سه‌شنبه 17 مهر 1403

اینجا غزه؛ حکایت تولدی دیگر

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اینجا غزه؛ حکایت تولدی دیگر

تولد‌ها معمولا با شادی همراه میشوند؛ اصلا اسمشان که می‌آید دل آدم شاد می‌شود؛ خب این خاصیت بعضی نام هاست، حتی اگر این تولد همراه با اشک باشد؛ همراه با سختی باشد، اما چه زیباتر اینکه این تولد از جنس مقاومت باشد؛ مقاومتی رو در روی یک سیاهی مطلق، مقاومتی که لحظه‌ای در حق بودن آن شک نداشته باشی.

 عیدی که حماس درجشن «سیمحات تورا» برای رژیم صهیونیستی فرستاد 

اینجا غزه؛ صحبت از یک تولد است، تولدی متفاوت، از جنسی متفاوت؛ تولدی که اگرچه با اشک و از دست دادن همراه شده، اما در دل خود شادی دارد از جنس ایستادن در برابر یک کوه تاریکی در برابر یک کوه ظلم و یک تاریخ پر از نا امنی..

حالا یکسال از 7 اکتبر 2023 میگذرد، صبح روزی که جشن «سیمحات تورا» در سرزمین‌های اشغالی برقرار بود. جشنی که بلافاصله بعد از پایان جشن سوکوت برگزار میشود. در این جشن ملت یهود ختم یکساله تورات را جشن میگیرند تا ثمره این ختم را دریافت کنند. ثمره‌ای که به حق با فرود راکت‌های حماس در قلب سر زمین‌های اشغالی به دست صهیون‌ها رسید.

عملیاتی پیش دستانه که حماس آن را کلید زد؛ چرا که رژیم صهیونیستی از مدت‌ها قبل در تلاش برای حمله به نوار غزه بود. روزنامه وال استریت ژورنال بعد از عملیات طوفان الاقصی به این موضوع اشاره و خبر مهمی را منتشر کرد مبنی بر اینکه: «اسرائیل از سال 2014 در حال تدارک مخفیانه برای حمله به غزه بوده است. ارتش برای انجام عملیات زمینی، یک پایگاه نظامی در 19 کیلومتری غزه ساخت که روی آن، یک شهر ساختگی احداث شده بود. این پایگاه با انواع تسلیحات، برای عملیات آماده می‌شد»؛ و حالا حماس این نقشه را نقش بر آب کرده بود و یک ضربه کاری و جبران‌ناپذیر به اشغالگران زده بود. آن هم از سوی غزه‌ای نزدیک به دو دهه در محاصره و اختناق مطلق قرار داشت.

عملیاتی که مقام معظم رهبری آن را یک شکست غیرقابل ترمیم دانستند و فرمودند: «در این قضیه 15 مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی هم از لحاظ نظامی و هم از لحاظ اطلاعاتی یک شکست غیرقابل ترمیم خورده است. شکست را همه گفتند، من تأکیدم به غیرقابل ترمیم بودن است. من می‌گویم این زلزله ویران‌گر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست.»

صحبت‌هایی که به مرور و هرچه از این تاریخ گذشت بیشتر ثابت شد، اما چرا؟

14 میلیارد کمک آمریکایی که پودر شد

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره گفته است: در اذهان عمومی چه مردم ما و چه مردم منطقه و حتی جهان این سوال مطرح است که این عملیات چرا انقدر اهمیت پیدا کرد؟ مهمترین دلیلش این است که رژیم صهیونیستی زمانی ادعا داشت وقتی که حرکتی را انجام می‌داد یا اراده‌ای برای اشغال شهری داشت، فورا اجرا می‌شد.

جلیلی افزود: مثلاً رژیم صهیونیستی با چند ارتش کشور‌ها و دولت‌های عربی درگیر می‌شد و 6 روزه تمام می‌شد؛ درحالی که امروز در سالگرد عملیات طوفان الاقصی، یک سال گذشته و هنوز این درگیری تمام نشده و تمام توان خود و متحدانش هم به میدان آورده است. آمریکا رسماً اعلام کرد که من میلیارد‌ها دلار کمک کردم و یک بار اعلام کرد که 14 میلیارد کمک کرده است. علاوه بر این مقامات اروپایی و آمریکایی بار‌ها از رژیم صهیونیستی به عنوان نماد دموکراسی در جهان یاد می‌کردند. با این حال در همین یک سال گذشته شما بطلان همه این شعار‌ها و ادعا‌ها را شاهد بودید. رژیمی که هزاران زن و کودک را به شهادت می‌رساند و بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهد. همین‌هایی که ادعای آزادی داشتند حالا مردم خودشان در اروپا، در آمریکا، واشنگتن و نیویورک به دفاع از این مردم (مردم غزه) بلند می‌شوند که چرا این رفتار‌های جنایت‌آمیز صورت می‌گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امروز از حیثیت اینها چیزی باقی نمانده است. امروز حتی مردم خودشان هم ادعا‌های دروغین آنها را می‌دانند. امروز رژیم صهیونیستی یک سال است که در یک منطقه کوچک درگیر است و هرکاری که از دستش برمی‌آمد انجام داد و از هیچ جنایتی دریغ نکرد، اما دستاوردش فقط کشتار بوده است.

اسامه الغزالی: به خاطر حسن نظرم نسبت به اسرائیلی‌ها عذرخواهی می‌کنم

گیدئون گیلبرت، مدیرعامل بندر ایلات، اعلام کرده است: این بندر در 8 ماه گذشته شاهد هیچ گونه فعالیت یا درآمدی نبوده است و حملات نیرو‌های یمنی در دریای سرخ باعث کاهش 85 درصدی ترافیک کشتی‌ها شده است. همچنین کسری بودجه اسرائیل به 8.1 درصد یا 41 میلیارد دلار رسید که بیش از دو برابر پیش‌بینی‌ها بود. جنگ غزه حدود 63 میلیارد دلار هزینه روی دست اسرائیل گذاشته است و تورم در اسرائیل به بالاترین میزان خود از 7 اکتبر یعنی 3.6 درصد رسید. تعطیلی کسب و کار‌ها در سال 2024 در اسرائیل به بیش از 60 هزار عدد رسید. شرکت Samsung Next دفتر خود در اسرائیل را تعطیل کرد و بیش از 40 هزار فعالیت شغلی در اسرائیل تعطیل شدند.

عملیات طوفان الاقصی درست زمانی رخ داد که رژیم صهیونیستی در پی پیش برد طرح ابراهیم و حذف کامل فلسطین از معادلات بین المللی بود. دکتر اسامه الغزالی، یکی از بزرگترین مدافعان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در مصر، به دلیل حمایتش از عادی‌سازی از مردم مصر و از شهدای غزه عذرخواهی کرد. او گفت: به خاطر حسن نظرم نسبت به اسرائیلی‌ها که روحیه نفرت‌انگیز، جنایتکار و نژادپرستانه خود را در این جنگ آشکار کردند، عذرخواهی می‌کنم.

پیش‌تر موسسه دوحه نظرسنجی‌ای را منتشر کرد که در آن از مردم 14 کشور عربی سوال شده بود که تا چه میزان موافق برقراری روابط با رژیم صهیونیستی هستند؟ «در این نظرسنجی، 90 درصد مردم تونس، 92 درصد مردم عراق، 87 درصد مردم قطر، 84 درصد مردم مصر، 85 درصد مردم کویت، 84 درصد مردم لبنان و 94 درصد مردم اردن که هم مرز با اسرائیل است، با این موضوع مخالفت کردند. حتی در مراکش که دولت آن از سال 2020 با رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک دارد، بیش از دوسوم مردمش مخالف برقراری روابط با رژیم نامشروع صهیونیستی هستند. یک نظرسنجی معتبر دیگر نیز نشان می‌دهد تنها دو درصد از ساکنان عربستان سعودی از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.»

علاوه بر این آمار ارتش رژیم صهیونیستی از تلفات خود همزمان با سالروز طوفان الاقصی اینگونه منتشر شده است که: از ابتدای عملیات طوفان الاقصی تا کنون 13 هزار و 200 موشک و راکت از نوار غزه و 12 هزار و 400 موشک و راکت از لبنان به سرزمین‌های اشغالی پرتاب شده است. طی مدت مذکور 180 موشک از یمن و 400 موشک از ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شده است.

البته اینها تن‌ها گوشه‌ای از شکست غیر قابل ترمیم رژیم صهیونیستی در طی عملیات طوفان الاقصی بود.

 نیویورک تایمز: اسرائیل پس از 7 اکتبر دیگر اسرائیل قبلی نیست

توماس فریدمن روزنامه نگار آمریکایی در نیویورک تایمز نوشته است: چند روز پیش از آن که بخواهم به تل آویو بروم، بسیاری از دوستان و نزدیکانم به من هشدار دادند که اسرائیل پس از 7 اکتبر دیگر اسرائیل قبلی نیست؛ آنها حق داشتند. اسرائیل اکنون به مکانی تبدیل شده است که ساکنان آن هرگز قبلاً در آن زندگی نکرده‌اند. جایی که ژنرال‌های اسرائیلی قبلاً هرگز مجبور نشده بودند از آن محافظت کنند و متحدی به نام آمریکا، هرگز قبلاً مجبور به مداخله و دفاع مستقیم از آن نشده بود. پس از سفر به اسرائیل و کرانه باختری، اکنون درک می‌کنم که چرا همه می‌گفتند این حجم بزرگ از تغییر پس از حملات ناگهانی حماس در آن جا روی داده است. صریح بگویم: اکنون برای من کاملاً روشن است که اسرائیل در این برهه در معرض خطر واقعی قرار دارد؛ خطری به مراتب بزرگ‌تر از هر زمان دیگری.

از ابتدای عملیات طوفان الاقصی 60 هزار نوزاد فلسطینی متولد شده اند

حالا اینجا غزه، یکسالگی عملیات طوفان الاقصی و فرعونی که روز به روز در باتلاق شکست غیر قابل ترمیم خود بیشتر فرو میرود. شکیت در برابر مردمانی که با قدرت اراده خود میجنگند، از روز‌هایی با سنگ و اکنون با موشک... اینجا غزه؛ از ابتدای عملیات طوفان الاقصی 60 هزار نوزاد فلسطینی متولد شده اند؛ نوزادانی که هریک به مثابه موسی‌ای هستند که غرق شدن فروعونیان صهیون را تسریع خواهند بخشید.

گزارش از فاطمه تورانلو

اینجا غزه؛ حکایت تولدی دیگر 2
اینجا غزه؛ حکایت تولدی دیگر 3