یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

فرهنگی خبرگزاری ایسنا

صحبت از تصنیف «مرغ سحر»، نام شاعر آن ملک‌الشعرای بهار را به یاد می‌آورد. بهار دوستی دیرینه ای با مرتضی نی‌داوود موسیقیدان و نوازنده تار داشت و 69 سال قبل، پس از اینکه از دنیا رفت، نی‌داوود در سوگ او «مرغ سحر» را به یک قطعه موسیقی تبدیل کرد و اینگونه بود که یکی از مهم‌ترین آثار موسیقی تاریخ ایران ساخته شد.

همه چیز از «دو کلمه حرف حساب» شروع شد؛ ستون طنزی که از 23 دی‌ماه سال 1363 در صفحه سوم روزنامه اطلاعات با امضای «گل آقا» منتشر شد و نام گل آقا را سر زبان‌ها انداخت.

پنجمین همایش بین‌المللی «زبان‌ها و گویش‌های ایران» برگزار می‌شود.

اسامی کتاب‌های راه‌یافته به مرحله نهایی بخش «رمان» سیزدهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل احمد» اعلام شد.

سازمان اوج طی فراخوانی از در اختیار گذاشتن آرشیو محتوایی درخصوص «حاج قاسم سلیمانی» و دیگر شهدای مقاومت به هنرمندان خبر داد.

در آستانه برگزاری چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت، از تیزر مستند «تجارتخانه بوشی» به کارگردانی هادی نعمت‌اللهی رونمایی و همچنین پوستر مستند «مرغ آتش» منتشر شدند.

امیرعلی سردار افخمی، معمار مشهور ایرانی و خالق چند بنای مشهور از جمله تئاتر شهر، ساختمان فعلی مجلس شورای اسلامی و مزار صادق هدایت در پاریس در گذشت. او طراحی تئاتر شهر را در سال 1346، در محل کافه شهرداری، آغاز کرد و در سال 1351 به پایان رساند. سردار افخمی پیش از انقلاب ایران را ترک کرد و ساکن فرانسه شد.

نوزدهمین جشنواره فیلم داکا در کشور بنگلادش امسال میزبان تعداد قابل توجهی از فیلم های کوتاه، بلند و مستند ایرانی خواهد بود.

فیلم بلند سینمایی «زد و بند» به‌کارگردانی داود نوروزی در مراحل فنی قرار دارد و برای ارائه به جشنواره سی ونهم فیلم فجر آماده می‌شود.

نخستین همایش علمی «رسانه ملی و تبلیغات بازرگانی» 23 و 24 آذر ماه 1399 برگزار می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی گفت: شما سه فرزند خود را در راه آرمان‌های انقلاب و دفاع از میهن تقدیم کردید و اگر تربیت فاطمه‌گونه و صبر زینب‌وار مادران شهدا نبود، نظام اسلامی پایدار نمی‌ماند.

سلسله نشست‌های مجازی «کودک، دین و فلسفه» به همت کارگروه فلسفه و عرفان مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی پاسداری از حیات و زندگی بشر و مقابله با مرگ معنویت و اخلاق و کار و پیشرفت؛ بدون امر به معروف و نهی از منکر حیات جامعه استمرار پیدا نمی کند.

مجموعه شعر طنز «مارمولک‌های هاچ‌بک» سروده اکبر اکسیر منتشر می‌شود.

«لوئیز گلیک» برنده نوبل ادبیات سال 2020 به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا جایزه نوبل را در خانه‌اش دریافت کرد و در متن سخنرانی‌اش از احساس سراسیمگی و ترس پس از برنده شدن سخن گفت.

بازی پژمان بازغی در مجموعه تلویزیونی «افرا» آغاز شد.