از سایر منابع به طور موقت است که تاکنون این امر محقق نشده است.

در راستای حمایت از طرح پرداخت الکترونیک عوارض، تفاهم‌نامه‌ای با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منعقد شد تا با همکاری پلیس راهور ناجا در ارسال پیامک قبوض به کاربران و اعمال جریمه‌های ناشی از عدم پرداخت به موقع عوارض، از وصول عوارض الکترونیک حمایت شود که این امر در حال حاضر در هشت آزادراه پرتردد کشور در حال انجام است و اقدامات لازم برای گسترش این امر به کلیه شبکه آزادراهی کشور در دست انجام است. از سوی دیگر، اقدامات تکمیلی مانند ایجاد زیرساخت وصول عوارض معوق در مراکز تعویض پلاک، دفاتر پلیس +10 و مراکز معاینه فنی در دست انجام است که با تکمیل آن و افزایش نرخ وصول عوارض الکترونیک به میزان قابل قبول، می‌توان به توسعه سامانه‌های پرداخت الکترونیک عوارض در کلیه آزادراه‌ها امیدوار بود.

انتهای پیام