سه‌شنبه 29 اسفند 1402

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

حرم مطهر رضوی را باید تجلی‌گاه نمادها به حساب آورد؛ نمادهایی که می‌تواند شئون زندگی انسان را تجلی بخشد و تعریف و توجیه کند.

یک هنرمند خوشنویس درباره علت استقبال کم جوانان از این رشته چنین عقیده دارد: «این مسئله دلایل متعددی دارد؛ برای مثال فرهنگ سازی نکردن توسط صدا و سیما برای جوانان و دنبال فرهنگ غرب رفتن یکی از دلایل آن است. همچنین وزارت ارشاد نیز برای حمایت از بزرگان و اساتید رشته خوشنویسی برنامه مشخصی ندارد.»

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی می‌گوید: مدلی از گردشگری ارزان را پیگیری می‌کنیم که احتمالا تا تابستان اجرایی خواهد شد. این مدل «گردشگری تعالی‌بخش» نام دارد که قرار است در جریان آن، امکانات سایر دستگاه‌ها و نهادها که به نوعی انحصار شده است، در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

فضای روحانی ماه مبارک رمضان در طول سال‌ها، بسیاری از نقاشان و مستشرقان را به سمت ترسیم صحنه‌هایی با حال و هوای رمضان برده است.

چند سالی است که وعده‌های مسؤولان برای احیا و حفاظت، گوش باغستان قزوین را پر کرده است، اما زمان عمل که می‌شود به نفع توسعه شهری امضای تخریب و از بین بردن آن را روی کاغذ می‌آورند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مومن نگاهش در پرتو نور خداست به همین خاطر نمی توان مومن را فریب داد و کسی که با خدا و معنویت مانوس است هرگز دچار بن بست نخواهد شد.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) گفت: زدودن مظلومیت از شخصیت امام حسن مجتبی (ع) در منابر امری ضروری است و باید محققان بیشتر به زوایا و سجای اخلاقی و اجتماعی و دینی حضرت بپردازند.

فیلم کوتاه «برنده» به کارگردانی علی کیوان و تهیه کنندگی حامد رهنما و مهدی مقدم در نخستین حضور بین المللی خود در بخش مسابقه هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کینولاب لهستان نمایش داده می‌شود.

گرچه در جلسه هفته گذشته، استعفای مجید رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران پذیرفته نشده بود، این استعفا در جلسه امروز شورای عالی خانه هنرمندان ایران پذیرفته شد و رجبی معمار، خانه هنرمندان را ترک می کند.

چهارباغ یکی از گذرهای فرهنگی شهر اصفهان در روزهای ماه رمضان است که هر سال حوالی افطار برنامه‌های مختلفی از جمله جزءخوانی قرآن کریم در آن برگزار می‌شود. فضای سبز میدان امام خمینی (ره) و حاشیه زاینده‌رود در کنار سی‌وسه پل نیز همیشه میزبان روزه‌دارانی است که برای صرف افطار این نقاط را انتخاب می‌کنند. در این ویدئو گوشه‌هایی از حال و هوای اصفهان در ایام ماه رمضان را مشاهده می‌کنید.

نمایشگاه و بازار فروش اسباب‌بازی هفتمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون روز 28 فروردین‌ماه به پایان می‌رسد.

کتاب «مقامات العارفین فی شرح منازل السالکین و هدیه السالکین» بههمت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

محمود اسعدی از پایان تصویربرداری مستند «سرفه قناری و سکته کلمات» و شروع تدوین این مستند خبر داد و گفت: این مستند 86 سال زندگی محمدرضا حکیمی را به تصویر می‌کشد.

همزمان با روز بزرگداشت حکیم عطار نیشابوری، مدرک فارغ‌التحصیلی دوره آموزش زبان فارسی به 11 نفر از فارسی‌آموزان رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در یونان اعطا شد.

وزیر ارشاد در دیدار با سفیر پرتغال در تهران با بیان این‌که راهبرد جمهوری اسلامی ایران گسترش تعاملات با همه کشورها در حوزه‌های مختلف است، گفت: دیپلماسی فرهنگی یکی از مهم‌ترین ابزارهای آشنایی بین ملت‌هاست و ارتقای روابط فرهنگی ایران و پرتغال منجر به گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی می‌شود.

شورای شهر بارسلونا قصد دارد به افتخار «گابریل گارسیا مارکز» نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات، کتابخانه جدیدی را افتتاح کند.