یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

باران تاریخ را رو آورده، نه تاریخی جدید بلکه تاریخی هفت‌هزارساله از زیر تپه‌ای که نیمی از آن را لودرها صاف کرده‌اند، نیم دیگرش زیر نگاه‌های تیزبین خانه‌های در حال ساخت قرار گرفته و دامنه‌اش هم زیر پای جوانان در حال بازی در حال نابودی کامل است.

مسئول امور فرهنگی مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور از برگزاری نخستین مهرواره قرآنی «طاها» ویپه طلاب و روحانیون استان خبر داد و گفت: مهلت ثبت‌نام نخستین مهرواره قرآنی «طاها» تا پایان آذرماه تمدید شده است.

رییس حوزه هنری آذربایجان غربی از عدم تخصیص بودجه 4 میلیارد تومانی از محل اعتبارات استانی برای احداث پردیس سینمای آزادی ارومیه خبرداد.

پرهیز از کابرد تسلیحات شیمیایی، عدم آزار و اذیت و شکنجه اسیران جنگی، عدم حمله به کشتی‌ها و هواپیماهای مسافربری و عدم حمله به مناطق مسکونی از نمونه‌های پایبندی ایران به اصول حقوق بشردوستانه است.

مدیرکل هنرهای نمایشی از تغییرات جدیدی برای صدور مجوز فیلم - تئاترها در مشارکت با سازمان سینمایی خبر داد.

محمد ساربان بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون که هشت ماه پیش دچار سکته مغزی شد، این روزها دوران نقاهت را در منزل سپری می‌کند و در حالیکه مشتاق دیدار دوستان خود است، می‌گوید: به همه دوستانم در تئاتر و سینما سلام برسانید.

عبدالرضا ذکایی معمار که از دوستان و همکاران قدیمی هنرمند فقید، امیرعلی سردارافخمی بوده است، درباره او چنین بیان می‌کند: هنر از دستان و اندیشه سردارافخمی می‌بارید و تمام وجودش هنر معماری بود. سردار افخمی کارهای بسیار مهم و ماندگاری کرد. پیش از او خیلی از معماران از معماری ایرانی سخن می‌گفتند ولی این مرد با طراحی بنای «تئاتر شهر» همه حرف‌هایش را زد و هنوز هم بنایی مانند تئاتر شهر را در...

قطب الدین صادقی، بازیگر نقش شاپور ریپورتر در سریال «معمای شاه» می‌گوید به تاریخ علاقه دارد اما ایفای نقش‌های تاریخی دشوارتر از دیگر نقش‌هاست؛ چراکه مخاطب شخصیت‌های تاریخی را به خوبی می‌شناسد و با نقش مقایسه می‌کند.

به دنبال تبلیغ «تور ترکیه ویژه تزریق واکسن کرونا»، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت که نشانه‌های فرصت‌طلبی و سوءاستفاده در تبلیغ این تور دیده می‌شود و باید با آن برخورد شود.

عباس جهانگیریان با اشاره به آمادگی نداشتن مخاطب نوجوان ایرانی در مواجهه با آثار ادبی ترجمه ژانر وحشت، از این‌که بچه‌ها چطور قربانی این ژانر می‌شوند، می‌گوید.

میلاد عظیمی درحالی نسبت دادن برخی چیزها به فرهنگستان زبان و ادب فارسی را ناروا می‌داند که می‌گوید: فرهنگستان باید این فضای سیاست‌زده را تغییر بدهد. این به سود زبان و ادبیات فارسی است. این یک ضرورت ملی است.

رئیس سازمان صداوسیما از مستندسازان خواست با توجه به تغییرات در هیات حاکمه آمریکا، شیوه برخورد و بدعهدی این کشور با توافقنامه‌ای بین‌المللی با ایران را به‌درستی تبیین کنند، زیرا دولت بعدی در آمریکا به خوبی با شیوه‌های جنگ نرم و تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی آشناست.

زمان بندی «بخش صحنه» و «مناطق» بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران اعلام شد.

در اختتامیه چهارمین جشنواره مستند تلویزیونی بر ذائقه‌سازی و در عین حال تمرکز بر موضوعات مورد توجه مخاطب تاکید شد.

چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» با همکاری پلتفرم‌های «فیلیمو»، «تیوا»، «نماوا» و «هاشور» به صورت برخط برگزار می‌شود.

نخستین جلسه شورای مدیران انتشارات سروش در دوره مدیریت جدید برگزار شد و مدیرعامل جدید این انتشارات از سیاست‌های خود گفت.